filmjaar 2016

Ook in première

View From the Top; Resistance; Good Rockin' Tonight

View From the Top van Bruno Barreto
Iedereen vertelt haar dat ze nooit iets zal bereiken en nooit weg zal komen uit haar geboortedorp, maar Donna ( Gwyneth Paltrow) weet beter. Ze wordt stewardess. Samen met haar leeghoofdige collega Christine (Christina Applegate) droomt ze ervan de top te bereiken: internationaal vliegen, naar Parijs. Het suffe View From the Top is deels komedie (belegen grappen), deels romantisch drama (clichés). Het is een raadsel wat de makers daarmee trachtten te bereiken - en wat Paltrow hier te zoeken heeft.
(Pauline Kleijer)

Resistance van Todd Komarnicki
Tijdens de Tweede Wereldoorlog stort bij een Belgisch dorp een Amerikaans gevechtsvliegtuig neer. De enige overlevende wordt ondergebracht bij verzetsstrijder Henri. Het duurt niet lang of tussen de Amerikaan (Bill Paxton) en Henri's vrouw Claire (Julia Ormond, met Frans accent) bloeit iets moois op. De Nederlandse productie - naar een boek van Anita Shreve - is degelijk vormgegeven, maar lijdt aan serieuze mankementen. De vervelendste: tot het eind toe blijft onduidelijk over wie of wat de film precies gaat.
(Pauline Kleijer)

Good Rockin' Tonight van Bruce Sinofsky
Brave maar aanstekelijke documentaire over platenmaatschappij Sun Records, die in de jaren vijftig Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins en Johnny Cash onder contract had. Regisseur Sinofsky stelt zich ten doel de culturele betekenis van Memphis in het algemeen en Sun Records in het bijzonder te benadrukken - een aanpak die geen baat heeft bij al te kritische geluiden. Sinofsky zoekt zijn heil bij anekdotes, die vooral door oprichter Sam Phillips met verve worden opgedist. Behalve 'oral history' biedt de film een blik op de totstandkoming van een cd waarop grote namen uit de popgeschiedenis een Sun Records-hit zingen. Het beste moment is voor Rufus Thomas, de enige zwarte muzikant in beeld. Hij wijst erop dat niet Elvis maar de blues de bron was van wat later rock 'n roll ging heten.
(Ronald Ockhuysen)