Holland Festival 2017

Holland Festival 2017

Weeshuis van het Holland Festival, festivalfocus: muziek uit Indonesië, Black Angels

Naast de drie afleveringen van Het Weeshuis van de Nederlandse Muziek in Splendor Amsterdam, heeft een aantal redacteuren van Vrije Geluiden verslag gedaan van enkele optredens die op het Holland Festival plaastvonden. Tom Klaassen was bij Back Angels van George Crumb te vinden en Charlie Crooijmans is naar bijna alle Indonesiche activiteiten gegaan. De verslagen zullen op deze pagina verschijnen.

Festivalfocus: muziek uit Indonesië

Het Holland Festival heeft dit jaar ruimte vrij gemaakt voor nieuwe muziek uit Indonesië. Het leek wel of heel veel mensen daar naar snakte, want de concerten werden goed bezocht en de reacties uitzonderlijk positief. Op de 'A Night in Indonesia' in de Amsterdamse poptempel Paradiso klonken in een snelkookpan - op zolder in de kleine zaal, beneden in de grote zaal en onder in de kelder, - indrukwekkende, soms verontrustende geluiden. Geluiden die totaal tegengesteld zijn aan de klassieke hofmuziek uit Java, oubollige kroncong, erotische dangdut, kitsche campur sari of zoete popmuziek. Nee, dit was geen muziek voor gevoelige zieltjes want Paradiso stond in het teken van noise, trash, impro en bass met geëngageerde teksten. Van deze onvergetelijke avond heb ik als een razende reporter impressies geschoten en met enkele artiesten gesproken, zie de video hiernaast.

Charlie Crooijmans

Het Weeshuis van het Holland Festival

In de geschiedenis van het Holland Festival klonken vele nieuwe werken van Nederlandse componisten. Sommige van die composities worden nooit meer gespeeld - en da's vaak best zonde! Want er zitten pareltjes tussen die vergeten werken. Het Weeshuis van het Holland Festival pikte er een aantal uit: van Jan van Vlijmen, Misja Mengelberg, Louis, Jurriaan en Hendrik Andriessen, Willem Breuker en Maarten Bon.
Hieronder kun je alle drie de avonden terug horen èn zien!

Boi Akih in A Night in Indonesia