Ook als hij aan de grond staat, hangt de cockpit van een Airbus A300 hoog boven de grond. Waarom zou een piloot uit het raam springen? Jean-Paul Borderie had er een verdomd goede reden voor.

Jean-Paul Borderie in zijn wijngaard

Jean-Paul Borderie in zijn wijngaard

Jean-Paul Borderie beheert nu een rustige wijngaard in de Gironde, maar eerder bestuurde hij vliegtuigen. Hij was als co-piloot aan boord van een vliegtuig dat vlak voor kerst 1994 werd gekaapt in Algiers, met 220 passagiers en 12 bemanningsleden aan boord. Eigenlijk moesten de piloten het toestel van de kapers naar Parijs vliegen, maar omdat ze het niet vertrouwden verzonnen ze een list en vlogen naar Marseille.

Daar werd het toestel bestormd door een speciale eenheid van de Franse politie, die alle vier kapers doodschoot. Om aan de kogelregen te ontsnappen, wrong Borderie zich door een cockpitraampje en liet zich 7 meter vallen. Hij brak daarbij zijn elleboog en dij. 

De Algerijnse geheime dienst had de Franse inlichtingendiensten gewaarschuwd dat de kapers zich waarschijnlijk met het toestel op de Eiffeltoren wilden storten. Daarom was het bestormen van het toestel in Marseille voor de Fransen de enige optie. Aan boord van het toestel werden twintig staven dynamiet aangetroffen.

Zelfmoordterroristen die met een vliegtuig een iconisch gebouw willen vernietigen, daar zou de wereld later nog meer mee te stellen krijgen. Maar niemand die er toen bij stilstond dat terroristen ook zelf konden leren vliegen.