filmjaar 2016

Recensie: O Apóstolo

Prachtig vormgegeven griezelsprookje

Jelle Schot ,

Het Spaanse stop-motionsprookje O Apóstolo (De Apostel) dateert alweer van 2012, maar wordt nu alsnog in de Nederlandse bioscopen uitgebracht. Waarschijnlijk op vriendelijk verzoek van het Nederlandse Pedri Animation (Nijntje), dat verantwoordelijk was voor de poppen in de film.

O Apóstolo is dan ook geen onverdienstelijke reclamespot voor de in Ankeveen gevestigde animatiestudio. Van de levendige figuurtjes tot de naargeestige decors (denk aan Tim Burtons Corpse Bride): alles is mooi aan de film. Al is dat ook niet zo vreemd: maar liefst zeven jaar werkte regisseur Fernando Cortizo aan zijn debuut.

Het griezelige sprookje speelt zich af op de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela, waar ontsnapte gevangene Ramón op zoek gaat naar een schat. Uiteindelijk belandt hij in een afgelegen bergdorpje, waar geen groen blad schijnt te groeien en de kapelaan sprekend op de vampier uit de Duitse horrorklassieker Nosferatu (1922) lijkt. Kortom: het is niet pluis in het Gallische gehucht, maar Ramón heeft enkel oog voor alles wat glinstert en blinkt.

Het avontuur dat volgt kent zijn oorsprong in een Gallische legende. Maar helaas lijken Cortizo en co zich in die zeven jaar vooral met de vormgeving bezig gehouden te hebben, waardoor het verhaal grotendeels doelloos voortkabbelt. En ook Ramón komt als hoofdpersonage nooit echt tot leven, omdat we verder niks over hem te weten komen.

De interessantste bijrol wordt bovendien rijkelijk laat geïntroduceerd: een schijnheilige aartsbisschop met de stem en het uiterlijk van acteur Paul Naschy, de ongekroonde koning van de Spaanse horrorcinema. Naschy overleed in 2009, maar nam zijn dialogen al op in 2007. Net als bij de rest van de cast gebeurde dat overigens niet in een studio maar op locatie, wat slechts ten dele goed uitpakt.

O Apóstolo moet het dan ook vooral van zijn prachtige buitenkant hebben, en van de sfeervolle soundtrack met muziek van onder anderen Philip Glass. Voor de bezoekers van het roemruchte animatiefestival in Annecy was dat in ieder geval genoeg: de film won er de publieksprijs.