filmjaar 2016

‘De zee is mijn theater’

Tigerkandidaat The Dark Harbour van Naito Takatsugu

Gerhard Busch ,

Een visser heeft moeite contact te leggen met vrouwen, maar het geluk helpt een handje als een jonge vrouw en haar zoontje zich in de kast van zijn huis verstoppen. Beetje naïeve tragikomedie van de jonge Japanse regisseur Naito Takatsugu, waarin de maker veel compassie toont met zijn klungelende medemens.

Idee?
‘Ik kom zelf uit een vissersdorpje in het zuiden van Japan. De zee is altijd mijn theater geweest, en ik heb me voor deze film laten beïnvloeden door wat ik toen om me heen heb gezin. Vermengd met ervaringen uit mijn eigen leven. Ook ik woon alleen, kook alleen voor mezelf, en koop mijn eigen kleren. En is het niet zo dat alle mannen op zoek zijn naar romantiek? Vooral vissers hebben het zwaar een vrouw te vinden. Dat wilde ik laten zien. Niet op en realistische manier, maar op een humanistische manier.’

Slapstick?
‘Ik hou niet van veel woorden. Ik wil mijn personages niet laten zeggen wat ze denken, maar hun gedachten laten zien in hun acties, hun bewegingen. Bovendien hou ik heel erg van de slapstick van Charlie Chaplin. Als je die twee bij elkaar optelt kan je zeggen dat mijn film inderdaad soms iets weg heeft van een zwijgende film.’

Invloeden?
‘Charlie Chaplin dus, hij is mijn god. Vooral vanwege zijn liefde voor de medemens, die in al zijn films zit. En ook Bruce Lee, waar ik al van kinds af aan naar kijk. Niet vanwege het vechten alleen, ook Lee laat zijn medemens in zijn waarde. De mensen die hij verslaat toont hij geen minachting, maar juist respect.’

Ambities?

‘Ik wil graag menselijke drama’s blijven vertellen. Drama’s waarin de gevoelens zo universeel zijn dat ze mensen over de hele wereld aanspreken. Voorlopig in Japan, maar ik sluit een internationale carrière niet uit. Maar dan zal ik wel eerst Engels moeten leren . (lacht)’

Filmen in Japan?

‘Ik ben als regisseur nog maar net begonnen en ik weet nog niet zo heel veel van de industrie. Maar het gaat goed met de cinema in Japan, en er komen steeds nieuwe regisseurs bij. De concurrentie is dus groot.’

Te zien in Rotterdam:
Vrijdag 30 januari: 22.15 uur, Cinerama 6
Zaterdag 31 januari: 10.15 uur, Pathé 1