Wil jij een rol spelen in het vernieuwen van de media?
Wil jij een rol spelen in het vernieuwen van de media? Meld je aan voor ons VPRO Medialab Testpanel! We zoeken regelmatig testpersonen voor uiteenlopende projecten.
168 resultaten
Wil jij een rol spelen in het vernieuwen van de media? Meld je aan voor ons VPRO Medialab Testpanel! We zoeken regelmatig testpersonen voor uiteenlopende projecten.
How do we make public values visible and discussable in relation to AI applications in public media? Read the article to learn more about how we invited visitors at the Society 5.0 Festival to take a stance on ethical AI, and how a comprehensive assessment framework for AI tools is currently being developed and refined.
Ben jij gek op gamen en ben je soms superboos? Kom naar de Robollox-liveshow! Op het podium staat een echte punkband: BUG. Jij en de andere spelers bepalen via Roblox hoe boos en hoe hard de band speelt.
We leven in een tijd waarin we dagelijks gebruiken maken van kunstmatige intelligentie, het is van futuristisch naar vanzelfsprekend gegaan. AI stuurt onze telefoons aan, schrijft onze teksten, bepaalt wat we te zien krijgen en regelt zelfs het verkeer in de stad. Achter dit alles hangt toch wel een iets zwaarder prijskaartje dan wat de meeste mensen hadden verwacht. De vraag is niet of we betalen, maar wat precies.
We zullen de komende tijd nog veel vaker geconfronteerd worden met AI generated videos. Het is steeds makkelijker geworden om iets te maken. Maar precies krijgen wat je voor ogen hebt, is best moeilijk. Kunnen we leren van elkaars mislukte AI footage?
Journalistiek in beweging: tussen falen, testen en de belofte van de fediverse
Het publiek levert de input voor een dialoog tussen twee AI stemmen die live met elkaar in gesprek gaan.
In oktober vond de achtste Publieke Pioniers hackathon plaats tijdens het Society 5.0 festival. Tijdens het festival onderzoeken makers en denkers samen hoe we een gewenste toekomst kunnen vormgeven. De hackathon stond in het teken van technologie en publieke waarde.
Wie wel eens vragen stelt aan AI weet dat het formuleren van de juiste prompt precisiewerk is. In het AI tijdperk draait het om goed kunnen verwoorden wat je wenst. Maar dan ervaar je wel iets magisch. Je zegt iets, en het ontstaat of vindt plaats. En vooral dat laatste zien we steeds vaker gebeuren. AI die voor je aan de slag gaat, in elke rol die je maar bedenkt.
Nu kunstmatige intelligentie razendsnel de manier verandert waarop media wordt gemaakt, verspreid en geconsumeerd, staan publieke mediaorganisaties in heel Europa voor een urgente uitdaging: hoe zorgen we ervoor dat deze technologieën het publieke belang dienen in plaats van louter commerciële belangen?
Hoe vaak stel je een vraag aan chatGPT? Wekelijks? Of misschien heb je zelfs vandaag de chatbot nog geraadpleegd? We wenden ons steeds vaker tot AI als we met een vraag zitten. Maar we kunnen de AI nog veel meer vragen. Met de juiste prompt kun je chatGPT verzoeken om van alles en nog wat te gaan doen voor je. Met jou. Voor jou. Of voor anderen. Met deze reeks "prompts van de maand" verkent het VPRO Medialab welke mogelijkheden dit soort interactiviteit oplevert.
Doe mee met een energieke en inspirerende bijeenkomst voor Europese media tijdens SXSW London 2025, waar meer dan 150 media stakeholders van over het hele continent samenkomen: makers, techneuten, publieke omroepen, beleidsmakers en onderzoekers.
Stel je een toekomst voor waarin je minder werkt, maar evenveel verdient. Waarin medische en wetenschappelijke doorbraken zorgen voor een betere volksgezondheid, en AI je ondersteunt bij persoonlijke groei. Kunstmatige intelligentie roept regelmatig op tot zorgen, maar achter die doemscenario’s schuilt een wereld vol mogelijkheden. We laten je zien hoe kunstmatige intelligentie de samenleving positief kan beïnvloeden.
Algoritmes nemen steeds vaker onze dagelijkse taken uit handen en kunstmatige intelligentie krijgt een fundamentele rol in onze samenleving. Chatbots reageren bijna menselijk en misschien beslist straks een algoritme of jij wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Dat sommige mensen daar benauwd van worden, is allesbehalve vreemd. We nemen je mee op korte reis door de geschiedenis van technofobie: van oude angsten tot de zorgen over de kunstmatige intelligentie van vandaag - en morgen.
Ons team blijft constant zoeken naar manieren om de VPRO technologisch up-to-date te houden en storytelling in een nieuw jasje te steken. Ook dit jaar zetten we die trend voort: we tackelen actuele thema’s zoals artificiële intelligentie, adaptieve media en immersive journalism.
Wil je je verder verdiepen in je hormonen en cyclus? Op deze pagina hebben we alle ins en outs over Maandverbond voor je op een rij gezet. Maak kennis met de experts en verdiep je verder in de materie.
Tijdens Dutch Design Week 2024 bouwt Medialab in samenwerking met Tegenlicht aan een interventie om fysiek en online publiek samen te brengen rondom de tegenlicht aflevering over nieuwe bouwmaterialen. Met een onderzoek naar hybride vormen van samen komen, interactieve installaties en audio chat presenteren we Bouwdio AM een hybride ontmoetingsplek/bouwplaats
Bij VPRO Medialab draait het om het verkennen van het creatief en verhalend potentieel van nieuwe technologie. AI, artificial intelligence, kunstmatige intelligentie, of hoe je het ook wilt noemen, is de nieuwe technologie die tegenwoordig het meest in het nieuws komt.
168 resultaten