Operatie Infiltratie

VPRO Medialab onderzoekt interactieve live virtuele productie

Wat als virtuele productie en inhoud hand in hand zouden gaan? Kunnen we een technische pipeline ontwikkelen voor complexe interactieve virtuele uitzendingen? Met Operatie Infiltratie onderzoekt VPRO Medialab deze en meer vragen over interactieve live virtuele productie.

De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt aan Operatie Infiltratie, een onderzoek naar het maken van interactieve liveshows waarin games het virtuele decor en het verhaal beïnvloeden. 

Op 8 mei was het dan eindelijk zover; de ultieme test of het zou werken! Kinderen kregen tijdens Operatie Infiltratie de kans om op een speelse manier hun stem te laten horen aan politici. Dit ging niet gaan via een gewone uitzending, maar via een wereld van live virtual avatars, interactieve gameplay elementen en een verhaal dat zich ontvouwt op basis van de input van deelnemers.

©  Medialab

virtuele interactieve liveshows

Virtuele productie biedt een kans om nieuwe immersieve programma's te maken. Maar hoe kunnen we schaalbare, meeslepende interactie bieden? Hoe kunnen we acteurs regisseren die zowel in een fysieke studio als in een virtuele wereld opereren? 

Operatie Infiltratie onderzoekt het potentieel van virtuele interactieve liveshows, door te ontdekken hoe we verhalen kunnen creëren die perfect passen bij deze nieuwe mediavorm. Met als doel een revolutionaire methodologie ontwikkelen voor interactieve virtuele live uitzendingen.

verloop van het onderzoek

acteurs bij de eerste doorloop
©  Medialab
publiek van Operatie Infiltratie
©  Medialab
acteurs tijdens Operatie Infiltratie
©  Medialab

fragment uit de test-stream van Operatie Infiltratie

toekomst van operatie infiltratie

Het combineren van live-acteurs en games was een groot succes en bracht het geheel tot leven. Hoewel de verschillen in delay bij het spelen van het spel soms uitdagend waren voor gezamenlijke precieze handelingen, biedt dit een interessante kans voor verdere optimalisatie. Daarom gaan we samen met alle betrokken verder onderzoeken naar het volledige potentieel van live virtuele productie en hoe ze kunnen worden geïntegreerd in het verhaal. 

De subtiele veranderingen in de achtergrond tijdens de live productie brachten het verhaal tot leven. De studenten van XR Lab hebben hier hard aan gewerkt en met een zichtbaar resultaat! We kijken uit om verdere research te doen naar hoe Augmented Reality (AR) ook de voorgrond dynamisch kunnen aanpassen voor een meeslepende ervaring. 

©  Medialab

met wie

De uitvoering van dit onderzoek is in samenwering met scenarist en regisseur Emke Idema, digitaal scenograaf Hendrik Waltherstudenten van XR Lab & Studio XNL.

De studenten hebben de game, werelden en assets gemaakt. Daarnaast kregen ze wekelijks advies van de Streamdoctors over interactieve livestreams