filmjaar 2016

Netflix-tips: Coraline en Sin nombre

Vijf nieuwe filmtips voor Netflix

VPRO Cinema speurt elke week het filmaanbod van streamingsdienst Netflix af en vist de spreekwoordelijke krenten uit de pap. Van nieuwkomers tot klassiekers, van arthouse tot de betere blockbuster. Met deze week: vijf films die van onze recensenten de maximale beoordeling ontvingen.

Net toegevoegd: Coraline

Stop-motion animatiefilm van studio Laika (Kubo and the Two Strings). Na een verhuizing verkent de elfjarige Coraline haar nieuwe woning, een oude villa, met in de hal een klein deurtje. Daarachter vindt ze een gang naar een andere wereld. Een wereld waarin ze een moeder heeft met knopen in plaats van ogen, die haar vraagt of ze Coralines ogen ook even door knopen moet vervangen? Coraline is pure horror, gecamoufleerd als poppensprookje, zeker niet geschikt voor jonge kinderen.

Net toegevoegd: Her

Joaquin Phoenix

In de nabije toekomst wordt een eenzame, gescheiden schrijver verliefd op zijn nieuwe computer. Dat is best voorstelbaar, want de 'operating system' denkt als een mens en heeft de zwoele stem van Scarlett Johansson. Her is niet perfect; regisseur en scenarist Spike Jonze (Where the Wild Things Are) weet geen echt bevredigend einde aan de film te breien. Maar de unieke toekomstwereld die hij creëert, de actuele thema's, de eigenzinnige humor, de dromerige beelden, de soundtrack van Arcade Fire - bij elkaar levert het een onvergetelijke filmervaring op.

Net toegevoegd: Sin nombre

De Japans-Zweedse Amerikaan Cary Fukunaga (1977) kreeg op het prestigieuze Sundance filmfestival de bokaal voor beste regie en cinematografie voor zijn debuutfilm Sin nombre (Naamloos). En terecht, want na maanden veldwerk in Honduras, Guatemala, Mexico en de VS resulteerde zijn eersteling in een authentiek docudrama waarin een roerend migrantenverhaal (op het treindak door Mexico illegaal richting Amerika) knap samenvalt met een keihard gangsterdrama (nieuweling breekt met bende en vlucht richting Amerika). Fukunaga zou later onder meer de succesvolle serie True Detective en de Netflix-film Beasts of No Nation maken.

Klassieker: Roman Holiday

Audrey Hepburn en Gregory Peck

Deze klassieker maakte van de tot dan onbekende Audrey Hepburn een ster (met een Oscar) en van Rome een van de meest romantische steden. William Wyler draaide geheel op locatie deze zonnige komedie over een prinses die de balen heeft van stijve manieren en saaie diners en in Rome haar eigen weg gaat. Zo ontmoet ze een Amerikaanse journalist met wie ze een onvergetelijke vakantie viert. Gregory Peck speelt zo'n luchtige rol waar Cary Grant het patent op leek te hebben, maar alle aandacht gaat naar Hepburn in een parade van uiterst stijlvolle outfits, gecreëerd door Hollywoods topontwerpster Edith Head.

Klassieker: Rosemary's Baby

Mia Farrow

Eerste film die de Pools-Franse regisseur Roman Polanski in Amerika maakte zou een horrorklassieker van jewelste worden. Het jonge stel Rosemary (Mia Farrow) en Guy (John Cassavetes) Woodhouse betrekt een appartement en raakt bevriend met de buren. Wanneer zij zwanger wordt en er eigenaardige dingen in het pand gebeuren, begint Rosemary steeds meer te twijfelen aan de mensen om haar heen en aan de veiligheid van haar kind. Uitstekend gemaakte, in het New Yorkse Dakota-gebouw opgenomen bewerking van het gelijknamige boek van Ira Levin, is sterk af te raden tijdens zwangerschap.