nieuwe site?

Lichte stijging bioscoopbezoek

Overzicht eerste kwartaal 2009

Het bioscoopbezoek is in het eerste kwartaal van 2009 met 2,83 procent licht gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal 2008 (eerste kwartaal 2009: 6.153.276 bezoekers, eerste kwartaal 2008: 5.983.977 bezoekers). Ondanks de recessie blijft de consument de weg naar de bioscoop en het filmtheater vinden.

Met name steden waar het afgelopen jaar nieuwe bioscopen zijn geopend (onder meer Den Haag, Breda, Tilburg, Almelo) zorgden voor een forse bijdrage in de landelijke groei van het bioscoopbezoek.

De Top 5 van het eerste kwartaal 2009:
1. Slumdog Millionaire (394.564 bezoekers)
2. Bolt (390.934 bezoekers)
3. Yes Man (389.564 bezoekers)
4. The Curious Case Of Benjamin Button (373.354 bezoekers)
5. Valkyrie (364.768 bezoekers)

De Nederlandse film blijft het goed doen met een marktaandeel van ruim vijftien procent in het eerste kwartaal (eerste kwartaal 2009: 926.082 bezoekers, eerste kwartaal 2008: 942.126 bezoekers). Van de nieuw uitgebrachte Nederlandse films in het eerste kwartaal deden Spion van Oranje en Kikkerdril het goed. Op de eerste plaats in het eerste kwartaal staat echter Oorlogswinter, die eind november 2008 al werd uitgebracht.

De Top 5 Nederlandse film in het eerste kwartaal:
1. Oorlogswinter (2009: 359.637 bezoekers, inclusief 2008: 821.218 bezoekers)
2. Spion van Oranje (209.216 bezoekers)
3. Kikkerdril (155.074 bezoekers)
4. Wit licht (2009: 128.650 bezoekers, inclusief 2008: 295.667 bezoekers )
5. Bride Flight (2009: 30.966 bezoekers, inclusief 2008: 360.382 bezoekers)

Vooruitblik tweede kwartaal 2009
In het komende kwartaal verwacht de bioscoopbranche veel van beoogde kaskrakers zoals: Beverly Hills Chiuaha, X- Men Origins: Wolverine, Angels & Demons: Het Bernini Mysterie, Night at the Museum 2, Terminator Salvation en Transformers: Revenge of the Fallen.

In het arthouse/cross-over segment zijn de verwachtingen hoog voor De Laatste Dagen van Emma Blank, Het Leven Uit Een Dag, The Burning Plain, Coco Avant Chanel en Chéri.