Mario Batkovic

Mario Batkovic

Accordeon op de grenzen van pop, minimal music, filmmuziek en hedendaagse muziek

De ster van Mario Batkovic is rijzende. De Bosnische accordeonist weet met zijn instrument het schier onmogelijke te realiseren: het klinkt modern èn slaat tegelijkertijd aan bij een hip publiek. Tijdens het Utrechtse festival Le Guess Who? in november 2016 hield hij een bomvolle Janskerk ademloos in de ban van zijn spel. Daarna volgden andere succesvolle optredens op verschillende festivals. Eind maart kwam zijn album Mario Batkovic uit - en het kreeg direct een juichende aanbeveling van muziektijdschrift Rolling Stone. Een terechte aanbeveling, want de plaat is goed, vernieuwend en overtuigend. Batkovic kan zijn accordeon laten donderen als het grootste orgel ter wereld, of zo intiem spelen dat het lijkt of hij jou als luisteraar persoonlijk wil verleiden. Accordeonmuziek op de grenzen van pop, minimal music, filmmuziek en hedendaagse muziek. En mocht je denken dat Batkovic wel de hulp zal hebben van loop stations of andere digitale trucs: totaal niet. Zijn techniek is gewoon bizar goed. En zijn gevoel voor muziek ook.

Vrije Geluiden Live

Accordeonist Mario Batkovic sloot de tweede editie van Vrije Geluiden Live, op 12 april 2017, af. In de Cloud Nine, bovenin TivoliVredenburg in Utrecht, zat het publiek ademloos op de puntjes van de stoelen, meegesleept door de soms donderende, soms fluisterstille minimal-klanken van Batkovic. Zijn zeer eigenzinnige, met niets te vergelijken muziek maakte diepe indruk.