Pianist Bugge Wesseltoft, jazztrio Phronesis, de nu-soulband Rohey: heel verschillende artiesten die dit seizoen in Vrije Geluiden te gast waren. Wat ze gemeen hebben? Ze komen uit Scandinavië. En anders dan met muziek uit andere gebieden lijkt dat meteen invloed te hebben op hoe mensen hun muziek ervaren. Jazz uit het hoge noorden, daar komen namelijk meteen associaties bij kijken: een gevoel van weidsheid, minimalistische notenkeuze en een donker, melancholisch geluid. Dat krijg je daar immers vanzelf, met die lange nachten, diepe fjorden, grote bossen en open landschappen zover het oog reikt. Toch? Wat is er eigenlijk wáár van de 'Nordic Jazz'-clichés? En, als ze ooit waarheid bevatten, gelden ze dan ook nu nog? We legden het vraagstuk voor aan onze recente noordelijke gasten én aan artiesten van verschillende generaties die speelden op het Festival Jazz International, dat Nordic Jazz als thema had. In onderstaande video zie je het resultaat van deze rondgang.
Zelf oordelen? Trompettist Mathias Eick, ook in de video aan het woord, is vrijdag 6 april live te zien in het Concertgebouw. Hij presenteert daar zijn nieuwe solo-album Ravensburg, dat uitkomt op ECM Records. Zaterdag 7 april staat hij ook nog in Paradox (Tilburg) en op zondag 8 april in De Spot (Middelburg).
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?