Woensdag begint het International Film Festival Rotterdam. De 39ste editie alweer. In 1972 begonnen als Film International door liefhebber Huub Bals, en inmiddels uitgegroeid tot het grootste - betaalde - evenement in Nederland. Oud-burgemeester Ivo Opstelten: 'IFFR is vernieuwend, Rotterdams en laagdrempelig.' Hoewel dat laatste nog staat te bezien, met een nieuwe, parttime museumdirecteur aan het roer die een voorliefde voor het experimentelere werk koestert.

De feiten
Eerste festival: In 1972, onder leiding van Hubert Bals, heette toen nog Film International.

Festivaldirecteurs : 1972 - 1988 Hubert Bals; 1989 Anne Head (a.i.) 1990 - 1992 Marco Müller; 1992 - 1996 Emile Fallaux; 1996 - 2004 Simon Field; 2004 - 2008 Sandra den Hamer; 2008 - nu Rutger Wolfson.

Prijzen: De VPRO Tiger Awards worden sinds 1995 jaarlijks uitgereikt aan de drie beste debuutfilms. In 2008 is het prijzengeld voor de winnaars van tienduizend naar vijftienduizend euro verhoogd .

2010
Dit jaar zijn er vijftien Tigers geselecteerd. Klik hier voor alle genomineerden.

Het festival opent met de première van Paju , de tweede speelfilm van de Zuid-Koreaanse regisseur Park Chan-Ok, die in 2003 de Tiger Award won voor haar debuut Jealousy is my middle name.

De Jury
De VPRO Tiger Awards Jury bestaat dit jaar uit de Franse actrice en zangeres Jeanne Balibar, de Pools-Nederlandse filmmaker Úrszula Antoniak, voormalig directeur van het Singapore Film Festival Philip Cheah, de Mexicaanse filmmaker Amat Escalante en de Ugandese acteur en activist Okello Kelo Sam.

Winnaars
Hieronder een lijst met de winnaars van voorgaande jaren:

2009
Be Calm and Count to Seven van Ramtin Lavafipour (Iran)
Breathless van Yang Ik-June (Zuid-Korea)
Wrong Rosary van Mahmut Fazil Coskun (Turkije)

2008
Wonderful Town van Aditya Assarat (Thailand)
Flower in the Pocket van Liew Seng Tat (Maleisië)
Go with Peace Jamil van Omar Shargawi (Denemarken)

2007 (voor het eerst werden er vier, in plaats van drie Tigers uitgereikt, omdat de jury er na diep nachtelijk beraad nog steeds niet uit was)
Love Conquers All van Tan Chui Mui (Maleisië)
Die Unerzogenen (The Unpolished ) van Pia Marais (Duitsland)
Baixio das bestas (Bog of Beasts) van Claudio Assis (Brazilië)
AFR van Morten Hartz Kaplers (Denemarken)

2006
Walking on the Wild Side van Han Jie (China/Frankrijk)
La perrera van Manuel Nieto Zas (Uruguay/Argentinië/Canada/Spanje)
Old Joy van Kelly Reichardt (VS)

2005
Nemmeno il destino (Changing Destiny) van Daniele Gaglianone (Italië)
4 van Ilya Khrzhanovsky (Rusland )
El cielo gira (The Sky Turns) van Mercedes Alvarez (Spanje)

2004
The Missing van Lee Kang-sheng (Taiwan)
Summer in the Golden Valley van Srdjan Vuletic (Bosnië-Herzegovina)
Unterwegs van Jan Krueger ( Duitsland)

2003
With Love Lilya van Larisa Sadilova (Rusland)
Extrano van Santiago Loza (Argentinië)
Jealousy is My Middle Name van Park Chan-ok (Zuid-Korea)

2002
Tussenland van Eugenie Jansen ( Nederland)
Everyday God Kisses Us on the Mouth van Sinisa Dragin (Roemenië )
Wild Bees van Bohhdan Slama (Tsjechië)

2001
Bad Company (Mabudachi) van Furumaya Tomoyuki (Japan)
In den Tag hinein (The Days Between) van Maria Speth (Duitsland)
25 Watts van Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll (Uruguay)

2000
Suzhou River van Lou Ye (China)
Mundo grúa van Pablo Trapero (Argentinië)
Bye bye blue bird van Katrin Ottarsdottír (Denemarken)

1999
The Iron Heel of Oligarchy van Alexander Bashirov (Rusland)
Plus qu'hier, moins que demain van Laurent Achard (Frankrijk)
Following van Christopher Nolan (GB)

1998
Knoflíkari van Petr Zelenka (Tsjechië)
Giro di lune traterra e mare van Giuseppe Gaudino (Italië)
Die Siebtelbauern van Stefan Ruzowitzky ( Oostenrijk)

1997
Last Holiday van Amir Karakulov (Kazachstan)
The Day a Pig Fell into the Well van Hung Sang-Soo (Zuid-Korea)
Robinson in Space van Patrick Keiller (UK)

1996
Erzi (Sons) van Zhang Yuan (China)
Nagisa no sindbad (Like Grains of Sand) van Hasiguchi Ryosuke (Japan)
Small Faces van Gillies MacKinnon (UK)

1995
Postman van He Jianjun (China)
Fuyu nu kappa van Kazama Shiori (Japan)
Thalassa, thalassa, rückkehr zum Meer van Bogdan Dumitrescu (Roemenië/Duitsland )

Kenmerken festival
Rotterdam is een echt publieksfestival. Waar internationale festivals zoals Cannes en Venetië vooral gericht zijn op gasten, geeft Rotterdam iedereen de kans films te zien. Het heeft daarom ook de naam een festival voor de filmliefhebber te zijn. Dat uit zich ook in de films die er te zien zijn: geen grote Westerse blockbusters, maar vooral experimentele en avontuurlijke films uit de hele wereld.

Rutger Wolfson over het profiel van het festival in 2008

De filmwereld over het IFFR
Oud-festivaldirecteur Emile Fallaux: 'Je kunt het vergelijken met een feestje dat je geeft met mensen die je niet goed kent. Je hebt alles voorbereid, alles is in huis, het zijn best aardige mensen en dan moet je maar afwachten of het echt wil swingen.'
(Magazijn 241, 1995)

Filmjournalist Hans Maas: 'Er zit bagger bij, foute geweldsporno, Thaise B- films, digitaal begrijpersvoer, commerciële glimmer, maar ook is er een schat aan onafhankelijk gemaakte prachtfilms.'
(Gooi & Eemlander, 1999)

Filmjournalist Ronald Ockhuysen: 'Rotterdam betekent tot diep in de nacht debatteren over de erotiek in het werk van Jean-Claude Brisseau, of over de waarde van het werk van de Thaise regisseur Apichatpong Weerasethakul. Dat is de kern. Dat moet de kern blijven.'
(Cinema.nl, 2003)

Filmjournalist Hans Beerekamp: 'Het unieke aan Rotterdam is in de eerste plaats dat het écht een festival voor de filmmakers is en die hier ook graag komen. In de tweede plaats is het een ontzettend publiekfestival. Je vindt eigenlijk nergens ter wereld een festival waar je mensen om 10.00 uur 's ochtends in de rij ziet staan om kaartjes te scoren.'
(R.A.M. Festivaljournaal, 2003)

Oud-directeur Filmfestival Venetië Alberto Barbero: 'Rotterdam legt de nadruk op experimentele films: het is een kijk naar de toekomstige cinema. En het festival is een vrij festival, voor iedereen.'
(R.A.M. Festivaljournaal, 2003)

Oud-directeur IFFR Simon Field: 'Karakteristiek voor het IFFR is de samenwerking met de Rotterdamse kunstinstellingen en het brede scala van films naar vernieuwende vormen van beeldende kunst.'
(R.A.M. Festivaljournaal, 2004)

Oud-directeur IFFR Sandra den Hamer: 'Het festival staat voor ontdekkingen, kritisch engagement en de auteurscinema.'
(R.A.M. Festivaljournaal, 2005)

Ivo Opstelten, oud-burgermeester van Rotterdam: 'IFFR is vernieuwend, Rotterdams en laagdrempelig.'
(R.A.M . Festivaljournaal, 2005)

Filmfanaat Ton Bakker: 'Tijdens het Filmfestival spoelt alles weer even door mij heen. Het stofnest wordt weer opgeschrikt. Die tien dagen op het festival zijn mijn jaarlijkse grote schoonmaak.'
(Vrij Nederland, 2006)

Filmmaakster Patrice Toye : 'Rotterdam gaat over gedurfde filmkeuzes, warme en bezielde mensen, heerlijk eten en de stad in de winter.'
(VPRO Gids bijlage, 2007)

Filmjournalist Kevin Toma: 'Tien dagen lang een strikt dieet van vier films per dag en een gelooid achterwerk.'
(Vara TVMagazine, 2007)

Filmmaker Koen Mortier: 'Na Rotterdam is de film door
heel wat internationale filmfestivals geselecteerd geweest en door een flink aantal landen aangekocht. Het maffe aan de gehele ontwikkeling is dat tijdens die paar projecties die we in Rotterdam hadden enkele mensen in de zaal zaten die het geluid rond de film deden rollen. Deze mond tot mond reclame is waarschijnlijk voor 75 procent verantwoordelijk geweest voor de verdere verkoop en verdeling. Alsof iedereen die mij later aansprak over de film een kennis had die de film zag tijdens het festival van Rotterdam.'
(Over hoe het zijn Tiger- kandidaatsfilm Ex Drummer is vergaan na Rotterdam, VPRO Gids bijlage, 2008)