nieuwe site?

Succes in drievoud

Interview met animatieteam Job, Joris & Marieke

Elja Looijestijn ,

De Utrechtse animatiestudio Job, Joris & Marieke - vorig jaar op het HAFF winnaar van de Grand Prix én publieksprijs - verovert de wereld. ‘Onze karakters zijn raar, maar niet zo raar dat ze afstandelijk worden.’

In hun lichte studio in een bedrijfsverzamelgebouw in Utrecht zijn de successen van Job Roggeveen, Joris Oprins en Marieke Blaauw in het echt te zien . De karakters uit hun studietijd worden al een beetje stoffig, de poppetjes uit de clip van Gers Pardoel staan onder een stolp, aan de muur hangt een slinger met door hen ontworpen schoolplaten. Er staat een orgeltje en een geluidsstudio van ongeveer een vierkante meter, bekleed met isolerend materiaal en gevuld met instrumenten.

Joris is druk, want er moeten voorbereidingen getroffen worden voor de reis naar Los Angeles; hun korte film A Single Life is genomineerd voor een Oscar. Het is nog niet zeker of ze alle drie in de zaal kunnen zitten, er zijn nog geen smokings en er is iets met de vliegtickets. En dan ligt Marieke ook nog eens thuis met een hersenschudding, die ze opliep toen de enveloppen met de Oscarnominaties tussen de spaken van haar fiets kwamen.

Ondanks de stress klopte Oscar aan op een ‘comfortabel moment’, zegt Joris. ‘In Nederland gaat het eigenlijk heel goed; we hebben genoeg opdrachten en aandacht . Het zou natuurlijk mooi zijn als we aan de nominatie goede contacten in Amerika overhouden. Maar het is nooit ons doel geweest om in Hollywood door te breken.’

Bijna iedereen in Nederland heeft waarschijnlijk weleens iets van Job, Joris & Marieke gezien. Ze maken hun eigen korte animatiefilmpjes , zoals het bekende schattig-gruwelijke Mute, waarmee ze op het HAFF 2014 de Grand Prix én de Publieksprijs voor Nederlandse film wonnen, maar ook veel videoclips en filmpjes in opdracht van bedrijven en instellingen. Job is daarnaast ook de drijvende kracht achter muziekproject Happy Camper. Het gezicht van die band is dan weer een karakter uit de animatiestudio, Manfred de Yeti. ‘ Onze karakters zien er raar uit, meestal zonder neus en nek, ze zijn herkenbaar als onze stijl,’ vertelt Joris. Maar ze zijn niet zo raar dat ze afstandelijk worden. Dat is een beetje het spanningsveld waar we mee werken: vreemde karakters waarmee je wel kan meeleven. En de verhalen zijn opgewekt met een donker randje. We hoeven geen moeite te doen om bij onze stijl te blijven. Die vloeit vanzelf voort uit onze smaak en voorkeuren. Dat is ook handig bij het aantrekken van opdrachtgevers.’



Hoe is de verhouding tussen werk in opdracht en vrij werk?

‘Die twee gaan hand in hand. We zorgen altijd dat we tijd inruimen voor vrij werk, maar we willen ook opdrachtwerk blijven doen. We slaan bijna wekelijks opdrachten af. Soms komt het niet uit qua tijd, soms is de opdracht al te ver uitgewerkt, of de opdrachtgever is niet echt serieus. Een vrije film die we hebben uitgebracht levert vaak weer opdrachtgevers op die ook zoiets willen. Dankzij Mute hebben we een opdracht van de Londense metro binnengehaald.

Het filmpje Bon Voyage!, een clip bij een nummer van Blaudzun in opdracht van de gemeente Utrecht voor de start van de Tour de France, was voor ons een ideale opdracht. Het is een videoclip en promotiefilm, maar voor ons een korte film. Het is leuk als je een verhaal mag overbrengen.’

Ben je een vaste bezoeker van het HAFF?
‘Ik ga elk jaar, ik ben blij dat Utrecht zo’n festival heeft. Je hebt niet zo veel kans om je eigen film of andere animaties op groot scherm te zien. Maar verder ga ik meer naar speelfilms dan animatiefilms. Heel veel animatie zien stompt mij een beetje af, dan krijg ik bij het maken snel het gevoel: dat is al gedaan. Dus ik kijk met mate.’

Gaat het goed met de animatiefilm?
‘Ja, dat kan ik zeker zeggen. Dat zie je aan het feit dat de gemeente een animatiefilm als promotie voor de Tour de France laat maken. Ook heb ik het idee dat je in muziekclips en commercials steeds meer animatie ziet. Dankzij internet is het veel makkelijker om animatiefilms te verspreiden. Mensen zijn katten die verongelukken op YouTube ook wel beu en willen weleens een echt mooi filmpje zien. En de laatste jaren is het door technologische vooruitgang veel makkelijker geworden om animaties te maken. Met een computer en de juiste software kom je heel ver, en kan het dus zo ver komen dat een kleine studio als de onze kan wedijveren om een Oscar met Disney. Je hebt niet veel geld nodig om iets moois te maken.’

Wat zijn jullie toekomstdromen?
‘Onze grote droom is een lange animatiefilm. We gaan nu een film maken voor NTR Kort! van tien minuten en ook een van een half uur. Dan moet anderhalf uur ook wel lukken. Maar we hebben ook net een expositie gemaakt, in Amersfoort. Het is een installatie in de ruimte, waarin je alle stukken van de animatie ziet. Elk frame is geprint met de 3D-printer. En we zijn bezig met een kinderboek. Dus ik hoop dat we nooit één ding zullen doen .’