Gideon van Gelder

De muziek van toetsenist Gideon van Gelder en zijn New Yorkse band Lighthouse is bepaald door de New Yorkse avant-garde en allerlei zeer verschillende invloeden, van Braziliaans tot klassiek. De energieke, lyrische stijl kenmerkt deze zeer eigentijdse en unieke sound.

De motor is al aangezet, het dendert lekker door als ik de zaal in kom waar Gideon van Gelder op piano speelt met Joris Roelofs op basklarinet, Stefan Lievestro op bas en Jamie Peet op drums. Verrassend element is Fridolijn van Poll met haar serene, zuivere stem. Ze spelen de nummers van Gideon's album 'Lighthouse'.

Het zijn eigen composities, met uitzondering van 'Caís' van de Braziliaanse Milton Nascimento. Gideon heeft altijd wel een voorliefde voor Braziliaanse muziek gehad en via Lilian Vieira heeft hij de gouden periode van deze gitarist en componist uit Minas Gerais, namelijk de experimentele jaren zeventig, goed leren kennen. Ook heeft Gideon met de Nederlandse zangeres Agnes Gosling samengewerkt, die een eerbetoon aan Nascimento maakte met haar album 'Caís'. Ik moet toegeven het is een prachtige melodie, die in de melodie-instrumenten mooi meandert, maar ik miste de woorden in dezen. Gideon heeft er een heel eigen versie van gemaakt die op het eerste gehoor niet veel met het origineel van doen heeft. 

Victory Joy Dance / As night / Visions / Cais / Orbit / Giant

Fridolijn van Poll (zang), Joris Roelofs (basklarinet), Gideon van Gelder (toetsen), Stefan Lievestro (bas), Jamie Peet (drums)

Het repertoire is verder een fijne afwisseling van rustig en chill, tot druk en heerlijk groovend. De hitsige roffeltjes en de breaks van Jamie Peets maken het extra smeuïg. De piano en drums dagen elkaar af en toe uit en de bas van Stefan die weet zich goed stand te houden. De solo's van Joris Roelofs zijn wild maar toch heel emotioneel. Gideon en Joris kennen elkaar heel lang, maar het is voor het eerst dat ze samen spelen. Het is al met al een fijne bezetting dito concert.

Gezien: Gideon van Gelder, Transition, TivoliVredenburg, Utrecht, 26 maart 2016. CC