Immersiviteit (games, VR, AR, etc.) wordt al langer ingezet voor fictie en jeugdprogramma's. Hoe zouden journalisten van buitenlandredacties immersieve verhalen kunnen vertellen? Dit onderzoeken we tijdens onze aankomende hackathon ”De wereld in je broekzak”. In 6 teams bouwen en testen we prototypes voor immersieve verhalen die je via de telefoon ervaart. Van kobaltmijnen in Congo tot netwerksatellieten in de ruimte: in je smartphone schuilt een wereld aan verborgen geopolitieke verhalen. Tijdens deze hackathon bouwen journalisten en studenten aan interactieve prototypes waarmee jongeren buitenland-verhalen van binnenuit kunnen beleven.
Op 12 en 13 mei 2025 streek de zevende editie van Publieke Pioniers neer bij MindLabs in Tilburg. Samen met BUas, Fontys, en Mindlabs organiseren we een tweedaagse hackathon om te onderzoeken hoe we immersieve vertelvormen kunnen inzetten voor buitenlandjournalistiek.
12 en 13 mei 2025
⚲ Tilburg
Publieke Pioniers #7
Mindlabs ligt naast het station van Tilburg en is makkelijk bereikbaar met de trein. Er ligt ook een parkeergarage op loopafstand van het gebouw.
Publieke Pioniers
Voor wie?
- Journalisten die buitenland-verhalen maken. Van o.a. VPRO Frontlinie, Bureau Buitenland, Argos en Geopolitiek-Online.
- Studenten journalistiek, media-innovatie en game-design van Fontys en BUAS.
De hackathon
Elk team bestaat uit 1 journalist en ca. 5 studenten. Op Dag 1 werken de teams aan een concept en bouwen ze een simpel prototype. Op Dag 2 testen ze dat prototype op de doelgroep, en pitchen ze tijdens de open demo's hun concept aan de jury, waarna er een winnaar word gekozen.
We zetten ons in voor een duurzame doorontwikkeling van de hackathon-ideeën. Bijvoorbeeld bij de redacties, als studentenproject of als expositie op de DDW. Het idee van de winnaar wordt sowieso doorontwikkeld als NPO innovatie onderzoeksproject.
De winnaars
Een verhaal dat een stem verdient
Team VPRO Buitenlandseries
Met hun unieke concept/prototype 'Een verhaal dat een stem verdient' ging het team van Frederique Melman er met de hoofdprijs vandoor. Door haar research voor journalistieke reisseries komt Frederique vaak in contact met mensen die vanwege repressieve regimes kwetsbaar zijn als ze hun verhaal willen doen. In dit concept vormen AI-agents en virtual humans een waardige, anonieme representatie voor deze kwetsbare groep, en vertellen hun verhaal niet alleen in de eerste persoon maar zelfs in de vorm van een open dialoog.
De jury vond het idee om de gebruiker controle te geven – zelf vragen kunnen stellen – niet alleen origineel en doordacht, maar het maakt de ervaring ook immersief. Door in iemands leven te kruipen en in gesprek te gaan, maak je het verhaal invoelbaar. Bovendien werd dit gezien als een mooie oplossing voor problemen rondom anonimiteit. In plaats van een traditionele blur of vervormende stem, krijgt de kijker hier een digital human – een vernieuwde vorm van afscherming die tegelijkertijd meer betrokkenheid oplevert.
De teams
team Beeld en Geluid
Toen... en nu jij
Hoe kan archief-materiaal uit de rijke collectie van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid worden ingezet als vertrekpunt voor toekomst-scenario's? En zou je dat kunnen koppelen aan reflectie op beleidskeuzes? In een game-vorm? Ga er maar aan staan... Samen met haar team kwam Steffi van der Horst tot een uitstekende pitch voor hun concept 'Toen.. en nu jij'. Beelden van de watersnoodramp van '53 zetten de toon van een reeks dilemma's rond waterbeheer, welke keuzes zou jij nu maken om de toekomst veilig te stellen. De gevolgen van je beleidskeuzes zie je terug in nieuwe beelden (generatief op basis van oud beeld?). Dit interactieve format laat zich goed inzetten voor uiteenlopende scenarios rond urgente maatschappelijke en geo-politieke vraagstukken.
Team
Chris Coenen, Floor van der Heijden, Anouk Jongenelen, Rosalien Manderscheid, Vera Dols, Saphi van der Laan en Steffi van der Horst (Beeld en Geluid)
team BrabantKennis
Brabant 2027: 24 uur met AI
BrabantKennis verruimt de blik op het nu en verbindt kennis met beleid. Daartoe verkennen ze op eigen wijze de toekomst van Brabant: onafhankelijk, nieuwsgierig en vernieuwend in vorm. Met haar team ging Sophie Loonen op zoek naar een manier om 'de brabander' te bevragen naar verwachtingen rond AI. De aanpak, een stukje speculatieve fictie waarbij je op verschillende momenten van de dag je keuze bepaald om AI wel of niet te gebruiken. 24 uur met... AI, dus. Met deze tijdlijn beoogde het team zowel het sentiment te peilen onder inwoners van de provincie, als ook beleidsmakers te betrekken en te informeren.
Team
David Fadaee Outan, Djamiel Saou, Jorn Appels, Thomas Prinse, Lorena Bron, Annemijn Kool en Sophie Loonen (Brabant Kennis)
team Buitenlandseries
Oksana
★ Beste prototype
Onder de bezielende leiding van Abdou Bouzerda (samensteller Bureau Buitenland) werkte dit team aan immersieve ervaring van 'een dag uit het leven van Oksana'. Het team kreeg de prijs voor het beste prototype, een werkende VR beleving waarin je even in de schoenen staat van Oksana. Als jonge inwoonster van Charkov voelt ze dagelijks de druk van de oorlog, die zich regelmatig manifesteert wanneer weer het luchtalarm gaat. De VR-beleving bevat game-elementen, wanneer je de weg moet vinden naar de dichtstbijzijnde schuikelder of wanneer je moet oefenen met het besturen van een drone. Oksana is een fictief personage, maar staat voor een groeiende groep Oekraïense vrouwen die als drone-piloot gaan deelnemen aan de strijd. Met deze productie voegt het team een nieuwe vertelvorm toe aan het palet van TV- en radio-uitzendingen, podcasts en artikelen, waarin beleving centraal staat.
Team
David Fadaee Outan, Djamiel Saou, Jorn Appels, Thomas Prinsen, Lorena Bronk, Annemijn Kool en Abdou Bouzerda (VPRO)
team Frontlinie
Oog in oog
★ Beste pitch
In Frontlinie vertelt journalist Bram Vermeulen verdiepende en onthullende verhalen uit het buitenland, die ook jou aangaan. Zo brengt hij die 'ver van je bed show' onontkoombaar dichtbij. Daarbij worden scherpe keuzes gemaakt en blijven vaak verhalen onverteld of onderbelicht. Waar begin je om voor Frontlinie die extra verdieping aan te brengen, het verhaal achter het verhaal naar voren te brengen met behulp van de assets die buiten het frame gevallen zijn? Daarvoor bedacht Team Frontlinie het grensverleggende Oog in Oog, een immersieve reis waarbij je landt op een locatie om daar verhalen en mensen te ontmoeten. Door hoofd en zijwegen te bewandelen kun je zowel de uitzending als extra materiaal zelf ontdekken. Met hun prototype Oog in oog haalde het team de prijs voor beste pitch binnen.
Team
Aspen Aelberts, Julia Zagers, Jenine Jaakou, Mees van Opstal, Renske Braspenning, Skip Hermes, Laura Hesselink (VPRO) en Peter Paskamp (VPRO)
team NOS
NOS Globetrotter
Wie de voorpagina van de NOS site bezoekt wordt geconfronteerd met een zich snel verversende stroom van nieuwsberichten, die niet bepaald uitnodigt om je er in te verdiepen. Dat kan pakkender, relevanter en immersiever. Tim Mooren, werkzaam bij het AI team van de NOS, zocht met het team meer samenhang en overzicht in de nieuwsberichten. In de eindpitch presenteerde het team een visuele interface waarbij op basis van verschillende criteria het nieuws gelokaliseerd werd weergegeven. De wereldbol, sinds jaar en dag niet weg te denken uit de leaders van gerenommeerde nieuwsprogramma's, geeft direct een globaal perspectief. Je kunt je meteen voorstellen hoe gerelateerde berichten zich verbinden terwijl ze zich betrekken op verschillende landen en locaties. Een wereldreis door het nieuws...
Team
Cindy Bruikman, Deanne Huizer, Hiba Serroukh, Kate Behan, Rowin Choc, Kirsten Jonkers, Robbe van Tilburg en Tim Mooren (NOS)
team Reisseries
Een verhaal dat een stem verdient
★ Winnaars
Door haar research voor journalistieke reisseries komt Frederique vaak in contact met mensen die vanwege repressieve regimes kwestbaar zijn als ze hun verhaal willen doen. Wanneer je dan rond zo'n reisserie ook nog eens het contact (voor publiek) open wilt houden, en om te volgen hoe het verhaal verder gaat, dan wordt dat extra problematisch. In dit concept representeert een AI Agent en een virtual human deze persoon, en vertelt diens verhaal niet alleen in de eerste persoon maar zelfs in de vorm van een open dialoog. Publiek kan in een 1-op-1 relatie treden en vragen stellen. Bedenk daarbij dat dit niet een gesloten verhaal is maar een narratief dat zichzelf actualiseert (als een digital twin van het personage), en je ziet het potentieel. De kern van de productie is audio, een gegenereerde stem (nu ElevenLabs), wat een zeer intieme beleving oplevert. Het concept voorziet in een mogelijk gelaagde uitbreiding met lipsync beeld of zelfs een VR-beleving.
Team
Fenne van Luijn, Niels de Laat, Lin Hui Ye, Lucas Jenniskens, Luna Kaleas, Noah Tukokana, Noor Melse en Frederique Melman (VPRO)
De jury
- Danielle Arets
Lector Ontwerpen aan de Journalistiek Fontys - Jos van den Broek
Directeur BrabantKennis - Willemijn Dekker
Innovatiecoördinator Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. - Marnix van Gisbergen
Professor Digital Media Concepts - Dylan van Rijsbergen
Beleidsadviseur Strategie en Innovatie NPO
Partners
Publieke Pioniers #7 De Wereld In Je Broekzak is een samenwerking tussen VPRO Medialab, NPO Innovatie, MindLabs, Fontys en BUAS.
Over Publieke Pioniers
Publieke Pioniers is een intiatief van het VPRO Medialab en NPO Innovatie om vanuit de omroepen samenwerking op te zoeken met makers, innovators, en instellingen in het hele land. We zoeken innovatie-hubs op, starten intensieve samenwerking met onderwijs-instellingen waar de media-makers van morgen worden opgeleid. Dat doen we ondermeer in een unieke combinatie van publieke events en hackathons, in wisselende partnerships maar altijd op locatie. In 2024 organiseerden we:
- Publieke Pioniers #4: ai for all Bibliotheek Rozet, Arnhem, maart 2024
- Publieke Pioniers #5: trust me, ai know Forum, Groningen, juni 2024
- Publieke Pioniers #6: how can ai sustain us? Society 5.0, Amsterdam, oktober 2024