Thermo-staat

Het wordt warmer. Een steeds groter deel van de Nederlandse huizen zal steeds vaker oververhit raken door klimaatverandering. De eerste gevolgen zijn nu al voel- en meetbaar. In sommige huizen kan de temperatuur oplopen tot hoog in de dertig graden.

Door hoge temperaturen overlijden meer ouderen, ga je slechter slapen, werken sommige medicijnen minder en heb je minder energie. Dit is allemaal al bewezen. Maar wat we nog niet weten:

Hoe vaak wordt het onleefbaar heet in Nederlandse huizen?

Hoezeer zijn de gevolgen van hittegolven (on)eerlijk verdeeld?

Wat kun je als bewoner er aan doen?

Daarom startte Argos in samenwerking met VPRO Medialab Thermo-staat: een samenwerking tussen bewoners, wetenschappers en journalisten.

Het contact tussen journalisten en wetenschappers enerzijds en het traditionele ‘publiek’ ander­zijds, is te vaak eenrichtings­verkeer. De journalist/weten­schapper zendt informatie, het publiek ‘ontvangt’. De afstand tussen wetenschappers, journalisten en de samenleving groeit hierdoor, wat schadelijk is voor het wederzijdse vertrouwen.

Dat kan anders. Bij Thermo-staat draaien we traditionele verhouding van ‘zender’ en ‘ontvanger’ om en zien we ons toekomstige publiek als startpunt. Klimaatverandering is voor veel mensen een abstract proces — iets dat op de achtergrond sluimert maar hun leven niet direct beïnvloedt.

Door bewoners zelf de middelen te geven om de impact van het veranderende klimaat op hun eigen omgeving te meten, wordt klimaatverandering opeens tastbaar.

Het krijgt een urgentie die burgers mogelijk ook nieuwsgierig maakt om verder te kijken naar oplossingen. Bovendien krijgen zij ook de kans om het onderzoek vanaf het begin bij te sturen.

Door burgers te betrekken bij het journalistieke proces willen we werken aan een vertrouwensrelatie en een verder fundament leggen voor toekomstige journalistieke projecten waarbij betrokkenheid de legitimiteit en het draagvlak van onze publicaties verhogen. De publicatiestroom geeft een menselijk gezicht aan het probleem — menselijke verhalen zijn vaak een betere drager voor verandering dan alleen een wetenschappelijk rapport of een journalistieke analyse. Kortom, de community waarin we investeren rondom dit project vormt een vliegwiel voor andere community-projecten rondom klimaat en duurzaamheid.