nieuwe site?

Op scherp: Gena Rowlands

Van drankzuchtige, neurotische huisvrouw tot grootmoeder

Sietse Meijer ,

In de thriller The Skeleton Key is Gena Rowlands te zien als de mysterieuze echtgenote van John Hurt. Cinema.nl dook in de VPRO-archieven en vond een uitgebreid interview met Rowlands en haar zoon Nick Cassavetes. In Op scherp een portret in woord en beeld van een rasactrice: 'Het is een genot om je identiteit in te wisselen voor een andere.'

De feiten
Geboren: 19 juni 1930 in Cambria, Wisconsin , als Virginia Cathryn Rowlands.

Actief als: actrice. Bijzonderheid: begon als actrice op Broadway, onder meer in een stuk met Edward G. Robinson. Deed ook veel televisie-werk, onder meer de serie Peyton Place. Trouwde in 1954 met regisseur John Cassavetes, die in 1989 is overleden. De rockgroep The Gena Rowlands Band werd naar haar genoemd.

Eerste film: The High Cost of Loving (1958).

Prijzen: Oscar-nominaties voor A Woman Under the Influence en Gloria (voor beste actrice), Zilveren Beer voor beste actrice op het filmfestival van Berlijn (1977, Opening Night), Emmy Awards voor televisie-films The Betty Ford Story en Face of a Stranger, Golden Globes voor A Woman Under the Influence en The Betty Ford Story, oeuvreprijs op Sundance Film Festival in 1994.

Beste films
Faces (1968), Minnie and Moskowitz (1971), A Woman Under the Influence (1974), Gloria (1980), Another Woman (1988), Night on Earth (1991), Unhook the Stars (1996), The Mighty (1998).

Inspiratie
Is als actrice duidelijk het meest gevormd door het werken met John Cassavetes, vooral door zijn manier van werken, waarbij de acteurs veel vrijheid kregen, en door zijn persoonlijkheid. 'Ik vond hem fysiek aantrekkelijk, maar ik denk dat de echte aantrekkingskracht lag in zijn passie voor alles,' zei ze in een interview. En: 'Ook als we doodop thuis kwamen , zaten we nog de hele nacht te praten. Noemt daarnaast Lars von Trier en haar zoon Nick als favoriete regisseurs, en Meryl Streep als één van haar favoriete actrices. Is zelf van invloed geweest op talloze actrices, zoals Samantha Morton , die over Rowlands zei: 'Ik vind alles aan haar geloofwaardig in haar films, zelfs de trui die ze draagt en de kleren die ze aantrekt als ze het huis uit gaat.'

Handelsmerk
Rauwe, intense vertolkingen van taaie, alcoholische, neurotische vrouwen, door Rowlands schijnbaar zonder remmingen neergezet. In A Woman Under the Influence (geregisseerd door haar man John Cassavetes) bijvoorbeeld een nerveuze, kwetsbare vrouw die te veel drinkt en na een zenuwinzinking kort in een inrichting belandt. Wekt door haar subtiele , innemende spel vrijwel altijd sympathie voor haar personages, ook voor de probleemgevallen die in eerste instantie niet beminnelijk lijken. Is in de films van Cassavetes kettingroker. Speelt na zijn dood ook heel andere rollen, zoals een afstandelijke universiteitsdocente in Woody Allens Another Woman. Wordt in de herfst van haar carrière vooral gecast als moeder of grootmoeder.

Rowlands over Rowlands
'Ik kijk nooit naar mijn eerdere werk, omdat ik ze in mijn hoofd kan afspelen, alle films waar ik in heb gezeten. Soms denk ik eraan terug als ik iemand tegenkom met wie ik in een bepaalde film werkte. Maar ik ben meestal vooral met het hier en nu bezig.' 

'Als kind was ik onhandig en verlegen. Zodra ik actrice werd en me onder andere acteurs begaf, was dat helemaal weg.'

'Weet je wat het is met acteren: je moet niet laten merken hoe leuk het is, anders wil iedereen actrice worden. Maar het is echt erg leuk. Het is een genot om je identiteit in te wisselen voor een andere.'

'Het maakt je gebaren heel langzaam, heel mooi. En de rook verzacht de contouren van je gezicht. Het is heel verleidelijk.' (over roken, waar ze in 1994 mee stopte)

'De adolescentie is totale waanzin, dat moet je gewoon uitzitten. Op een ochtend zijn ze er overheen, worden ze weer interessant. Of nee, dat waren ze altijd wel, soms op het onverdraaglijke af.' ( over haar kinderen)

'Ik vond de rol aantrekkelijk omdat ik niet eerder zoiets gedaan heb. Ik ben al heel lang actrice. Maar ik had nooit van die ' spooky doo' gedaan.' (over The Skeleton Key)