Jonge ondernemers die zich richten op ouderen. In 'Het grijze goud' staan vier start-ups centraal.

Hoe kun je geld verdienen aan ouderen? Vier jonge ondernemers braken hier hun hoofd over en slaagden er in succesvolle bedrijven op te starten.

Bureauvijftig

We kijken door de ogen van ouderen naar de wereld en ontwikkelen zo een andere kijk op ouder worden.

Arjan in't Veld, directeur Bureauvijftig

Bureauvijftig is een advies- en communicatiebureau op het gebied van ouderenmarketing dat in 2010 werd opgericht door pionier Arjan in 't Veld (1983). Als een van de eerste marketingbedrijven onderzoekt Bureauvijftig o.a. via een eigen consumentenpanel de wensen en behoeften van de oudere consument. Vervolgens helpt het bureau bedrijven met het opzetten van marketingcampagnes en strategieën gericht op deze specifieke doelgroep. Bureauvijftig heeft o.a. Kras Stervakanties, Rabobank en Auping als klant, maar bedenkt zelf ook projecten, zoals De Youngsters.

50 Company

Een uitzendbureau wil deze ouderen vaak niet eens hebben en daarom komen ze nu naar ons.

Anne-Marije Buckens, oprichter 50 Company

Anne-Marije Buckens (1988) verdiepte zich voor haar afstudeeronderzoek in de problemen van ouderen op de arbeidsmarkt. Hier vloeide het loopbaancentrum 50 Company uit voort. Vijftigplussers kunnen hier terecht voor advies, workshops en vacatures. Buckens wil de vijftigplussers ‘ontlabelen’, niet kijken in welke sector iemand voorheen werkzaam was, maar naar wat iemand echt kan. 50 Company werkt inmiddels samen met de Europese Unie aan projecten voor arbeidsparticipatie van ouderen in Europa, maar gaat ook het gesprek aan met Amerikaanse bedrijven.

Mannen in de Ruimte

Ouderen hebben specifieke eisen, dit maakt het ontwerpen interessant en uitdagend.

Pieter van het Kaar & Maarten Konijn, architecten Mannen in de Ruimte

Toen Pieter van het Kaar en Maarten Konijn (beide 1980) hun architectenbureau Mannen in de Ruimte begonnen, vroegen zij zich af: wat is onze plek binnen de architectuur? Ze ontdekten dat ouderen een groeiende doelgroep vormen, die in deze onzekere economische tijden bovendien bereid zijn te investeren in een nieuwe woning. Mannen in de Ruimte onderzocht de woonwensen van deze ouderen en ontwierp de 'kop-staartwoning', een huis dat geschikt is voor een zelfstandig leven na het pensioen.

 

Social Seniors

Vroeger was je met 55+ bejaard, nu begint met 65+ nog een hele leuke derde levensfase.

Marie-Cecile Schouwenaar, winnaar Heineken 60+ Idea Challenge

Marie-Cecile Schouwenaar won de 60+ Idea Challenge van Heineken, een wedstrijd om inzicht te krijgen in de zestigplussers, met haar pitch Social Seniors. Schouwenaar zag dat ouderen sterk op zoek zijn naar sociale contacten. Deels via social media, maar ook actief contact met buren, vrienden en familie. Vanaf april maakt ze een rondreis door Europa om te zien hoe ouderen hier leven. De opgedane inspiratie wil Schouwenaar gebruiken om een eigen bedrijfje op te richten.