Afrikafestival Hertme

Charlie Crooijmans ,

voodoo-drums en toeters in de provincie Overijssel

Het Afrikafestival in het piepkleine dorpje Hertme in Overrijsel heeft een magisch eenvoudige formule waar niets aan veranderd hoeft te worden. Twee dagen, één podium, twaalf steengoede optredens. Omdat het festival dit jaar 30 jaar bestaat, is er voorzichtig een kleine verandering aangebracht. Er is namelijk een tweede podium op de horecaweide opgezet waar  DJ Rafiki samen met Papemann en DJ Austin J met Wendy Kimani gaan optreden. Een primeur! Verder staan er zoals gebruikelijk artiesten uit verschillende landen van het Afrikaanse continent. Vrije Geluiden komt ook met een filmploeg op de zaterdag om van de eerste vier optredens een registratie te maken. Check hier het hele programma. Hieronder een drietal tips om in de mood te komen.

Follow Jah

Dat het festival maar één podium heeft, is niet alleen heel relaxed maar ook heel praktisch. De groepen krijgen voldoende tijd om te soundchecken en het publiek kan dan ook even wat anders doen. Deze editie kun je de groep Bande à pied Follow Jah uit Haïti achternalopen. Twee jaar terug liep deze band over het terrein van de Music Meeting in Nijmegen (zie fragment). De muziek die ze maken heet rara, een opzwepende mix van getoeter en vlot slagwerk. De muzikanten dragen voudoudrums, snaredrums, basdrum en kleine percussie-instrumenten en geel en groen beschilderde toeters van bamboe (vaksins) en van blik (koné's). Kijk maar uit, het is een authentieke Haïtiaanse traditie die sterk door de voodoo is beïnvloed. Echt onweerstaanbaar!

Sona Jobarteh

Ook denken de organisatoren van het Afrikafestival aan het percentage vrouwen op het podium, wat niet altijd gemakkelijk is. Dit jaar staat naast Shishani met haar band Namibian Tales en vier oma's uit de Kalahari-woestijn, alleen de Brits/Gambiaanse Sona Jobarteh in de line up. Zij is de eerste vrouwelijke kora-virtuoos uit een griotfamilie; een pionier in deze traditie die maar liefst zeven eeuwen beslaat, waarin het spelen op deze West-Afrikaanse harpluit uitsluitend van vader op zoon wordt doorgegeven. Haar album Fasiya bevat een moderne sound met aanstekelijke ritmes. Ze zingt over culturele identiteit, gender, liefde en respect. Vorig jaar stond ze bij ons in Vrije Geluiden.

Chartwell Dutiro & Spirit Talk Mbira

Dit is persoonlijk een van mijn favorieten. Dat komt door de betoverende mbira (duimpiano in een kalebas) uit Zimbabwe. Chartwell Dutiro zat bij 'The Blacks Unlimited', de band van de Thomas Mapfumo. In de jaren tachtig en negentig zetten zij als een van de eersten de trance-opwekkende mbira-klanken van het Shona-volk om naar een moderne gitaarsound. Deze muziek werd tijdens de onafhankelijkheidsstrijd een symbool van verzet. Chartwell Dutiro heeft tegenwoordig een eigen band, Spirit Talk Mbira, waarbij de eeuwenoude mbira-traditie weer naar boven komt. Hiernaast in het filmpje een interview met hem over de mbira en de spirituele betekenis.