Het campagneteam van brexit overtuigde een grote groep ontevreden Britten ervan dat Europa de schuld van al hun ellende was. Pas nu ontdekken veel brexitstemmers dat ze misbruikt zijn voor de machtsspelletjes van de politieke elite.

Brexit gaat de Leave-stemmers niet brengen wat ze hoopten. Integendeel. Maar zoals altijd komt berouw te laat. 

In deze aflevering: het verhaal áchter de schermen van de brexitcampagne van de jonge scriptschrijver James Graham. Hij schreef het script voor de film ‘Brexit: The Uncivil War’, een briljante politieke thriller over de sluwe strategie waarmee de gewone Brit bespeeld werd om te stemmen vóór een vertrek uit de Europese Unie.  

sleutelmoment

Op 11 mei 2016 presenteerde Boris Johnson een Londense stadsbus met daarop de volgende stelling: 'Wij zenden elke week 350 miljoen pond naar de EU. Laten we dat geld in de gezondheidszorg stoppen!' Ook stond de beroemde Vote Leave-campagneslogan 'Let's take back control' op de bus.

Boris Johnson en het Leave-campagneteam                strooiden met valse beloftes. 

En de Britten bleken meer dan vatbaar voor die leugens.  

Ook die gewone Brit komt aan het woord, over zijn onvolkomen leven in de marge van de Britse maatschappij. De meesten bleken vatbaar voor de leugens waarmee zij dagelijks werden bestookt via social media, krant, radio en televisie.

Op een kok van eenvoudige afkomst na: Guy Matthews. Zijn jeugd stond in het teken van vernedering door een echtpaar dat zetelt in het Britse Hogerhuis. Vanaf dat moment geloofde hij niets meer van de praatjes van de politieke elite. En zeker niet de belofte dat alles beter zou worden als het Verenigd Koninkrijk de EU de rug zou toekeren.   

kijk ook: Brexit: the uncivil war

Drama. Tijdens de zomer van 2016 voeren Britse politici campagne voor of tegen een brexit, terwijl achter gesloten deuren politieke adviseurs hun 'oorlogsplannen' bedenken. Een periode van roddels en verraad is het gevolg. Een fascinerende blik op een volksstemming die niet alleen de toekomst van het Verenigd Koninkrijk veranderde, maar ook de manier waarop er naar politici gekeken werd

colofon

Regie Stefanie de Brouwer
Research Frédérique Melman 
Stagiair Peer van Tetterode
Beeldresearch Daniela Solano 
Camera Pierre Rezus
Geluid Chris Everts
Montage JP Luijsterburg 
Online montage Sander Kuipers 
Kleurcorrectie John Thorborg 
Geluidsnabewerking Joost Oskamp 
Ondertiteling Jolijn Tevel 
Muziek Big Orange, JPL
Leader Reinier van Brummelen,  David Kleijwegt 
Voice-over Redmond O'Hanlon
Productie Mariska Schneider, Sharon de Vries 
Productie-assistentie Koos van de Merbel 
Eindredactie Roel van Broekhoven, Stefanie de Brouwer

Met medewerking van Associated Press, House of Commons, House Productions, ITN, ITV Archive, LBC Radio, James Graham, Lia van Bekhoven, Floris-Jan van Luyn, Stef Tijdink

In coproductie met Canvas

Met steun van CoBO, European Cultural Foundation, Fonds 21, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSB Fonds