nieuwe site?

Best of the Fest

De twintig beste films op het IFFR

Wat zijn de beste films die op de 38ste editie van het International Film Festival Rotterdam te zien zijn? Cinema.nl maakte een alfabetisch overzicht. Met vertoningstijden en trailers.

China, 107 minuten, regie: Jia Zhangke

Even innemende als hermetische kruising tussen speelfilm en documentaire, gesitueerd in een enorme vliegtuigmotorenfabriek die wordt gesloten om plaats te maken voor het appartementencomplex 24 City. Van de Chinese meester-chroniqueur Jia Zhangke (Unknown Pleasures, Still Life), met hoofdrollen voor Joan Chen en de vaste Jia-actrice Zhao Tao.

Mexico/Frankrijk/VS, 90 minuten, regie: Amat Escalante

22-01 22:30 Venster 4
24-01 19:15 Schouwburg Grote Zaal
25-01 15:15 Cinerama 5
29-01 21:45 Pathé 5
31-01 12:00 Cinerama 5

Minimalistische Mexicaanse variatie op Funny Games, waarin het hopeloze leven van illegale Mexicanen in de omgeving van Los Angeles wordt gevangen in lange, lome takes. Als er dan eindelijk iets gebeurt, is het ook meteen goed raak: Los Bastardos is pure horror, waarmee regisseur Amat Escalante (Sangre) zijn grote talent bevestigt.

Groot Brittannie, 92 minuten, regie: Nicolas Winding Refn

Bronson, van de Deense regisseur Nicolas Winding Refn, vertelt het waargebeurde verhaal van Charles Bronson (geboren als Michael Peterson), volgens de Britse media ‘the most violent prisoner in Britain’. Hyperrealistisch, absurdistisch én clownesk, maar de film blijft altijd boeien. Een soort Clockwork Orange meets One Flew over the Cuckoo’s Nest meets Chopper.

Zuid-Korea, 123 minuten, regie: Hong-jin Na

Deze vrijwel foutloze film draait hoofdzakelijk om de achtervolging van een seriemoordenaar door een pooier, die al drie van zijn hoertjes is kwijtgeraakt. Spannend, hoog tempo, droogkomisch, en met een fantatsische Kim Yoon Seok als de opportunistische pooier, die al rennend en wild om zich heen trappend ook de mens in zichzelf wakker schopt.

Japan, 101 minuten, regie: Tagatsuku Naito

26-01 11:45 Cinerama 3
27-01 12:00 Doelen Jurriaanse Zaal
28-01 19:15 Pathé 5
29-01 10:30 Pathé 5
30-01 22:15 Cinerama 6
31-01 10:15 Pathé 1

Het speelfilmdebuut van de 27-jarige wiskundige Naito is een fraaie tragikomedie over een sombere maar goedhartige visser die in een weinig opwekkend havenstadje op zoek is naar liefde. Een vrouw vindt hij verrassend gemakkelijk, maar het is de vraag of zij de ware is. Mooie observaties, melancholie en maffe humor.

Italie, 110 minuten, regie: Paolo Sorrentino

22-01 14:15 Cinerama 3
23-01 10:15 Pathé 1
27-01 14:30 Cinerama 1
30-01 09:45 Cinerama  7
31-01 17:00 Cinerama 1

Biopic over de zeven (!) keer tot premier gekozen Italiaanse politicus Giulio Andreotti (1919), de Christen-democraat die verdacht wordt van corruptie en banden met de maffia, maar zelfs hoogbejaard nog politieke macht heeft. Inventief en met veel humor gefilmd en met een met de Europese filmprijs onderscheiden hoofdrol voor Toni Servillo.

Belgie, 85 minuten, regie: Bouli Lanners

Alleenstaande automonteur betrapt dief, maar gaat zich verantwoordelijk voelen voor de dader, als hij hem tijdens de diefstal iets te hardhandig van een trap afgooit. Wat volgt is droogkomische combinatie van buddy- en road movie, twee zeer Amerikaanse genres die door regisseur Bouli Lanners worden overgoten met prettig absurdistisch, Waals sausje.

Duitsland, 93 minuten, regie: Gustav Deutsch

Jean-Luc Godard zei het al: alles wat je nodig hebt om een film te maken, is een meisje en een pistool. De Oostenrijkse ‘filmmaker zonder camera’ Gustav Deutsch grasduinde het bewijs bij elkaar in de archieven van elf filmmusea over de hele wereld, en monteerde mbv teksten van Hesiodus, Sappho en Plato een meeslepend verhaal over wellust.

Verenigde Staten, 97 minuten, regie: Courtney Hunt

Aangrijpend filmdebuut van schrijver/regisseur Courtney Hunt over feitelijk alleenstaande moeder (vader heeft gokprobleem en is nooit thuis), die als het water aan de lippen komt te staan begint mensen de Canadees-Amerikaanse grens over te smokkelen. Strakke regie, mooie beelden van sneeuw en ijs, en een ijzersterke Melissa Leo als de wanhopige moeder.

Italië, 135 minuten, regie: Matteo Garrone

De Italiaanse regisseur Matteo Garrone richt zich in zijn meesterlijke verfilming op vijf persoonlijke verhalen uit het roemruchte anti-maffiaboek van Roberto Saviano. Gomorra laat zien hoe sneu vaak het leven van een echte gangster is, los van alle glamour die we kennen uit de maffiameesterwerken van Francis Coppola en Martin Scorsese.

Verenigde Staten, 105 minuten, regie: Michael Imperioli

21-01 21:15 Pathé 4
22-01 09:45 Cinerama 2
23-01 10:15 Pathé 4
27-01 09:45 Cinerama 2
30-01 19:00 Pathé 4
31-01 13:30 Pathé 2

Alle hoofdpersonen uit het speelfilmdebuut van de New Yorkse acteur en scenarioschrijver Imperioli (bekend door zijn rol in The Sopranos) bevinden zich in een crisis, en verlichting is ver weg. De openingsfilm van het festival (tevens Tiger Award-kandidaat) is een ambitieus, knap geacteerd noodlotsdrama dat iets scherpte mist.

Zweden, 98 minuten, regie: Ruben Östlund

Foutloze mozaïekfilm over groepsdwang en groepsgedrag. In vijf afzonderlijke , strak vormgegeven verhalen stelt de Zweedse regisseur Östlund scherpe vragen over beïnvloeding en eigen verantwoordelijkheid, zonder te zwaar op de hand te worden. Wanneer zijn seksspelletjes niet grappig meer? En mag een feestvarken de pret bederven?

Belgie/Luxemburg/Frankrijk, 93 minuten, regie: Mabrouk El Mechri

Wat een ironie. De beste film met actieheld Jean-Claude Van Damme is een film waarin hij zijn imago op de korrel neemt. JCVD, van de hippe Frans/Algerijnse regisseur Mechri, is de eerste postmoderne actiefilm. Waarin de ‘Muscles from Brussels’ zichzelf, roem en het actiegenre aan een kritisch en vaak droogkomisch onderzoek onderwerpt.

Argentinie/Frankrijk/Duitsland/Spanje, 84 minuten, regie: Lisandro Alonso

Een jongeman die al jaren de zeeën bevaart krijgt van zijn kapitein toestemming zijn schip te verlaten en begint een door mysteries omgeven reis naar zijn ouderlijk huis, op het meest zuidelijke puntje van Argentinië. Hermetische en meeslepende, hemeltergende en overweldigende roadmovie van de Argentijn Lisandro Alonso (La libertad, Los muertos).

Mexico, 86 minuten, regie: Enrique Rivero

Beta past op een kast van een huis in het hart van Mexico City dat de rijke, blanke eigenaren hopen te verkopen. Al zijn dagen zien er hetzelfde uit; toch hoopt Beta dat het huis nooit wordt verkocht. Ogenschijnlijk eenvoudige, maar diepgravende karakterstudie van de in Spanje geboren Enrique Rivero, op het festival van Locarno bekroond met het Gouden Luipaard en de persprijs.


Frankrijk, 88 minuten, regie: Raymond Depardon

La vie moderne, deel drie in Raymond Depardons serie boerenportretten, is een liefdevolle, uiterst zorgvuldige, weemoedig stemmende documentaire over een manier van leven die langzaam maar zeker aan het verdwijnen is. Ook de eerdere delen, L’approche en Le quotidien, worden in Rotterdam vertoond.

Groot Brittannie, 110 minuten, regie: Danny Boyle

Jamal, opgegroeid in de slums van Mumbai, schopt het in de Indiase versie van Weekend Millionaires tot de laatste vraag. Wat volgt is bitterzoet sprookje over hoe het kon dat Jamal de antwoorden op alle voorliggende vragen wist. Briljant gemonteerd, prachtig geschoten en strak geregisseerde edelkitsch door Danny ‘Trainspotting’ Boyle.

Japan, 114 minuten, regie: Kore-eda Hirokazu

Subtiele en zeer humane familiekroniek van Kore-eda Hirokazu, die eerder indruk maakte met Nobody Knows (2004) en After Life (1998). Ogenschijnlijk kleine gebeurtenissen en alledaagse situaties vormen het hart van Still Walking , die slechts één zomerdag bestrijkt en zowel de waarde van familie als de weerzin ertegen portretteert.

Chili, 98 minuten, regie: Pablo Larraín

Raúl is een vijftigplusser die in het Chili van Pinochet letterlijk over lijken gaat in zijn poging eerste te worden in een tv-show waarin mensen hun idolen imiteren. De Amerikaanse invloed op Chili – zowel politiek als cultureel – loopt als een rode draad door dit ijzingwekkende politieke drama.

Groot Brittannie, 93 minuten, regie: Alexis Dos Santos

22-01 14:00 Venster 3
23-01 18:30 Pathé 1
24-01 14:30 Cinerama 5
26-01 09:45 Doelen Willem Burgerzaal
28-01 16: 45Schouwburg Grote Zaal

Met zijn speelfilmdebuut Glue, over stuntelende pubers in Patagonië, won Alexis Dos Santos drie jaar geleden de prijs van de jongerenjury in Rotterdam. De opvolger Unmade Beds heeft een even dromerige sfeer maar is volwassener van toon. De Nederlandse acteur Michiel Huisman speelt een hoofdrol in dit liefdevolle verhaal over ontheemde twintigers in Londen.

Verenigde Staten, 80 minuten, regie: Kelly Reichardt

Reichardt won in 2006 voor Old Joy een Tiger Award, en bij opvolger Wendy and Lucy is er al sprake van Oscarnominaties. Een daarvan zou moeten gaan naar Michelle Williams, die zwerfjongere Wendy, die onderweg naar Alaska haar hond Lucy kwijtraakt, precies de juiste mengeling van kwetsbaarheid en trots, machteloosheid en strijdvaardigheid meegeeft.

Wil je de filmtips per dag gegroepeerd zien? Ga dan naar de Routeplanner.