Reisopera

, Aad van Nieuwkerk

Techtrip Festival onderzoekt samen met theatergroep Het Geluid Maastricht en de Universiteit Twente mogelijkheden van nieuwe media zoals Virtual Reality voor de opera.

Publiek dat met een virtual reality-bril op zit: wat heeft dat met opera te maken? Om dat te onderzoeken organiseerde de Reisopera in Enschede het  TechTrip Festival. Heeft een oeroude kunstvorm als opera nog wel zin in hoogtechnologische tijden? Overleeft het live samenkomen voor een avondje akoestische opera of sterft de kunstvorm straks uit in een zee van beeldschermen, algoritmen en autotune? De Reisopera ging samen met  theatermakers, scholieren, studenten en innovatiespecialisten op zoek naar de - wieweet - opera van de toekomst. Nicolas Mansfield (directeur) en Gable Roelofsen (regisseur) over de muziektheatervoorstelling Weltatem.

Nicolas Mansfield, directeur van de Nederlandse Reisopera legt uit waarom de Reisopera dit festival geïnitieerd heeft: “In de beleving van velen is opera vooral een historische kunstvorm. Wij geloven dat opera ook over de toekomst gaat. Wij spelen met liefde een rol in het onderzoeken van de toepassing van het gereedschap van de toekomst. Ook om de komende generaties te voorzien van opera van betekenis.”

De Reisopera, theatergroep Het Geluid Maastricht en de Universiteit Twente vragen zich af wat de invloed van nieuwe media zoals Virtual Reality en drones gaan zijn op onze samenleving. En hoe denkt een jongere generatie hierover? Komen theatermakers en hun publiek in de toekomst nog wel samen bij theatervoorstellingen? Welke nieuwe manieren van storytelling kunnen we creëren door nieuwe technologieën aan de kunstvorm opera te koppelen? En spreekt dit ook jonger publiek en jonge makers aan? Het festival gaat niet alleen over techniek als gimmick: de liefde voor zingen, de kracht van muziek en de emoties die muziek kan oproepen staan centraal.