Werkt deze strategie? De Belg Montasser Al-De’emeh onderhoudt in de beruchte Brusselse wijk Molenbeek contact met gezinnen van Syriëgangers. Jihadistische propaganda heeft volgens Al De’emeh zoveel impact op jongeren in Molenbeek omdat er een gebrek is aan imams die hun taal spreken en daarom gaan ze zelf online op zoek naar antwoorden. Samen met ouders van overleden Syriëgangers proberen zij radicaliseringsproces te stoppen. Als de jongeren in de val trappen van IS-propaganda is er vaak geen weg meer terug.
Extremistische gedachten krijgen en koesteren is digitaal moeilijk te bestrijden. De Canadees Mubin Shaikh stelt een heel andere aanpak voor. Shaikh is een voormalig jihadist die voor de Canadese veiligheidsdienst infiltreerde in een in 2006 opgerolde Al-Qaeda-cel die op het punt stond bomaanslagen te plegen in Toronto. Shaikh kent de jihadi-mindset en zo lukte het hem om via Twitter in dialoog te gaan met IS-aanhangers. Om één jongere van gedachten te veranderen moest Shaikh een half jaar lang dagelijks twitteren.