November Music 2018

, Aad van Nieuwkerk

November Music 2018

Aad van Nieuwkerk ,

26e editie van hèt festival voor muziek van nu

Van 2 t/m 12 november vindt op tal van locaties in 's-Hertogenbosch de 26e editie van November Music plaats. In de loop der jaren werd November Music het belangrijkste internationale festival voor actuele muziek in Nederland. Op deze pagina: interviews en radio-opnamen.

Kate Moore: Bosch Requiem

Het traditionele Bosch Requiem (hier terug te horen!) in het kader van Allerzielen is in opdracht van November Music geschreven door de Nederlands-Australische componiste Kate Moore. Onlangs zagen we Kate in Vrije Geluiden op NPO 1; op 2 november gaat nu haar requiem Lux Aeterna: VIVID in première, een werk vol spirituele verbeeldingskracht voor de combinatie van oude muziekspecialisten Cappella Pratensis, a cappella vrouwengroep Wishful Singing, TEMKO en Kate Moore’s eigen Herz Ensemble waarin onder meer violist Joseph Puglia en pianiste Vivian Choi spelen. Tijdens het componeren liet Kate Moore zich leiden door de drie heiligen Sinte-Clara, Sint-Jan en Sinte-Lucia, patrones van de blinden. Deze drie heiligen begeleiden ons tijdens de tocht van de duisternis naar het eeuwige licht en verrijzenis, aldus de componiste. Onlangs vertelde Kate uitvoerig over het jaar voorafgaand aan het componeren, en de mysterieuze samenhang van schijnbaar alledaagse toevalligheden die haar overkwam...

 

Steven Kamperman: Hildegard

Hildegard von Bingen, de eerste vrouwelijke componist die we kennen van naam, een vrijdenker, een powervrouw, auteur van mystieke teksten en componist van muziek van tijdloze schoonheid. Componist Steven Kamperman schreef rond haar bekendste werk Ordo Virtutum (De Orde der Deugden) een subtiel bezette opera. De klankwereld van Hildegard von Bingen is herkenbaar in originele fragmenten, maar is ook verwerkt tot een puur hedendaags muziektheatraal werk. Het libretto voor Hildegard is geschreven door Kirsten Roosendaal, de regie wordt gedaan door Annechien Koerselman. Uitvoerenden zijn het vocale kwintet Wishful Singing, de rol van Hildegard wordt gezongen door sopraan Wynanda Zeevaarder, en bas Marc Pantus is haar tegenspeler abt Kuno van Disibodenberg. Steven Kamperman bespeelt zelf de rieten, en naast hem horen we altviolist George Dumitriu, organist Berry van Berkum en bassist Dion Nijland.

10 november 18.30, Grote Kerk Den Bosch

Meer info over de opera Hildegard op tournee door Nederland vind je hier.

Dyane Donck: All is Delusion, Myriam, (Un)Bound

In de installatie All Is Delusion creëren beeldhouwer Iris Bouwmeester en componist Dyane Donck een vervreemdende sfeer met een duistere ondertoon. BouwmeesterDonck is een interdisciplinair duo dat klankinstallaties en sculpturale ervaringen maakt op de grenzen van de traditionele gebieden van muziek en beeldende kunst. Dyane Donck is ook componiste en zangeres in Myriam, een voorstelling waarbij het publiek luistert via hoofdtelefoons en getuige is van Myriam, een wezen dat eeuwig leeft, en daardoor voortdurend afscheid moet nemen van wie zij liefheeft - en die daardoor op zoek is naar de eeuwige liefde. Met op film Claron McFadden, en on stage mezzosopraan  Els Mondelaers; een performance waarin modern-klassieke invloeden, pop en elektronische muziek met elkaar verweven zijn. Tenslotte is Dyane Donck ook componist van de muziek bij de dansvoorstelling (Un)Bound van de Servisch-Nederlandse choreografe Jelena Kostić.

6 november, Verkadefabriek: (Un)Bound (uitverkocht)
10 november, Pand 18: Myriam (twee voorstellingen)
6-11 november, Willem II Kunstruimte: All is Delusion

Sanne Rambags, vocaliste en componiste

November Music bood vocaliste Sanne Rambags een carte blanche: stel je eigen droombezetting samen en geef daarmee twee concerten met stukken van jouw hand. Sanne nodigde de Syrische saxofonist Basel Rajoub uit, die wereldwijd optreedt met zijn Soriana Project, zoals tijdens November 2017. Ook voegt zich de Noorse violist Håkon Aase – o.a. van het Mathias Eick Quintet - bij het ensemble van Sanne, naast pianist Jeroen van Vliet en drummer Joost Lijbaart. Nordic Sound komt zo samen met een Arabische klanksfeer. Voor de concerten heeft Sanne inspiratie gezocht bij het werk van de Noorse schilder Edvard Munch. 'Een schilder die sterke emoties als angst, liefde en jaloezie bijzonder mooi vertaalt in zijn schilderijen', aldus Sanne. Schilderijen over liefde, leven en dood, uit de tentoonstelling The Frieze of Life.

8 en 9 november, Clubzaal, Verkadefabriek, Den Bosch

Symposium: muziek & religie

De wereld verandert. Vroegere vanzelfsprekendheden om het leven zin en betekenis te geven verschuiven of vallen weg - door globalisering, individualisering en secularisatie. Ook de muziek in ons leven, in onze cultuur, verandert. Niet alleen de muziek zelf, ook de manier waarop muziek gebruikt wordt: in rituelen, bij feestelijke of religieuze gebeurtenissen, in de concertzaal, en - steeds minder - in de kerk. In onder andere de religiewetenschap en de culturele sociologie spreken wetenschappers van ‘het sacrale’ als datgene wat ons heilig is en wat ons leven betekenis geeft. De kunst, en met name muziek, heeft hierin een belangrijke rol. November Music organiseert een symposium waarin de vraag of muziek de mens naar ervaringen van het sacrale brengt wordt besproken. Met onder meer een lezing door Martin Hoondert over ritualisering en religionisering van de concertpraktijk. Martin is Associate professor 'Music, Religion & Ritual' aan de Tilburg School of Humanities, Tilburg University,

Symposium Muziek & Religie, vrijdag 9 november, 14.00 uur.

Oene van Geel, componist en altviolist

Componist en altviolist Oene van Geel schreef een splinternieuw stuk voor twee celli en ensemble: 'Road Movie' - het gaat op 10 november in première tijdens November Music. Tijdens een 'portretconcert' door het New European Ensemble, waarin behalve dit nieuwe werk ook twee eerdere stukken van Oene worden gespeeld: het concert voor oud en ensemble (met Nizar Rohana op de oud), en het concert voor altviool en ensemble (met Emlyn Stam op altviool). De solisten in het nieuwe werk zijn Willem Stam en Nikolay Shugaev. Maar dit is niet het enige concert met muziek van Oene van Geel, want op 4 november al speelt hij samen met violiste Frederieke Saeys en danseres Heather Ware de voorstelling 'Boog'. Een ode aan de schoonheid van de vioolkunst, maar ook - zoals Oene in dit korte interview vertelt - een voorstelling waarin de beweging van het vioolspel centraal staat. Deze voorstelling maakt deel uit van de Kunstmuziekroute, waarin je van voorstelling naar voorstelling wandelt.

zondag 4 november 14.00, 15.00, 16.00 'Boog', Stadsbibliotheek
zaterdag 10 november 16.00 Portretconcert, Muzerije

Kunstmuziekroute: het lyrisch laag van de basklarinet

De Kunstmuziekroute is elk jaar weer een succesvol onderdeel van het festival November Music: je wandelt van lokatie naar lokatie door de historische binnenstad van Den Bosch, van voorstelling naar voorstelling, met een grote variëteit aan stijlen en genres. Onderdeel van de Kunstmuziekroute is het optreden van de Nederlandse basklarinettiste Fie Schouten, één van de grootste pleitbezorgers van de eigentijdse basklarinetmuziek. Zij treedt in de illustere voetsporen van de wereldvermaarde, in 2017 overleden Nederlandse basklarinetpionier Harry Sparnaay. Schouten is artistiek leider van het Basklarinet Festijn, dat een onderdeel verzorgt van de Kunstmuziekroute. Het ensemble op zondagmiddag 4 november bestaat uit Fie Schouten en Marij van Gorkom (basklarinetten), Eva van de Poll (cello) en Beltane Ruiz Molina (contrabas). Op het programma drie premières van drie zeer verschillende componisten uit drie landen: van Frederik Neyrinck '4 Fragments' van Georgia Nicolaou  'Black Sand' en van Michael Finnissy 'Tussen Rede en Gevoel'. Hiernaast een interview met Finnissy over dit werk voor twee basklarinetten, cello en contrabas.

Aanvang (2x) 15:30-16:15 & 17:15-18:00
Locatie Theater Artemis (bovenzaal)
Predikheerenpoort 50, Den Bosch

Miranda Driessen: Koerikoeloem

De muziekvoorstelling Koerikoeloem van de Nederlandse componiste Miranda Driessen is gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Tjitske Jansen. De voorstelling is een klankritueel, uitgevoerd door acht solostemmen, een Japanse sho en een blokfluittrio, maar de belangrijkste speler is de wind, die via een installatie van acht windharpen tot klinken wordt gebracht: ijle, onwereldse klanken. Tijdens November Music is de installatie te horen via ruimtelijk opgestelde speakers rondom het publiek, de zangers en musici zitten tússen het publiek. De poëtische tekst van Jansen bestaat uit herinnerde anekdotes - humoristisch, soms onthutsend, altijd zeer persoonlijk. De muziek van Miranda Driessen beweegt tussen de steeds maar veranderende soundscape van gesproken woord en een netwerk van melodieën. Met Naomi Sato (sho), Susanna Borsch, Sarah Jeffery, Dodó Kis (blokfluiten), Noortje Braat en Janneke Daalderop (sopraan), Alfrun Schmid en Natascha Morsink (alt), Joost van Velzen en Daan Verlaan (tenor), en Angus van Grevenbroek en Bas Ammerlaan (bas).

November Music, 4 november, 15.00, Grote Kerk Den Bosch

 

advertentie