Interactivo

Charlie Crooijmans ,

een laboratorium voor topmuzikanten

Havana! Terwijl in Havana Viega in alle hoeken en gaten echo's klinken van de Buena Vista Social Club - net zo’n attractie als die klassieke Amerikaanse sleeën, sigaren en rum - gebeuren er in de periferie veel interessanter dingen. Er is onder meer een bloeiende jazzscene, traditionele santeria’s, klassieke muziek, rumba, commerciële reggaeton en Interactivo...

De manager van Interactivo sms’t me dat Roberto wel tijd heeft om 12 uur, en dat wil dus zeggen om middernacht. Ik vraag of dat voor of na het concert is. Ervoor dus! Elke woensdagavond in een club die genoemd is naar de Duitse dichter Bertolt Brecht treedt het collectief Interactivo op rond een uur of elf. Pianist, componist en muzikaal leider is Roberto Carcassés.

Voor de club staat al een rij, maar ik mag meteen doorlopen als ik m’n naam noem. Binnen wacht ik op Roberto die nog niet gearriveerd is. Intussen kijk ik mijn ogen uit. Bertolt Brecht ziet er uit als een klassiek futuristisch badhuis met groene tegeltjes en mooie rondingen in de wanden. Hippe jonge Cubanen zitten bij elkaar en maken grapjes. Ook komen er plukjes internationale studenten binnen die er al de weg kennen. Dan staat er een boomlange  man voor me die zich voorstelt als Roberto Carcassés. Ik volg hem naar de kleine ruimte achter het podium, waar de rest van de groep ook binnendruppelt.

Voordat ik Roberto een aantal vragen stel, uit ik mijn waardering voor deze tent. Ja, ook voor hem is het een speciale plek. Als muziekstudent zat hij hier vaak  met zijn klasgenoten naar zijn piano-idool te kijken, wijlen Emiliano Salvador. Deze jazzpianist, latin jazz-musicus en componist leefde tot 1992; dat betekent dus dat de club Bertolt Brecht al een flink aantal jaar bestaat. Voor de revolutie was het een Joods Cultureel Centrum, aan de achterkant is nog altijd een synagoge.

Dan laat ik Roberto vertellen over zijn groep. In Interactivo, een collectief van jonge enthousiaste muzikanten, wordt gereageerd op elkaar, tussen de muzikanten onderling en tussen de muzikanten met het publiek. Ik heb de groep al eens eerder gezien in het Bimhuis, maar de naam komt hier beter tot z’n recht als het gaat om de verhouding tussen het publiek en de groep. Er wordt enthousiast gedanst en meegezongen; het publiek maakt deel uit van het concept. Niet alleen de zangers hebben ieder een eigen fanbase, ook de instrumentalisten kunnen rekenen op een warm onthaal. In feite werkt iedereen aan zijn eigen projecten. Ook Roberto zelf componeert en speelt bij diverse groepen.

Je kunt Interactivo het beste zien als een laboratorium van topmuzikanten die elke woensdagnacht gezellig samen komen spelen. De groep bestaat al sinds 2012 en er is geen vaste bezetting, mensen komen en gaan. Een voorbeeld is de zangeres en bassiste Yusa, die vorige week nog in Nederland was met het Nederlands Blazers Ensemble. Er zijn zangers, rappers, blazers, percussionisten, gitaristen, een violist, bassist enzovoort, en iedereen neemt zijn eigen stijl mee en beïnvloedt elkaar. Het is dus een potpourri aan stijlen, maar aan de basis ligt een groovende latin funk met smeuïge blaaspartijen en lichtvoetige maar strakke (feministische) raps.

Ze hebben dus al (in een andere samenstelling) opgetreden in Nederland (Bimhuis, Music Meeting) en andere landen. Het toeren in het eigen land schijnt niet zo gemakkelijk te zijn. Ze hebben twee jaar terug voor het eerst getoerd in Cuba, maar nu staan ze alweer op een soort wachtlijst want er is te weinig 'stage support'. De festivals die zich op het Caribische eiland afspelen zijn vooral in de hoofdstad gecentreerd.

Het concert is rond een uur of half drie afgelopen. Buiten staat een rij oude taxi’s om de jonge mensen weer naar huis te brengen. Of naar de volgende party, claro!