VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. de Vlaamse boekverfilming Het smelt, een klokkenluiders-thriller met Sydney Sweeney en een Oekraïens oorlogsepos.

Reality (Tina Satter)

Als Reality op een dag na het doen van boodschappen thuiskomt, treft ze daar twee FBI-agenten aan. Ze wordt ter plekke ondervraagd over haar werk bij de inlichtingendienst en in het specifiek of ze een document heeft gelekt over de Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen van 2016.

VPRO Cinema (★★★★) 'Sweeney is fantastisch'
Trouw (★★★★) 'Uniek Amerikaans drama'
de Volkskrant (★★★★) 'De minimalistische aanpak past uitstekend'
The Guardian (★★★★) 'Palm-sweatingly tense whistleblower drama'

Dovbush (Oles Sanin)

In de 18de eeuw heerst een tirannie van de Poolse adel. De broers Oleska en Ivan Dovbush vluchten noodgedwongen de Karpatische bergen in. Van daaruit plannen ze hun wraak op degenen die hun ouders hebben vermoord. Ivan is uit op geld, terwijl Oleska strijdt voor gerechtigheid.

VPRO Cinema (★★★) 'Naast onderhoudend ook politiek geladen'
Het Parool 'Onsamenhangend'

White Plastic Sky (Tibor Bánóczki, Sarolta Szabó)

In het jaar 2123 leeft de mensheid in steden onder beschermende koepels en kunnen mensen alleen overleven door op vijftigjarige leeftijd te transformeren in een boom. Als Stefan ontdekt dat zijn geliefde Nora zich vrijwillig heeft aangemeld, ruim voor haar tijd, gaat hij op een avontuurlijke reis om haar te redden.

VPRO Cinema (★★★) 'Oogt spectaculair'
de Volkskrant (★★★) 'Doet verlangen naar echte acteurs'
NRC (★★★★) 'Zeer fraai voorbeeld van rotoscoping'
Trouw (★★★★) 'Een poëtisch, bedachtzaam drama'

Drawing Lots (Tamta en Zaza Khalvashi)

Drawing Lots is een karakterschets van een kustplaatsje in Georgië waar een flatgebouw en een binnenplaats als amfitheater dienen voor een mysterieus machtsspel tussen de bewoners, wier levens met elkaar verweven zijn.

VPRO Cinema (★★) 'Zo willekeurig als de getrokken cijfers, lijken ook de vele verhaallijntjes'
de Volkskrant (★★★★) 'Beetje bij beetje maak je kennis met de personages'
Trouw (★★★) 'Laat je tamelijk onberoerd'
NRC (★★★) 'Geeft vooral sfeerschetsen waar de kijker betekenis aan mag geven'

Dear David (John McPhail)

Vlak nadat striptekenaar Adam reageert op internet ‘trolls’ op zijn Twitter-pagina, lijkt hij geesten te zien. Als hij zijn bovennatuurlijk ervaringen deelt op zijn account, begint hij te geloven dat hij achtervolgd wordt door de geest van een overleden kind met de naam David.

Trouw (★) 'Een zwart gat waarin anderhalf uur van je tijd verdwijnt'
Het Parool 'Had een verhaal op Twitter moeten blijven'
IndieWire 'Has the same need for cheap jolts as BuzzFeed does for web clicks'
The Wrap 'Nothing feels frightening or interesting'

elke vrijdag