Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste dvd-releases van de komende maand.

3 december

Holy Motors  (Leos Carax)
Een vreemde snuiter stapt ’s ochtends in een stretched limousine, die hem naar diverse fraaie locaties in Parijs vervoert, waar hij de ene na de andere rol aanneemt – van een oude bedelares en een bezorgde vader tot een huurmoordenaar en diens slachtoffer. Holy Motors is een krankzinnige trip, vol bespiegelingen over cinema en cinefiele knipogen, met mooie liedjes en sprekende limousines. Denis Lavant is geweldig als de transformatiekunstenaar, Eva Mendes en Kylie Minogue zijn leuk in de bijrollen.
Sterren: ****
Extra's: Documentaire van 48 minuten

4 december

C'est déja l'été (Martijn Maria Smits)
De veertienjarige Eric groeit op in een verscheurd gezin – vader is werkloos, moeder is gevlucht en zijn achttienjarige zus heeft een baby van een gedetineerde – en verliest steeds meer het contact met zijn omgeving. Geïnspireerd door de neo-realistische stijl van onder meer de broertjes Dardenne, volgt Smits zijn personages dicht op de huid en wordt er veel gesuggereerd. De troosteloze karakters worden treffend omgeven door de industriële omgeving van het Waalse Seraing, dat met zijn grauwe uitstraling de uitzichtloosheid van de gezinssituatie benadrukt. Eigenzinnig langspeelfilmdebuut van Martijn Maria Smits, waarin een gebroken gezinsrelatie als uitgangspunt dient voor een rauw-realistisch drama.
Sterren: ***
Extra’s: trailer

Simon (Lisa Ohlin)
Zweden, aan het begin van WO II. Op school raakt de dromerige Simon bevriend met de Joodse Isak. Wegens omstandigheden smelten ook hun, heel verschillende, gezinnen samen. Het verhaal, dat decennia omspant, is in beeld gebracht met statige camerabewegingen die weidse decors vangen, en ondersteund met bombastische klassieke muziek. Een emotioneel aangrijpend en soms wat pompeus drama, dat inzakt naarmate de finale ellende op ellende stapelt . Tevens een fraaie schets van de situatie van de Joden in Zweden tijdens WO II.
Sterren: ***

5 december

Moonrise Kingdom (Wes Anderson)
Pubers Sam en Suzy zijn outsiders in een kleine Amerikaanse eilandgemeenschap anno 1965. Wanneer ze samen op de vlucht slaan, raken de volwassenen op het eiland in paniek. Regisseur Anderson ( The Royal Tenenbaums) wilde in zijn zevende speelfilm de teder- en heftigheid van een eerste verliefdheid vangen. Dat doet hij op zijn unieke wijze, met droogkomisch gebrachte spitsvondige dialogen, absurdistische wendingen en een tot in de puntjes verzorgde vormgeving. Charmant, geestig en hartverwarmend, ook al kent de Anderson-formule inmiddels weinig verrassingen meer.
Sterren: ****
Extra’s:  Tour achter de schermen met Bill Murray; rondleiding op het eiland New Penzance

The Dark Knight Rises (Christopher Nolan)
Meer nog dan in zijn vorige twee Batman-films legt regisseur Christopher Nolan in The Dark Knight Rises de link tussen fictie en werkelijkheid, en laat hij het universum van Batman, gevuld met superschurken, ontploffingen en stripachtige knokpartijen, botsen op de zorgelijke staat van de wereld. Dat dat in die comic-setting nooit potsierlijk wordt, is een prestatie van formaat. Van regisseur Nolan, het ( relatief) realistische script en de acteurs. Met een opvallende prestatie van Tom Hardy als superschurk Bane. Hij moest vooral met zijn gespierde lichaam acteren, omdat zijn gezicht de hele film bedekt is door een soort mondkapje van slangetjes, een beetje alsof een facehugger uit Alien op zijn gezicht is blijven zitten.
Sterren: ****
Extra's: “The Journey of Bruce Wayne” -een retrospectief op de Batman-trilogie

12 december

Cosmopolis (David Cronenberg)
Een dag uit het leven van de jonge miljardair Eric Packer (Pattinson). In een langgerekte limousine rijdt hij dwars door Manhattan. Die limo is zijn kantoor, zijn huis, zijn leven. De een na de ander stapt in. Voor seks, een medisch onderzoek, of om te praten over geld. Cronenberg kopieerde de dialogen uit het boek van de Amerikaanse auteur Don DeLillo, waardoor zijn film nogal literair en essayistisch aandoet. Keur aan bijrollen en opvallend acceptabele Pattinson (uit deTwilight-films) weten de aandacht echter goed vast te houden.
Sterren: ***

18 december

Hors Satan (Bruno Dumont)
Bruno Dumont vervolgt zijn zoektocht naar een moraal die niks met goden en duivels te maken heeft, maar gehouwen lijkt uit de heuvels van het Noord-Franse landschap. De naamloze figuur die in Hors Satan rondzwerft, kan een moordenaar zijn of een verlosser. Daarmee wordt de film een lakmoesproef voor de godsvraag. En zelfs als de jongeman een verlosser is, praat dat dan zijn daden goed? Wanneer in Dumonts schitterende landschappen de zon ondergaat, is nog steeds van alles mogelijk.
Sterren: *****
Extra’s: trailer

The Battle of Algiers (Gillo Pontecorvo)
Piekfijn gerestaureerd Italiaans/Algerijns meesterstuk over de Algerijnse opstand tegen de Franse overheersing eind jaren vijftig van de vorige eeuw. De internationaal gelauwerde film is losjes gebaseerd op het boek Souvenirs de la Bataille d'Alger van verzetsstrijder Saadi Yacef en belicht zowel de Algerijnse kant als de Franse kant van de strijd, compleet met wederzijdse martelingen, 'politionele acties', bomaanslagen en allerhande slinkse propaganda. Behalve de treffend relevante inhoud blinkt het drama uit dankzij meeslepende composities van Ennio Morricone , authentiek ogende beelden, indringende montage en lest best de ontzagwekkende massascènes.
Sterren: *****
Extra's: Making of; trailers