James O'Callaghan

  • Aad van Nieuwkerk

Canadese componist verwerkt toevallige geluiden en 'objets trouvés' in zijn composities.

In september wordt de jaarlijkse Gaudeamus Award uitgereikt aan een jonge componist, aan het slot van de Muziekweek in TivoliVredenburg in Utrecht (7-11 september). Eén van de vijf genomineerde componisten is James O’Callaghan. Hieronder een interview (een langere versie onderaan de pagina).

Klik hier om terug te gaan naar de overzichtspagina van de Gaudeamus Muziekweek 2016.

James O'Callaghan: Pre-echo (after empties) | Bozzini Kwartet

James O’Callaghan (1988) is een Canadese componist en geluidskunstenaar. Hij wordt geprezen om zijn “beheersing van muzikale materialen en vormen” (Radio France) en “verfijnde gevoel voor klankkleur” (Vancouver Sun). Hij maakt gebruik van veldopnames, versterkte ‘objets trouvés’, live-elektronica en omgevingsgeluiden. Opdrachten kreeg hij van Groupe de Recherches Musicales, het Nationale Jeugdorkest van Canada, Ensemble Paramirabo, het Quasar Saxophone Quartet en Standing Wave. O’Callaghan won al diverse prijzen, en studeerde in Montréal bij o.a. Philippe Leroux, Kaija Saariaho en R. Murray Schafer.
De Gaudeamus Award bestaat uit een compositie-opdracht t.w.v. € 5000.

Accepteer de 'social' cookies om deze 'youtube'-content te bekijken.

Klik hier om je cookie-instellingen aan te passen.

Een moment geduld, de content wordt geladen.