Over de oorsprong van filmmuziek: Ssst!!...een stille film
Pianist, componist en improvisator Daan van den Hurk schuift aan in deze aflevering. Noa en Ann-Maartje ontvangen hem met open armen, want hoe boeiend is de geschiedenis van de filmmuziek.
15 resultaten
Pianist, componist en improvisator Daan van den Hurk schuift aan in deze aflevering. Noa en Ann-Maartje ontvangen hem met open armen, want hoe boeiend is de geschiedenis van de filmmuziek.
La Grande Bellezza: Wat is de zin van het leven? Heeft het leven überhaupt een doel of betekenis? En wanneer ben je ‘zinvol bezig’ — en wanneer niet?
Voor deze reis stelde regisseur Paolo Sorrentino een zeer uitgebreide en gevarieerde playlist samen: John Tavener, disco, Kronos Quartet, Bruno Lauzi, nachtclubmuziek, Ottorino Respighi, enzovoort. Zijn er overeenkomsten tussen La Grande Bellezza en La Dolce Vita? Bijvoorbeeld een korte ontmoeting bij de Trevi-fontein in hartje Rome?
Noa en Anne-Maartje gaan via hun gedeelde liefde voor Debussy, langs La La Land en een bruiloft met live muziek naar het hoofdonderwerp: Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Een film uit 2004 van Michel Gondry, met muziek van de muzikale duizendpoot Jon Brion.
Het lijkt erop dat we Anne-Maartje de komende weken zullen moeten missen, want het allerállerlaatste seizoen van haar favoriete hitserie Stranger Things komt uit. De serie speelt zich af in de jaren ’80 en de muziek in Stranger Things is een ode aan die tijd, doordrenkt met synthesizers.
Hij staat met maar liefst 22 nummers in de Filmmuziek Top 200, werd 12 keer genomineerd voor een Oscar en won er twee: Hans Zimmer. In deze SoundTrek bespreken Anne-Maartje en Noa de veelzijdigheid van deze drukbezette filmcomponist
De muziek uit de game Rayman is met een orkest opgenomen en bevat allerlei rare stemmetjes die gibberish praten. Anne-Maartje wordt er rustig van. Ze schreef een pianoversie van haar favoriete level en dat bleef niet onopgemerkt door Christophe Héral, de Franse componist van de game.
Somewhere, Maria en Tonight – wie is er niet mee opgegroeid? Anne-Maartje en Noa in ieder geval wel. De muziek van Leonard Bernstein voor West Side Story staat nog steeds als een huis.
In deze aflevering bespreken Noa en Anne-Maartje de coming-of-age-filmparel Call Me by Your Name (2017) van regisseur Luca Guadagnino en nemen je mee op de emotionele reis van de jonge Elio en natuurlijk de soundtrack van deze prachtfilm.
Het is weer oktober en dat betekent horror en Halloween. Noa is helemaal fan van de horrorfilm Sinners van Ryan Coogler en voorspelt zelfs een Oscar voor Ludwig Göranssons filmscore.
Anne-Maartje kreeg de muziek van deze film op een cassettebandje en raakte compleet gefascineerd door de nieuwe klanken die haar oren bereikte. Ze zat dagenlang met walkman op achter haar piano om de muziek zelf te kunnen spelen.
Noa is groot fan van Downton Abbey en de Schotse componist John Lunn, die voor zowel de serie als de films de muziek schreef. Zó groot fan dat Lunn onderdeel was van haar bevalling. Anne-Maartje heeft alleen de tweede film gezien, die haar terugbracht naar een traumatische poging om stille film pianist te worden. Iets met het Canadese volkslied?
In deze aflevering ontvangen Noa en Anne-Maartje een Gouden Kalf-winnaar: de Zwitsers-Nederlandse filmcomponist Ella van der Woude. Ze groeide op in Zwitserland, met uitzicht op de Alpen. Daarom vormt de alpenhoorn in haar score voor de film Alpha een mooi aanknopingspunt voor Noa en Anne-Maartje om meer te weten te komen over deze succesvolle filmcomponist.
Je gaat pianospelen, studeert piano aan The Juilliard School of Music in New York, vervolgt je weg naar Harvard en wordt hedge fund manager. Daarnaast speel je in een hiphopband en voor je het weet schrijf je muziek voor de grootste filmproducties. Het overkwam Nicholas Britell.
Anne-Maartje en Noa buigen zich deze keer over de soundtrack van Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain, gecomponeerd door Yann Tiersen. Deze muziek klinkt op menig stationspiano en staat op het repertoire van zo’n beetje iedereen die piano leert spelen. Wat schuilt er achter de muziek? En waarom klinkt het eigenlijk best wel lekker?
Twee noten. Meer had John Williams niet nodig om iedereen de stuipen op het lijf te jagen. Maar hoe origineel zijn die beruchte Jaws-akkoorden eigenlijk?
Noa Johannes en Anne-Maartje Lemereis duiken in de muziek van Jaws en leren we meer over de muziekvoorkeur van haaien
15 resultaten