Aankomende zondag is synthesizergrootheid Suzanne Ciani te gast in Vrije Geluiden. Ciani, inmiddels 71 jaar oud, is een pionier op het gebied van elektronische muziek, sound design en synthesizers. Naast haar composities werd ze beroemd als auteur van geluidseffecten voor reclames, films en zelfs flipperkasten. Een indrukwekkend cv dus, en onder de indruk ben je nog steeds als zij, gebogen over haar modulaire synthesizer, etherische en onaardse geluiden uit de machine tovert. Haar synthesizer is een Buchla, naar de vorig jaar overleden uitvinder Don Buchla. Zijn naam is minder beroemd dan die van tegenhanger Robert Moog, wiens achternaam praktisch synoniem is komen te staan met de synthesizer en wiens geesteskinderen je veel vaker op het podium aantreft dan die van Buchla. Toch was Don Buchla minstens zo belangrijk in de ontstaansgeschiedenis van de synthesizer. Hoe zit dat? En waarom koos Ciani voor de Buchla? Dat verhaal begint met een klassieke oost-west-tegenstelling.
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?