Een cadeau voor de artfilmliefhebber, deze nieuwe dvd-release van A- film. Kieslowski's Bleu, Blanc en Rouge in een box van drie schijfjes, voorzien van een perfecte beeld- en geluidskwaliteit en een aantal fascinerende extra's. Wat blijft er dan nog te wensen over?

BEELD: 9
GELUID: 9
EXTRA'S: 9

De Poolse regisseur Kryztof Kieslowski (1947-1996) liet met Bleu, Blanc en Rouge een prachtig drieluik na over vrijheid, gelijkheid en broederschap, de drie motto's van de Franse revolutie. Iedere film heeft, hoe kan het ook anders, een eigen stijl meegekregen. Niet alleen fungeert een van de drie kleuren telkens als visueel motief, ook in het camerawerk en het gebruik van de muziek onderscheiden de films zich van elkaar. De verbanden tussen de delen liggen vooral op het thematische vlak: zo gaat Blanc ook over vrijheid en broederschap en Rouge ook over gelijkheid. En natuurlijk getuigt elke film van Kieslowski's even realistische als hoopvolle visie op het menselijk bestaan. Al met al overlappen de films evenzeer als dat ze elkaar aanvullen. Om die reden is het niet meer dan logisch dat A-film Trois couleurs: Bleu, Blanc en Rouge in een box van drie dvds heeft uitgebracht.

Het gaat hier in feite om de Nederlandse release van de dvds die Marin Karmitz, de producer van de trilogie, eerder al in Frankrijk en Engeland op de markt bracht. De set getuigt met zijn perfecte beeld- en geluidsweergave van een grote eerbied voor Kieslowski's films , en weet dat gevoel via de talrijke extra's ook over te brengen.

Zo komen alle stadia van de totstandkoming van de trilogie aan de orde in beschouwingen door de vrouwelijke hoofdrolspelers, producer Karmitz en de editor van Bleu en Rouge, Jacques Witta. Dat gebeurt niet zoals gebruikelijk via commentaarkanalen of op de set gedraaide interviews, maar met korte, goed verzorgde filmpjes waarin steeds een enkele scène of een aspect van de productie belicht wordt. De acteurs zitten voor een TV-scherm en haken spontaan in op de beelden met anecdotes en interpretaties. Editor Witta tovert met een klik op zijn computer een handvol uit Rouge weggeknipte scènes tevoorschijn en legt uit waarom ze niet meer in de film zitten. En Karmitz leest voor uit een brief die Kieslowski hem schreef over het einde van Blanc. Dat alles in een kalm tempo en met een betrokkenheid die je maar zelden proeft uit 'making ofs' van Hollywoodfilms. Belangrijk is ook dat deze intelligente stemmen tezamen een veelzijdig beeld geven van Kieslowski en je aandachtiger doen kijken naar zijn films.

Wat dat betreft heb je zo mogelijk nog meer aan de drie ' masterclasses' met Kieslowski zelf, waarin hij aan de montagetafel een voor hem belangrijke scène uit Bleu, Blanc en Rouge analyseert. Shot voor shot legt hij uit wat zijn bedoeling was, de ene hand aan de vooruitspoelknop, een sigaret in de andere. Kieslowski was een aimabele perfectionist, dat blijkt al uit de eerste les over een fragment uit Bleu. In die scène doopt Juliette Binoche afwezig een suikerklontje in haar koffie. Kieslowski licht toe waarom het belangrijk was dat het klontje zich in vijf seconden met koffie volzuigt en niet negen of drie, en vertelt droog hoe veel moeite het kostte eer het juiste klontje gevonden was. Je zou wensen dat je hem met de hele film op deze manier in de weer kon zien.

Buiten enkele los te beluisteren muziekfragmenten en de verplichte trailers biedt de box ook een kijkje achter de schermen van Blanc en Rouge, waarbij vooral de hoofdstukjes over Rouge erg boeiend zijn. Onder meer omdat je Kieslowski zelf met decorstukken in de weer ziet, alsof hij gewoon een setmedewerker was. Het onderstreept wat je iedereen al hebt horen zeggen: Kieslowski regisseerde zijn films bepaald niet als een dictator.

Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1
Duur: 100, 88, 95 min. (hoofdfilms)