Over muziek als filmpersonage

componist Dario Marianelli & regisseur Joe Wright

De harmonieuze samenwerking tussen regisseur Joe Wright en componist Dario Marianelli komt ter sprake, en daarmee ook de film Atonement en Pride & Prejudice. De pianomuziek staat centraal.

Beluister de podcast

Voordat Noa en Anne-Maartje met het hoofdonderwerp beginnen, praten ze eerst nog even over de allernieuwste afleveringen van Stranger Things. Maar van horror en veel bloed komen ze al snel bij de zoete romantiek van Pride & Prejudice, met muziek van de Italiaanse componist Dario Marianelli.

Hier is de playlist van deze aflevering:

Accepteer de 'social' cookies om deze 'spotify'-content te bekijken.

Klik hier om je cookie-instellingen aan te passen.

Een moment geduld, de content wordt geladen.

De harmonieuze samenwerking tussen regisseur Joe Wright en componist Dario Marianelli komt ter sprake, en daarmee ook de film Atonement en Pride & Prejudice. De pianomuziek staat centraal; Chopin en Schumann liggen op de lessenaar van Pia. In de sidetrack klinkt de pianohit Clair de Lune van Debussy. Waarom wordt deze allerliefste compositie zo vaak in films gebruikt? O ja, wie weet in welke Nederlandse serie Anne-Maartje handdouble was voor een actrice die zelf geen piano kon spelen?

Hier kan je de aflevering ook kijken:

Accepteer de 'social' cookies om deze 'youtube'-content te bekijken.

Klik hier om je cookie-instellingen aan te passen.

Een moment geduld, de content wordt geladen.

In SoundTrek nemen filmjournalist Noa Johannes en componist Anne-Maartje Lemereis je mee door de wereld van film, muziek en alle mogelijke combinaties van beeld en geluid. Met muziekfragmenten en live spel aan de NPO Klassiek-vleugel in de studio, maken ze een reis langs kaskrakers en arthouse, legendarische en onbekende componisten, en onderzoeken ze de klankuniversa van games en series.

Presentatie: Noa Johannes & Anne-Maartje Lemereis
Redactie: Melchior Huurdeman & Lone Draijer
Audio: Per van der Zande
Video: Daphne Swieb
Montage: Frithjof Kalf
Productie: Nanouk Wouters/Leonard Peters
Met dank aan: Tibor Dekker
Eindredactie: Sakti Khedoe