Recensies: Jackie, T2 Trainspotting en Réparer les vivants

De critici over de nieuwste films (16 februari)

VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies over de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week de biografische film Jackie, het Franse drama Réparer les vivants en T2 Trainspotting, het langverwachte vervolg op de cultklassieker uit 1996.

Jackie (Pablo Larraín)

Na de moord op president John F. Kennedy. Een periode waarin de hele wereld zijn blik richtte op Jackie Kennedy, de First Lady en weduwe. Een vrouw in rouw, die zich uiterlijk sterk moest houden om een geschokte natie gerust te stellen en het beeld van haar echtgenoot voor de eeuwigheid te bepalen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Erg stijlvol portret'
Het Parool (★★★★★) 'Schrander essay over beeld- en mythevorming'
The Guardian (★★★★) 'Natalie Portman is geweldig'
NRC (★★★★★) 'Glimmende biopic'

T2 Trainspotting (Danny Boyle)

Twintig jaar na Rentons verraad in deel 1 keert hij terug naar Schotland. Om het bij te leggen met zijn vrienden Spud en Sick Boy en uit handen te blijven van maniak Begbie.

VPRO Cinema (★★★★) 'Waardig vervolg'
NRC (★★★★) 'Dwingend als een voortstampende trein'
The Guardian (★★★★) 'Een welkome reünie'
Empire (★★★) 'Vindingrijk en vol verassingen'

Réparer les vivants (Katell Quillévéré)

Wanneer hun tienerzoon overlijdt na een auto-ongeluk vraagt het ziekenhuis aan de ouders of ze zijn nieren mogen hebben, en zijn lever… en zijn hart. Tegelijkertijd moet Claire, moeder van twee net volwassen zonen, in Parijs onder ogen zien dat haar hart niet lang meer zal blijven functioneren.

VPRO Cinema (★★★★) 'Nergens sentimenteel of prekerig'
Het Parool (★★★) 'Aanvankelijk een simpel verhaal'
NRC (★★★) 'Fraai, maar erg braaf' 
De Filmkrant (★★★) 'Nadruk ligt op de emoties'

Fences (Denzel Washington)

Pittsburgh, midden jaren vijftig. Troy, een gelukkig getrouwde vuilnisman van middelbare leeftijd, zag als jongeman zijn mogelijke profcarrière als baseballspeler stuklopen op racisme. Nu zijn zoon wel de kansen krijgt die hem werden ontzegd, komen er donkere kanten van Troy’s persoonlijkheid bovendrijven.

VPRO Cinema (★★★) 'Complexe, wat gewichtige karakterstudie'
Vox (★★★★) 'Actueel en tijdloos'
Independent (★★★★) 'Een van Washingtons meest complexe rollen'
Het Parool (★★★★) 'Gepasioneerd sociaal drama'

A Cure for Wellness (Gore Verbinski)

De ambitieuze jonge administrateur Lockhart wordt door zijn kille bazen naar een Zwitsers sanatorium gestuurd om daar een verwarde compagnon op te sporen. Ter plekke stuit hij op een raadselachtige arts die rijke oude van dagen in zijn ban houdt op de ruïnes van een voormalig slot.

VPRO Cinema (★★) 'Pretentieuze thriller'
NRC (★★★) 'Een tonale hutspot'
The Guardian (★★) 'Intrigerend maar frustrerend'

Cool Girls (Peter Hutchings)

Jodi en Mindy zijn twee hartsvriendinnen die al jaren het doelwit zijn van de mooie Whitney en haar vrienden. Als Whitney op een dag écht te ver gaat en Jodi tegenover de hele school voor schut zet, is het tijd voor wraak

de Volkskrant (★★) 'Méér leuke T-shirts dan geslaagde grappen'

Lukas & Abel: Vleugelbroertjes (Gerardo Olivares, Joanne Reay)

De paden van Lukas en de kleine arend Abel kruisen elkaar als Abel uit zijn nest wordt geduwd door zijn sterkere broer. Wanneer Lukas hem vindt, neemt hij hem onder zijn hoede en de twee worden beste vrienden.

NRC (★★★) 'Natuurdocumentaire op kindermaat'
de Volkskrant (★★★) 'Te veel eendimensioneel drama'

Solan & Ludwig: De Grote Kaasrace (Rasmus A. Sivertsen)

Wanneer brutale en overmoedige ekster Solan hoort over de traditionele kaasrace tussen zijn eigen woonplaats Flåklypa en het naburige dorp Slidre, zet hij alles op alles om zich te bewijzen als een echte racekampioen.

de Volkskrant (★★★★) 'Charmant en vindingrijk'

Spokenjagers (Tobi Baumann)

De elfjarige Tom is nogal bang aangelegd. Dat wordt er niet beter op als hij thuis in de kelder een spook ontdekt dat zijn hulp nodig heeft. In zijn spookhuis is een gevaarlijke Oude IJsgeest komen wonen, die midden in de zomer de hele stad bevriest.

NRC (★★★) 'Valt wel een en ander te genieten'
de Volkskrant (★★★) 'Redelijk geslaagde griezelfilm'