De Nederlandse filmmaakster Miriam Kruishoop (1976) debuteerde in 1998 met het Franstalige Vive Elle, opgenomen in de Tiger-competitie van het International Film Festival Rotterdam. Een jaar later volgde het Duitstalige Unter den Palmen, bekroond met het Gouden Kalf voor beste cinematografie. Maar daarna bleef het lange tijd relatief stil. Tot ze in 2013 weer opdook met Greencard Warriors, een immigrantendrama gesitueerd in haar nieuwe woonplaats Los Angeles.

Greencard Warriors is een boze film, voortgekomen uit Kruishoops ongeloof over de wijze waarop het Amerikaanse leger doelbewust jonge illegalen rekruteert . 'Dien in het leger en je maakt een grote kans om een permanente verblijfsvergunning voor jezelf en jouw familie te verwerven,' zo wordt hen voorgehouden.

In de film valt de optimistische Jesus, afkomstig uit El Salvador en woonachtig in een van de armste en oudste delen van Los Angeles, voor dezelfde rekruteringstruc. Hij dwingt zijn oudste zoon Benno, die als drugsdealer voor een bende toch al weinig toekomstperspectief heeft, zich aan te melden bij het leger. Binnen de kortste keren wordt Benno naar Irak verscheept , waar hij uiteindelijk om het leven komt.

De dramatische gebeurtenis scheurt het gezin uiteen: Jesus wordt door zijn vrouw verantwoordelijk gehouden voor Benno's dood, en de voorheen zo brave jongste zoon Angel neemt van het ene op het andere moment zijn broers plaats in de bende in. En dat is nog maar het begin van alle ellende die Kruishoop over het gezin uitstort.

Helaas vliegt de film daarbij enkele malen genadeloos uit de bocht. Angels transformatie van zacht ei tot bikkelhard bendelid overtuigt bijvoorbeeld geen moment. En de ongelukkige dood van een politieagent, wat het drama nog verder op de spits drijft, is wel zo knullig gefilmd dat het vervolg moeilijk meer serieus te nemen valt.

Momenten van schoonheid zijn er gelukkig ook te vinden. Zoals de door merg en been snijdende scène waarin een wanhopige Jesus na de dood van zijn zoon de rekruteringsambtenaar confronteert, die hem amper nog herkent. En Greencard Warriors is zonder meer een film vol goede bedoelingen, gemaakt voor zeer weinig geld.

Maar uiteindelijk drijft Kruishoop haar tragedie te ver door, waardoor een belangwekkende film uiteindelijk verzandt in simplisme en ongeloofwaardig melodrama.