Alfred Hitchcock hield van lekker eten, drank en blondines, had voyeuristische trekjes en werkte intensief samen met zijn vrouw, de scenariste Alma Reville. Dat is ongeveer wat we over de beroemde Britse regisseur te weten komen in de biografische film Hitchcock.

Niet erg veel dus. 'Hitch' stond bekend als een enigma, een man met een zorgvuldig gecultiveerd imago (stiff upper lip, macaber gevoel voor humor), die leefde voor zijn werk. Daar verandert deze biopic weinig aan. Uitgangspunt is ( wijselijk) niet zijn hele carrière, maar de periode waarin zijn beroemdste film Psycho werd gedraaid, zoals beschreven in het boek Alfred Hitchcock and the making of Psycho van Stephen Rebello.

Een boek dat op de kaft veelbelovend wordt aangeprezen door Psycho-ster Anthony Perkins: 'Required reading not only for Psycho-files, but for anyone interested in the backstage world of movie-creation.'

Biedt Hitchcock die onthullende blik op een Hollywoodset anno 1959? Nou, een beetje. Maar de makers zoomen vooral in op het huwelijk van Hitch en Alma, dat tijdens het maken van Psycho danig op de proef werd gesteld. Omdat producent Paramount terugdeinsde voor het gitzwarte karakter van de slasherfilm en alleen de distributie wilde verzorgen, moesten de Hitchcockjes de opnames zelf financieren met een extra hypotheek. Daarnaast is Alfreds gewicht en geloer naar blondines een zorgenbron voor Alma, terwijl hij op zijn beurt haar verdenkt van een affaire met een bevriende scenarist.

De nadruk op relatieperikelen lijkt een beetje een noodgreep. De makers van Hitchcock kregen namelijk geen toestemming om beelden van Psycho te gebruiken of zelfs na te bootsen. Het fameuze Bates Motel dat nog altijd op het terrein van de Universal Studios staat , mocht ook niet worden gefilmd.

Wat resteert is een luchtig voortkabbelend Hollywoodportretje dat net boven de middelmaat wordt uitgetild door de aangename cast. In de hoofdrol levert Anthony Hopkins, geholpen door een overtuigende neponderkin, een amusante imitatie. Maar Helen Mirren steelt de show als zijn taaie echtgenote, en er zijn tal van prima bijrollen (onder anderen Scarlett Johansson als Janet Leigh, Toni Collette als Hitchcocks assistente Peggy Robertson en James D'Arcy als Anthony Perkins).

Hitchcock bracht het liefst zo veel mogelijk tijd door op filmsets. Daar gebeurde kennelijk veel spannendere dingen dan bij hem thuis. Hadden de filmmakers zich dat nu ook maar gerealiseerd.