Something the Lord Made
Film: ****
Extra's: **

16 Blocks
Film: ***
Extra's: **

In Something the Lord Made is hij de kalme, in armoede opgegroeide Vivien Thomas, een briljante autodidact die een grote rol speelt bij een belangrijke medische doorbraak. In 16 Blocks is hij de nerveuze kleine crimineel Eddie Bunker, vol straatwijsheid maar geen groot licht. In beide films, die deze week op dvd verschijnen, is de veelzijdigheid en het grote talent van acteur Mos Def te bewonderen.

Mos Def werd geboren als Dante Terrell Smith, maar die naam bleek niet echt geschikt voor een carrière als rapper, waarmee hij midden jaren negentig begon. Die artiestennaam ging hij toen ook gebruiken voor zijn werk als acteur. Daar was hij al op zijn zestiende mee begonnen, met kleine rollen in onder meer de film The Hard Way en diverse tv-series.

Terwijl hij als rapper bekend werd, bleef hij werken aan zijn acteercarrière, met rollen in tv-series als Spin City en NYPD Blue en films als Bamboozled, Monster's Ball, The Italian Job en The Woodsman. De komende twee jaar is hij in minstens zes films te zien.

De twee films met Mos Def in een hoofdrol die deze week op dvd verschijnen, verschillen hemelsbreed. Something the Lord Made is een ingetogen en subtiele televisiefilm van de Amerikaanse zender HBO. 16 Blocks is een heel wat luidruchtiger actiefilm met Bruce Willis, eigenlijk een lang uitgesponnen achtervolging, waarin veel geschoten wordt en een stadsbus spectaculair in de prak wordt gereden.

De enige overeenkomst tussen beide films is de sterke aanwezigheid van Mos Def, die zich niet alleen goed staande houdt naast ervarener collega's - Alan Rickman in Something the Lord Made, Bruce Willis in 16 Blocks - maar ook zo'n goede interactie met hen heeft, dat ze (vooral Rickman ) het onderste uit de kan halen. Zowel Rickman als Mos Def werden voor hun rollen genomineerd voor een Emmy, Mos Def kreeg ook nog een Golden Globe- nominatie.

Something the Lord Made is de betere film van de twee. De film vertelt het waargebeurde verhaal van dr. Alfred Blalock (gespeeld door Alan Rickman), die in 1944 samen met Vivien Thomas (Mos Def) voor het eerst hartoperaties verrichtte op 'blauwe baby's', zuigelingen met een tot dan toe fatale hartafwijking. Een medische doorbraak van jewelste, omdat hartoperaties toen niet voor mogelijk werden gehouden.

Thomas kreeg indertijd niet de erkenning die hij verdiende, niet alleen omdat hij geen medische titel had, maar vooral vanwege zijn huidskleur. Op de toen nog zeer blanke Johns Hopkins University in Baltimore, waar Thomas en Blalock hun belangrijkste werk deden, werd hij met de nek aangekeken. Ook Blalock was niet helemaal vrij van racisme; zo nodigde hij Thomas niet uit voor de grootschalige viering van zijn zestigste verjaardag. Iets dat overigens in de film niet voorkomt; daarin toont Blalock op latere leeftijd enig berouw over de keren dat hij Thomas niet genoeg liet delen in de wereldwijde lof voor de baanbrekende operaties.

16 Blocks is verkrijgbaar als special edition dubbel-dvd, waarbij de extra's teleurstellen: weinigzeggend promotiemateriaal waar de kijker weinig mee opschiet. De korte featurette op de dvd van Something the Lord Made is overigens niet beter.

Something the Lord Made
Extra's: audiocommentaar door onder anderen regisseur Joseph Sargent, featurette (4 min.)
Beeldformaat: 16:9 (1.78:1)