Dit najaar blonk Vrije Geluiden weer uit in gevarieerde muziekstijlen, jonge talenten en oude bekenden. Een keuze uit mooie muzikale momenten in het Bimhuis. 50 Minuten lang muziek!!
VPRO Vrije Geluiden
Compilatie najaar 2013
Bekijk de uitzending
Nora Fischer & Claron McFadden
Op 6 oktober vorig jaar stond de jonge zangeres Nora Fischer centraal in Vrije Geluiden. Ze bracht – samen met bevriende muzikanten - een indrukwekkende mix van stijlen te gehore. Van Georg Friederich Händel tot aan de popartiest Beck. Samen met de alom geprezen Claron McFadden zingt ze Monteverdi’s ‘Ohimè, dov‘ è il mio ben. De komende weken wordt er op Vrije Geluiden Radio 4 elke week een reportage rondom de zangeres uitgezonden.
Olga Domnina
De pianocyclus ‘Seven Melodies for the Dial’ van componist Vladimir Genin is speciaal voor deze veelbelovende pianiste geschreven en net op cd verschenen. Nieuwe Russische pianomuziek die veel vraagt van uitvoerende en luisteraar. Olga Domnina studeerde negen maanden lang tien uur per dag om het hondsmoeilijke werk in de vingers te krijgen. In deze uitzending het deel: ‘Of Mouthed Graves’.
Ben Taylor
De zoon van James Taylor en Carly Simon heeft muziek in de genen, logisch. Tot zijn twintigste durfde Ben Taylor niet te zingen bij de muziek die hij maakte, dit had alles te maken met zijn afkomst. Ondertussen heeft Taylor een eigen stijl gecreëerd.
Verscholen achter een zonnebril zit nu een zelfbewuste folkzanger. Belangrijk voor hem is dat je met muziek een ‘echt’ verhaal vertelt. Daarom heet zijn laatste album ‘Listening’, zonder echt te luisteren kom je ook nooit meer over jezelf te weten.
Reinier Baas
Gitarist Reinier Baas (1985) heeft twee albums op zijn naam staan. Voor zijn tweede plaat Mostly Improvised Instrumental Indie Music won hij een Edison in de categorie Jazz Nationaal. In Vrije Geluiden speelt Reinier met het trio waarmee hij werkt aan zijn derde album dat in april moet verschijnen. Reinier Baas is te horen op gitaar, Joris Roelofs schuurt op basklarinet en Harmen Fraanje speelt mooie pianomelodieën.
Ella van Poucke
Ook het afgelopen half jaar waren we weer een podium voor jong talent. Celliste Ella van Poucke (1994) kromt zich vol souplesse over de cello sonate van de Amerikaan George Crumb (1929).
Marco Beasley
De van oorsprong Napolitaanse zanger en verteller Marco Beasley (1957) wil in zijn programma “il Racconto di Mezzanotte” zo veel mogelijk in contact komen met zijn publiek. Hij vindt dat we door alle techniek het werkelijke contact met elkaar verliezen. De titel van zijn programma verwijst naar een radioprogramma, rond middernacht, waar Beasley als kind voor het slapen gaan naar luisterde.
Luzazul
Over de muziek van Luzazul kun je heel lang praten. Dat zangeres Magda Mendes oorspronkelijk uit Portugal komt, en de fado van daar door en door kent. Dat ze in Rotterdam aan het conservatorium studeerde. En dat Luzazul een mix van fado, Flamenco en Braziliaanse melodieën maakt. Maar eigenlijk moet je gewoon luisteren. Zondag het melancholische nummer Amor.
DoelenKwartet
Het DoelenKwartet is één van de belangrijkste strijkkwartetten in Nederland op het gebied van de hedendaagse klassieke muziek. Het repertoire omvat ruim 200 voornamelijk eigentijdse werken en composities uit de vroeg-twintigste eeuw. Om deze nieuwe muziek in een historisch perspectief te kunnen plaatsen, laat het kwartet incidenteel ook de klassieken herleven.
Jo Harman
Jo Harman is een blondine op hoge, gouden hakken, maar zingt als een gospelzangeres uit het Zuiden van de Verenigde Staten. Haar debuutalbum “Dirt On My Tongue” is een goede mix van blues, soul en gospel. Met haar band speelt ze een dynamische en persoonlijke ballad.
Tin Men & the Telephone
De bezetting van dit jazztrio is nogal gebruikelijk: piano, bas en percussie. Maar de muziek van dit Amsterdamse trio is verre van gewoon. Hun vrije jazz wordt verrijkt met humor, elektronica en moderne media. Tin Men & the Telephone lanceerden onlangs nog een app in plaats van een regulier album. Komende zondag laten ze koeien loeien.
Igor Levit
De 26-jarige pianist Igor Levit speelt de late sonates van Beethoven als een volwassene. Vijf jaar lang werkte hij als een bezetene aan de emotioneel en fysiek veeleisende stukken. En nog iedere dag ontdekt hij dingen die een ander licht op de composities van Beethoven werpen. Levit speelt het laatste deel van de sonate opus 110.