nieuwe site?

Telefilm: Undercover

Interview met maker Boris Paval Conen

Sandy Seifert ,

In de Telefilm Undercover, nog te zien op npo.nl, infiltreert een jonge agente uit een provinciestadje bij de Turkse maffia. Een interview met regisseur/scenarist Boris Paval Conen (Exit, De geheimen van Barslet).

Nurgül  (Meral Polat), een jonge politieagente in een provinciestadje, wordt vanwege haar Turkse afkomst ingeschakeld voor een undercoveroperatie bij een bende in Amsterdam. Ze gaat als serveerster aan de slag in het restaurant van een drugsbaas – tegen de wil van haar moeder, want zo kan Nurgül niet bij haar zieke vader zijn. Tijdens de missie ontdekt Nurgül een familiegeheim en valt ze ook nog eens voor mede-agent Ruys (Nasrdin Dchar).
 
Wat opvalt aan de film zijn de sterke vrouwelijke hoofdrollen, binnen een mannelijke cultuur. Dat was een bewuste keuze, vertelt Boris Paval Conen: ‘In Nederlandse films komt het nog maar weinig voor dat er sterke, vrouwelijke hoofdpersonen van gemengde afkomst zijn. Nurgül is van Turkse afkomst, maar in de kern doet dat er helemaal niet toe. En hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de rol van Nasrdin Dchar. Zijn “ roots” zijn geen thema, hij speelt de Nederlandse man Ruys en dat is dat.
 
Nurgül is bezig met een zoektocht naar zichzelf, los van haar geloof of haar afkomst. Zij is een volledig geïntegreerde vrouw, die zelfstandig probeert te zijn en zich wil losmaken van de mensen die controle willen uitoefenen op haar leven. Daarnaast draait het om haar relatie met haar familie, en hoe de mensen binnen die familie zich tot elkaar verhouden. Eigenlijk is de film een familiedrama vermomd als thriller.
 
Ik vind het belangrijk om op deze manier verhalen te vertellen, vooral in deze tijd van polarisatie. Ik bedoel dit absoluut niet op een belerende manier, maar deze onderwerpen boeien me. Voor mij is film maken het exploreren van nieuwe werelden. Ook voor mijzelf is het researchgedeelte enorm interessant; het biedt me de mogelijkheid om inkijkjes te krijgen in niet-alledaagse werelden. Dit uit zich in het verhaal van Undercover, maar bijvoorbeeld ook in mijn film Exit, waarin een kijkje wordt genomen in de wereld van asielzoekers.’

Kijk Undercover hier.