Jean Bouise: cast.
Er zijn 68 films gevonden.

Noces de soufre

1990 | Misdaad

Zwitserland​/​​Frankrijk 1990. Misdaad van Raymond Vouillamoz. Met o.a. Agnès Soral, Jean-Luc Bideau, Claude-Inga Barbey, Jean Bouise en Hugues Ouester.

Een verfilming van de roman van Jean Amilia, verschenen in de 'Série Noire' van 'Gallimard', waarin de personages een verbeten gevecht voeren om een paar miljoen francs die zijn gestolen bij een bank in de Zwitserse Jura. De overigens Zwitserse regisseur maakt handig gebruik van een scenario waarin een heleboel drukte en ophef zit verwerkt. Een pessimistische visie op de personages en deze zwartheid heeft hij in mooie sneeuwlandschappen verpakt.

Un été d'orages

1989 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Charlotte Brandstrom. Met o.a. Judith Godrèche, Stanislas Carré de Malberg, Jean Bouise, Gisèle Casadesus en Béatrice Lord.

Verfilming van de overbekende roman van Pierre-Jean Remy. In haar debuutfilm laat de regisseuse op natuurgetrouwe en gevoelige wijze het Auvergne van onder de Duitse bezetting herleven. Het is 1944 en er heerst al een na-oorlogs sfeertje. Op subtiele wijze wordt de gedragsontwikkeling van een zeventien-jarige adolescent geschetst, die vriendschap sluit met de Engelse parachutist, die bij zijn familie is opgenomen. Enkele langdradige gedeelten en stijlbreuken wegen niet op tegen de geloofwaardige personages en de beschrijving van de omgeving waarin zij wortel schieten. Een indringende mengeling van ironie en melancholie.

Madame Bovary. Premier épisode

1989 | Drama, Historische film

Frankrijk 1989. Drama van Pierre Cardinal. Met o.a. Nicole Coursel, Jean Bouise, André Dussollier en Claude Giraud.

In de reeks verfilmingen voor de tv van de verhalen van Gustave Flaubert gaat de eerste aflevering over de legendarische Madame Bovary. Een simpele bewerking van Georges Neveux, die er de vaart in moet houden en luchtig amusement zonder de scherpe waarnemingen die Flaubert over mens en maatschappij optekende uit het oog te verliezen.

Madame Bovary, Deuxième partie.

1989 | Drama, Historische film

Frankrijk 1989. Drama van Pierre Cardinal. Met o.a. Nicole Courcel, Jean Bouise, André Dussollier en Claude Giraud.

De tweede aflevering over Madame Bovary bewerkt door Georges Neveux naar de oorspronkelijke roman van Flaubert, die een scherpe kroniek van het bestaan van alledag maakte.

La petite fille modèle

1989 |

Zwitserland​/​​Frankrijk 1989. Jean-Jacques Lagrange. Met o.a. Anne Bos, Danielle Darrieux, Emmanuel Curtil, Jacques Fran[KA4]cois en Richard Vachoux.

Een zakenman beheert het immense fortuin van een moeder en haar zeer jonge dochter, de enige overlevenden in de familie. De plotse ziekte van de moeder brengt haar dochter ertoe zelf het heft in handen te nemen, teneinde de horlogefabriek van de familie te redden, waarmee het niet goed gaat. Een nogal onnozele, hoewel niet onaardige film met zowel intimistische als detective-elementen. Het geheel blijft nogal aan de oppervlakte maar is ontspannend. De spelers zijn goed op elkaar ingespeeld.

L'épingle noire : Les sept figures

1989 | Komedie, Drama

Frankrijk 1989. Komedie van Maurice Frydland. Met o.a. Pierre Arditi, Caroline Chaniolleau, Gérard Desarthe, Jean Bouise en Véronique Silver.

Eerste deel van de serie naar een in de beste indianenverhalentraditie geschreven romancyclus van Dominique Saint-Alban. Een jonge aristocraat van het platteland neemt op de avond van het bal ter gelegenheid van zijn verloving de benen omdat hij bang is voor het burgerlijke, ordelijke en vooral vreugdeloze leven dat hij in het verschiet ziet liggen. Hij gaat naar Parijs, waar hij in bakkerskleren door de straten zwerft, ondanks zichzelf meedoet aan een vechtpartij, half dood in de hoek van een flat wordt achtergelaten, wordt gevonden, kennismaakt met de mysterieuze figuren uit de titel van de film... oef! Het is kiezen of delen: een alternatief bestaat er niet in dit genre. Uitstekende regie en oogstrelende decors. Er wordt in de juiste toonaard geacteerd.

Puissance de la parole

1988 | Experimenteel, Korte film

Frankrijk 1988. Experimenteel van Jean-Luc Godard. Met o.a. Jean Bouise, Lydia Andrei, Jean-Michel Iribarren en Laurence Côte.

Gemaakt in opdracht van France Télécom, is dit in feite een film om in besloten kring of tijdens speciale bijeenkomsten te vertonen. De film is echter dermate poëtisch en grensverleggend, zowel visueel als auditief, dat hij bekroond werd met de Grote Prijs van de stad Locarno op het IXe Festival international de vidéo et des arts électroniques in 1988. Het begint als een thriller. Een auto stopt bij een benzinestation. Een man snauwt: 'Laatste waarschuwing'. Wanhopig grijpt de pomphouder naar de telefoon en belt naar een vrouw aan de andere kant van de wereld. Parallel loopt het verhaal van een onschuldig meisje, Oïnos, dat zich onderhoudt met de filosofische engel Agathos. Ze brengen een dialoog uit Edgar Allan Poe's THE POWER OF WORDS over de schepping, het leven en de dood. Godard stuwt de beelden op ons af in een hels tempo, om ademloos, overbluft en geïmponeerd van te raken. In het scenario verwerkte de regisseur teksten van Poe, Charles Baudelaire, James Cain en Haroun Tazieff. Fotografie van Pierre Binggeli en Caroline Champetier.

Mortelle saison

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Jacques Cornet. Met o.a. Jean Bouise, Pierre Malet, Frédérique Bonnal en Daniel Langlet.

Een ex-rechter en mislukt schrijver leeft volledig afgezonderd in een groot afgelegen huis. Op een dag verwondt hij uit zelfverdediging een jonge misdadiger. Ze ontdekken dat ze allebei om verschillende redenen met de maatschappij gebroken hebben. Intelligent en helder scenario van David André Lang. De regie was een routineklus, maar de uitstekende acteerprestaties van beide hoofdrolspelers zijn subtiel en indringend.

Le Grand Bleu

1988 | Avonturenfilm, Sportfilm, Drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten​/​​Italië 1988. Avonturenfilm van Luc Besson. Met o.a. Jean Reno, Jean-Marc Barr, Rosanna Arquette, Paul Shenar en Sergio Castellitto.

Twee duikers, Jacques Mayol (Barr) en Enzo Molinari (Reno), doen al sinds hun jeugdjaren een wedstrijdje 'wie het langst en diepst onder water kan blijven zonder duikapparatuur'. Een gevaarlijk, verslavend spel. Ze zijn steevast favoriet voor het breken van records bij officiële wedstrijden. Vooral Mayol voelt zich dan ook in het water meer thuis dan op het land. De idylle komt in gevaar wanneer een New Yorks kantoomeisje (Arquette) voor Mayol valt. Regisseur Besson lijkt in zijn doorbraakfilm van alles te willen zeggen over liefde, vriendschap en volwassen worden, maar bovenal overdondert hij de kijker met schitterende beelden.

Spirale

1987 | Film noir, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1987. Film noir van Christopher Frank. Met o.a. Richard Berry, Claire Nebout, Tchéky Karyo, Jean Bouise en Béatrice Camurat.

Een somber verhaal van een waanzinnige liefde in het licht van de C[KA4]ote d`Azur opgedist door Frank. Nogal vermoeiend voortbordurend op het klassieke (en afgezaagde) thema van de mens die meegesleept wordt in een helse spiraal. Lang zo goed niet als het gelijksoortige VERTIGO van Hitchcock. Een film die gemaakt is over een valse wereld eigen aan deze regisseur die -in zijn derde film - opnieuw bewijst dat hij een betere schrijver dan cineast is omdat het moeilijk is te geloven in de intrige en de personages, die bovendien vaag zijn.

L'été en pente douce

1987 | Komedie, Drama

Frankrijk 1987. Komedie van Gérard Krawczyk. Met o.a. Jean-Pierre Bacri, Jacques Villeret, Pauline Lafont, Guy Marchand en Jean Bouise.

Stuurloze Stéphane 'Fane' Leheurt trekt met zwoele paramour Lilas naar de Haute-Garonne in het huis van zijn zojuist overleden moeder. Daar ontfermt hij zich over broer Mo, die een hersenbeschadiging heeft. Mooie kleine acteursfilm naar de roman van genreliteratuurcoryfee Pierre Pelot toont een verlaat zelfreddende nieuwkomer in een vijandige dorpsgemeenschap. Bacri oefent hier voor zijn latere Bromsnor-persona. Schoonheid Lafont (1963-1988) verdween tijdens een impromptu Cevennen-wandeling en werd drie maanden later in een ravijn gevonden: een val was haar fataal geworden.

Jenatsch

1987 | Mysterie

Zwitserland​/​​Frankrijk 1987. Mysterie van Daniel Schmid. Met o.a. Michel Volta, Christine Boisson, Vittorio Mezzogiorno, Jean Bouise en Laura Betti.

Jörg Jenatsch, in de 17e eeuw vermoord, werd een bevrijdingsheld voor de inwoners van het Zwitserse Graubunden. Schmid vertelt het verhaal van een verslaggever die zich zodanig voor deze figuur interesseert dat hij aan hem een reportage wil wijden. Waarschijnlijk onder invloed van hallucinaties, ontmoet hij Jenatsch en wordt ook nog meegesleept in een helse spiraal... De regisseur van LA PALOMA schept nogmaals een barokke, lyrische, verraderlijke en dromerige wereld en tracht daarbij het traditionele besef van tijd ter discussie te stellen. Martin Suter heeft meegewerkt aan het scenario en het prachtige camerawerk is van Renato Berta.

Dernier été à Tanger

1987 | Avonturenfilm, Mysterie, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1987. Avonturenfilm van Alexandre Arcady. Met o.a. Thierry Lhermitte, Valeria Golino, Vincent Lindon, Roger Hanin en Jacques Villeret.

Bewerking van de roman [KL]The Devil is Due[KLE] van William O`Farrell. Een avontuurlijke geschiedenis: een detective tegen zijn zin in Tanger, een stad die alle soorten handel gunstig gezind is (gedomineerd door [KA1]e[KA1]en familie) beleeft gedurende de zomer van 1956 zijn avonturen. Van een specialist in dit genre (COUP DE SIROCCO, LE GRAND PARDON). Geen revolutionaire film, maar best aardig, omdat hij op vakkundige wijze in elkaar is gezet. Scenario van regisseur Arcady, Alain Le Henry en Tito Topin. Camerawerk van Robert Alazraki.

De guerre lasse

1987 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1987. Oorlogsfilm van Robert Enrico. Met o.a. Nathalie Baye, Christophe Malavoy, Pierre Arditi, Philippe Clévenot en Jean Bouise.

Wat doe je wanneer rondom je de terreur zichtbaar is van een zelfuitgeroepen afsplitsregering die collaboreert met een misantropenregime dat de wereld in een oorlog heeft gestort? Die gewetenskwestie wordt acuut voor industrieel Charles, tijdens WO II beneden de Vichy-demarcatielijn comfortabel conflictafzijdig. Totdat vieux copain en Résistance-man Jérôme binnenvalt met de mooie en getroebleerde artsenweduwe Alice, en alles uit de manipulatiekast haalt om een Joods gezin te redden. Sterk bezet drama met grijstonen en hartsvalkuilen, ouderwets behoedzaam geënsceneerd door genremeester Enrico (1931-2001).

Zone rouge

1986 | Thriller, Misdaad, Drama

Frankrijk 1986. Thriller van Robert Enrico. Met o.a. Richard Anconina, Hélène Surgère, Jacques Nolot, Jean Bouise en Pierre Frejek.

Deze film is een bewerking van G.J. Arnauds boek [KL]Br[KA4]ulez les tous[KLE]. Het is een thriller met een politiek-economisch-milieuvriendelijk tintje, maar het is iets te hoog gegrepen. Het verhaal is ongeloofwaardig en verwarrend over een dorp dat opzettelijk in brand is gestoken door een chemische industrie (de plaats is de bekende 'chemische doorgang' ten zuiden van Lyon) omdat de inwoners ongeneeslijk ziek zijn. Een overlevende vecht met man en macht om de waarheid aan het licht te doen komen. Een goed verfilmde brand, verder wat actie en achtervolgingen, maar het is een beetje weinig. Scenario van regisseur Enrico en Alain Scoff. Camerawerk van Didier Tarot.

La Dernière image

1986 | Komedie

Algerije​/​​Frankrijk 1986. Komedie van Mohamed Lakhdar-Hamina. Met o.a. Véronique Jannot, Merwan Lakhdar-Hamina, Michel Boujenah, Jean-François Balmer en Jean Bouise.

Liefdesperikelen van een Franse onderwijzeres in een dorpje in Algerije in 1939 met het gebruikelijke racisme en de gebruikelijke Pétain-mentaliteit. Deze regisseur gokt graag op geëngageerde onderwerpen en gebruikt ze in het algemeen voor filmfestivals en in het bijzonder voor het filmfestival van Cannes. Goed gefilmd, zonder enige twijfel, dus is het produkt over het algemeen heel rendabel. Laten we dus niet ingaan op zijn opportunisme, de simplistische psychologie, de zwart-wit-stelling van goed en kwaad en de ideologische inschikkelijkheid van deze Algerijnse sub-Costa Gavras.

Châteauroux District

1986 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1986. Avonturenfilm van Philippe Charigot. Met o.a. Nathalie Nell, Guy Marchand, Anaïs Jeanneret, Edward Meeks en Jérôme Anger.

Als ze twintig is ontdekt Carole het geheim van haar geboorte: ze is de natuurlijke dochter van een Amerikaanse soldaat. De soldaten veranderden het leven van de bewoners van Châteauroux na de oorlog tot hun vertrek in 1963. De eerste film van Charigot, opgedragen aan de producent Georges de Beauregard, zijn schoonvader. Charigot beheerst dit moeilijke filmgenre, door de Amerikaanse film beïnvloed en waarin veel gebruik wordt gemaakt van flashbacks, vrij goed. Hij herschept op een overtuigende manier de sfeer in een klein stadje dat opeens overvallen wordt door vreemdelingen. Er zweeft een vage nostalgische sfeer door de film.

Subway

1985 | Mysterie, Komedie, Thriller, Film noir

Frankrijk 1985. Mysterie van Luc Besson. Met o.a. Isabelle Adjani, Richard Bohringer, Michel Galabru, Jean-Hugues Anglade en Jean-Pierre Bacri.

Adjani is getrouwd met een miljonair. Ze verveelt zich. Ze ontmoet Lambert die onuitgenodigd op een cocktail-party bij haar thuis komt, en hij verdwijnt met een aktentas met papieren. De volgende dag eist hij per telefoon vijftig miljoen Frank van Adjani. Lambert wordt daarop vervolgd door mysterieuze lijfwachten van Adjani's echtgenoot, en hij vlucht de metro in waar hij een heleboel vreemde en ongewone figuren tegenkomt. Hij organiseert er een concert voordat hij vermoord wordt. Er is geen scenario dat de grenzen van de film aangeeft. Vol van fantastische, ongewone en poëtische opnames. Men vindt hier ook een aantal kleine scènes die gemaakt zijn met een knipoog naar filmliefhebbers. Een symbolische en allegorische wereld die gedomineerd wordt door de verbeelding en de fantasie van de regisseur. Zonder twijfel een geslaagd werk. Geweldige decors van de tachtig-jarige Alexandre Trauner, die er een prijs voor kreeg. Het bijzondere camerawerk is van Carlo Varlini.

Partir Revenir

1985 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1985. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Annie Girardot, Jean-Louis Trintignant, Evelyne Bouix, Michel Piccoli en Françoise Fabian.

De eigenaardige titel is die van een boek geschreven door de hoofdpersoon Salomé Lerner over haar ervaringen als vervolgde jodin tijdens WO II. Zoals altijd is Claude Lelouch een man van allerlei stijlen: een mengeling van goede en slechte elementen. Men moet hem nemen zoals hij is en er niets aan willen veranderen. Hij is het evenbeeld van een 19de-eeuwse schrijver en regisseert zijn acteurs op voortreffelijke wijze.

Mystérieux Docteur Cornelius

1984 | Avonturenfilm, Mysterie

Frankrijk​/​​Italië 1984. Avonturenfilm van Maurice Frydland. Met o.a. Jean Bouise, Gérard Desarthe, Hugues Quester, François-Eric Gendron en Caroline Silhol.

Een trouwe bewerking naar de geest zo niet naar de letter van de populaire roman van Le Rouge die direct na publikatie een groot succes kende. Het recept is eenvoudig: een mysterie, talloze gebeurtenissen en een hoopvol stemmend einde. Zonder meer een fatsoenlijke regie, zoals men op het scherm, waarvoor deze film in 6 x 55 minuten werd gehakt, niet vaak ziet. Ontspannend maar onbeduidend.

L' Air du crime

1984 | Sciencefiction, Film noir

Zwitserland 1984. Sciencefiction van Alain Klarer. Met o.a. Hélène Surgère, Tchéky Karyo, Laura Morante, Jean Bouise en Hanns Zischler.

Een 'schijn van misdaad' hangt over de Onderneming, gevestigd in Neuchâtel, maar in feite een tentakelachtig internationaal netwerk. De scenario-schrijvers namen als aanleiding een verdwijning, teneinde te kunnen laten zien hoezeer zij die er werken, tot slaven zijn geworden. Deze visie op de moderne tijd doet denken aan Orwell; een verscheurende aanklacht. De regisseur nam te veel hooi op zijn vork. Het resultaat: een aarzelende opbouw en een keur aan niet goed uitgewerkte scènes. De acteurs doen hun best.

Le dernier combat

1983 | Sciencefiction, Actiefilm

Frankrijk​/​​Duitsland 1983. Sciencefiction van Luc Besson. Met o.a. Pierre Jolivet, Fritz Wepper, Jean Bouise, Jean Reno en Christiane Krüger.

De overlevende van een wereldoorlog vindt in een vernietigd Parijs in een verlaten ziekenhuis een oude arts met een psychiatrische patiënte. Een bende met een brute aanvoerder die op een autokerkhof huist, dringt het ziekenhuis binnen en doodt de arts en de vrouw, waarna de held de agressor weet te verslaan. De debutant Besson heeft goed naar MAD MAX-films gekeken waarop hij vaardig maar zonder oorspronkelijkheid varieert. De rustiger scènes met de arts Bouise hebben wel een eigen toon en humor. Deze zwart-wit-film heeft geen dialoog, omdat gas de stembanden van de overlevenden heeft aangetast. Een onderhoudende en handige B-film. Het scenario is van Pierre Jolivet en regisseur Besson. Het camerwerk is van Carlo Varini. Dolby.

La Bête noire

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van Patrick Chaput. Met o.a. Philippe Sfez, Richard Bohringer, Sabine Haudepin, Jean Bouise en Eddie Constantine.

Het kind van een prosituée wordt gedwongen door de kinderbescherming in een pleeggezin op het platteland geplaatst. Als 17-jarige delinquent ontmoet hij een scenarioschrijver die in zijn levensverhaal wel filmstof ziet. De dubbele bodem van fictionalisering van de ervaring van de hoofdpersoon maakt de tamelijke voorspelbaarheid ervan - geweldsdelicten, drugs - acceptabel. Men ziet goed spel van Sfez en Bohringer en veel bekende gezichten in de bijrollen.

Equateur

1983 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1983. Drama van Serge Gainsbourg. Met o.a. Francis Huster, Barbara Sukowa, Reinhard Kolldehoff, Jean Bouise en Julien Guiomar.

Een jongeman hoopt in de jaren dertig fortuin te maken in Frans Equitoriaal Afrika. Hij wordt daar verliefd op een doortrapte avonturierster en moordenares die hem vervolgens zonder illusies naar Europa doet terugkeren. Door de briljante fotografie van de locaties in Gabon wordt de verlammende hitte, die symptomatisch moet zijn voor het gevoelsleven van de personages, voelbaar. Het aan Simenon ontleende scenario mist dramatische spankracht, waardoor ook het goede spel en de verregaande liefdesscènes aan kracht inboeten. Gainsbourgs visuele talent blijft onmiskenbaar.

Edith et Marcel

1983 | Biografie

Frankrijk 1983. Biografie van Claude Lelouch. Met o.a. Evelyne Bouix, Marcel Cerdan Jr., Jacques Villeret, Francis Huster en Jean-Claude Brialy.

Ingewikkelde variaties rond het thema van Edith Piaf, Marcel Cerdan en het volmaakte evenbeeld van Piaf. Lelouch heeft kennelijk geen lering getrokken uit de flop PIAF van Guy Casaril: hij heeft een zeer lange film gemaakt met vage en conventionele personages. Enkele goede momenten (verzorgd door het evenbeeld van Piaf!) redden de film niet van de ondergang. Evelyne Bouix haalt het ook lang niet bij Edith Piaf terwijl Marcel Cerdan Jr. (Patrick Dewaere kon door tragische omstandigheden niet van de partij zijn) een even slecht acteur als bokser is. Een slechte Lelouch.

Edith And Marcel

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jacques Villeret, Marcel Cerdan Jr., Evelyne Bouix, Jean Bouise en Jean-Claude Brialy.

Ingewikkelde variaties rond het thema van Edith Piaf, Marcel Cerdan en het volmaakte evenbeeld van Piaf. Lelouch heeft kennelijk geen lering getrokken uit de flop PIAF van Guy Casaril: hij heeft een zeer lange film gemaakt met vage en conventionele personages. Enkele goede momenten (verzorgd door het evenbeeld van Piaf!) redden de film niet van de ondergang. Evelyne Bouix haalt het ook lang niet bij Edith Piaf terwijl Marcel Cerdan Jr. (Patrick Dewaere kon door tragische omstandigheden niet van de partij zijn) een even slecht acteur als bokser is. Een slechte Lelouch.

Au nom de tous les miens

1983 | Oorlogsfilm, Biografie

Frankrijk​/​​Canada 1983. Oorlogsfilm van Robert Enrico. Met o.a. Michael York, Brigitte Fossey, Jacques Penot, Helen Hughes en Jean Bouise.

Een Poolse jood weet het getto van Warschau in WO II te overleven, maar vervolgens verliest hij zijn gehele gezin tijdens een bosbrand. Deze uit een langere tv-serie samengestelde film is gebaseerd op de autobiografie van Martin Gray; hij schiet in de oppervlakkige tekening van de joodse folklore en de breed uitgemeten concentratiekampgruwelen zijn doel voorbij (een hommage aan de levensmoed-ondanks-alles). De film moet jammer genoeg als ergerlijke exploitatie beschouwd worden. De gebrekkige nasynchronisatie van de internationale cast ondermijnt de authenticiteit. Een goede rol van Penot als de jeugdige Gray, maar York kan in zijn dubbelrol als Gray sr. en de oudere hoofdpersoon weinig indruk maken. (Boedapest en Hongarije staan overigens overtuigend model voor Warschau en Polen)

Un Dessert pour Constance

1982 |

Frankrijk 1982. Sarah Maldoror. Met o.a. Jean Bouise, Sidiki Bakaba en Cheik Doukouré.

Pittige satire rond twee Senegalezen, werkzaam bij een Parijse opruimingsdienst. Ze vinden een oud kookboek en dat proberen ze te verkopen aan de meest biedende. Niet alle ideeën die in het scenario stonden hebben het gehaald, maar Bouise is zoals steeds uitstekend, een plezier om naar te kijken. Oorspronkelijk gemaakt voor televisie, maar door de regisseuse zelf in de zalen uitgebracht.

Mérette

1982 | Drama

Zwitserland 1982. Drama van Jean-Jacques Lagrange. Met o.a. Jean Bouise, Isabelle Sadoyan, Patrick Lapp, Catherine Eger en Anne Bos.

Een jong meisje dat opgroeit in een streng godsdienstig milieu raakt in een geestelijk isolement na de dood van haar moeder. Als ze in opstand komt tegen het geloof ontmoet ze slechts afwijzing en straf in plaats van liefde en begrip. Hoe godsdienstfanatisme in liefdeloosheid en wreedheid kan ontaarden, wordt in deze film scherp geanalyseerd.

Hécate

1982 | Mysterie, Romantiek

Zwitserland​/​​Frankrijk 1982. Mysterie van Daniel Schmid. Met o.a. Bernard Giraudeau, Lauren Hutton, Jean Bouise, Jean-Pierre Kalfon en Gérard Desarthe.

Een Franse diplomaat in Marokko vlak voor WO II wordt verliefd op een mysterieuze aristocrate, wier verdwijningen en troebele contacten met kleine lokale jongetjes hem tot een obsessie worden. Hij ziet haar terug op de Zwitserse ambassade in 1942, maar ze verdwijnt opnieuw uit zijn leven. Deze verfilming van een roman van Paul Morand is een moderne variant van de driekoppige Griekse godin van zwarte magie en kinderverslinding, en kreeg een magische vormgeving van Schmid, die authentieke landschappen en locatie van prentbriefkaarten en kunstmatige decors weet te verfilmen tot een opmerkelijke fotografie. Het sterduo heeft echter geen gevoel voor mythologie of uitvergrootte clichés; de fatale passie blijft ondanks talrijke liefdesscènes uiterst steriel.

Hecate

1982 | Drama

Frankrijk​/​​Zweden 1982. Drama van Daniel Schmid. Met o.a. Lauren Hutton, Bernard Giraudeau en Jean Bouise.

Een Franse diplomaat in Marokko vlak voor WO II wordt verliefd op een mysterieuze aristocrate, wier verdwijningen en troebele contacten met kleine lokale jongetjes hem tot een obsessie worden. Hij ziet haar terug op de Zwitserse ambassade in 1942, maar ze verdwijnt opnieuw uit zijn leven. Deze verfilming van een roman van Paul Morand is een moderne variant van de driekoppige Griekse godin van zwarte magie en kinderverslinding, en kreeg een magische vormgeving van Schmid, die authentieke landschappen en locatie van prentbriefkaarten en kunstmatige decors weet te verfilmen tot een opmerkelijke fotografie. Het sterduo heeft echter geen gevoel voor mythologie of uitvergrootte clichés; de fatale passie blijft ondanks talrijke liefdesscènes uiterst steriel.

Le voleur d'enfants

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van François Leterrier. Met o.a. Sami Frey, Catherine Rouvel, Jean Bouise en Eleonore Hirt.

Een kolonel en zijn vrouw, die in ballingschap leven in Parijs, zijn kinderloos gebleven. Omdat ze toch stinkend rijk zijn, stichten ze een gezin door andermans kinderen te ontvoeren. Deze film is niet zo tragisch als het lijkt, maar men vraagt zich af waarom een dergelijk onderwerp, dat toch zeer actueel (en in werkelijkheid vaak veel ernstiger) is, zo geneutraliseerd wordt door het verhaal te situeren rond 1900. Hoe dan ook, het verhaal blijft geloofwaardig en er wordt tegelijkertijd levendig en overtuigend geacteerd. Het zou echter een stommiteit zijn om een dergelijke film om middernacht uit te zenden, want hij is ook geschikt voor jeugdige kijkers!

Anthracite

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Edouard Niermans. Met o.a. Bruno Cremer, Jean-Pol Dubois, Jenny Clève, Jean Bouise en Jerôme Zucca.

Een jezuïeten-internaat anno 1952. Contact tussen gevoelige leerling en idealistische priester-leraar wordt in bekrompen milieu verdacht en onmogelijk gemaakt. Sobere en sombere variant op al vaker vertoond thema, maar toch veelbelovend regiedebuut van toneelacteur Niermans.

Paco l'infaillible

1979 | Komedie

Spanje​/​​Frankrijk 1979. Komedie van Didier Haudepin. Met o.a. Alfredo Landa, Christine Pascal, Jean Bouise, Patrick Dewaere en Eduardo Calvo.

Een glazenwasser in het Madrid van 1928 heeft als bijverdienste het zwanger maken van meisjes die voedster willen worden, het best betaalde huishoudelijk werk. Met het meisje bij wie dat niet lukte is hij getrouwd. Als hij (gratis) concurrentie krijgt en zijn vrouw na jaren opeens zwanger blijkt, stort zijn hele bestaan in elkaar. Deze op ware gebeurtenissen gebaseerde zwarte komedie krijgt een merkwaardig reli[KA3]ef door het moralisme van de hoofdpersoon die zijn bijbaan zuiver professioneel verricht zonder er plezier aan te (willen) beleven. Ondanks geanimeerd acteren blijft dit regiedebuut van een voormalige kindster wat aan de matte kant.

Coup de tête

1979 | Komedie, Drama, Sportfilm

Frankrijk 1979. Komedie van Jean-Jacques Annaud. Met o.a. Patrick Dewaere, France Dougnac, Jean Bouise, Dorothée Jemma en Michel Aumont.

Een pracht satire met Dewaere als een rebelse, anti-autoritaire voetballer die alleen wordt getolereerd omdat men van hem verwacht dat hij een beslissende rol zal spelen in het behalen van de kampioenstitel voor de lokale ploeg. Annaud (The Name of the Rose, L'ours, Seven Years in Tibet) toont zich een uitstekend observator van herkenbare Franse typetjes, en slaagt er ook in ze in een ruimere, interessantere context te plaatsen. De bekrompenheid van de 'dorpsnotabelen' en de buiten alle proporties opgeblazen 'aanbidding' van voetbalhelden worden subliem gehekeld. Dewaere speelt een van zijn beste rollen en wordt uitstekend omringd door een reeks betrouwbare bijrolacteurs.

Un papillon sur l'épaule

1978 | Thriller, Drama

Frankrijk 1978. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Lino Ventura, Claudine Auger, Paul Crauchet, Nicole Garcia en Laura Betti.

Wanneer Roland Fériaud (Ventura) in de Barcelonese hotelkamer naast de zijne verontrustende geluiden hoort, gaat hij kijken. Dan wordt het zwart. Fériaud ontwaakt, confuus, in een vreemdsoortige psychiatrische kliniek. En over welk zwart koffertje hebben ze het? Cineliteraire grootmeesters Jean-Claude Carrière en Tonino Guerra bewerkten John Gearons roman The Velvet Well uit 1946 tot een sublieme 'Alleman in Kafkaland'. Veel scènes werden in guerrillastijl geschoten in de zonoverstroomde straten van Barcelona, waardoor deze noir-nagelbijter zowel vervreemding als authenticiteit ademt. Nevenrol van Nicole Garcia.

Sale rêveur

1977 | Drama, Komedie

Frankrijk 1977. Drama van Jean-Marie Périer. Met o.a. Jacques Dutronc, Lea Massari, Jean Bouise, Maurice Bénichou en Nathalie Périer.

Zijn jeugd als verschoppeling geeft een dertiger alibi om onverantwoordelijk onvolwassen te blijven. Hij laat zich onderhouden door een moederlijke oudere vrouw, maar fantaseert over een toevallig gezien, rijk meisje dat tot zijn verbittering alleen maar een hulp in een welgestelde huishouding blijkt en helemaal niet onbereikbaar boven zijn stand. Goed spel van de hoofdrollen vult het schematische scenario onderhoudend in, maar de film stelt het zelfkant milieu al te pittoresk voor. Dutroncs bewondering voor Paul Newmans HUD onderstreept alleen hoeveel méér reliëf de anti-held daarin kreeg.

Mort d'un pourri

1977 | Thriller, Actiefilm, Misdaad, Drama

Frankrijk 1977. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Alain Delon, Michel Aumont, Stéphane Audran, Ornella Muti en Mireille Darc.

Het scenario van Mort d'un pourri is even ondoorzichtig als het politieke wereldje waarin het verhaal speelt. Des te knapper is het dat Alain Delon goed raad weet met zijn dragende rol. Als man van de wereld gaat hij de corruptie te lijf, koersvast, betrouwbaar en gedecideerd. Een man moet nu eenmaal doen wat hij moet doen, ook al is de kans op blijvend succes nihil. Want, weet hij, schakel een corrupte magistraat uit, en er staat al een volgende klaar om zich in het pluche te nestelen. Het verhaal is gebaseerd op een roman van Raf Vallet en het dossier De Briglie, de politicus die in 1976 werd doodgeschoten.

Les Routes du Sud

1977 | Drama

Frankrijk 1977. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Yves Montand, Miou-Miou, Laurent Malet, France Lambiotte en Jean Bouise.

Een scenarioschrijver steunt het verzet tegen Franco in Spanje waarbij zijn vrouw als koerierster verongelukt. Zijn zoon stelt hem aansprakelijk en verwijt hem dat zijn politieke ideeën niet meer bij de tijd zijn. Deze terugkeer na twaalf jaar van Montand en schrijver Jorge Semprun naar de problematiek van La guerre est finie mislukt grotendeels, omdat Losey de jonge generatie karikaturaal en met onvoldoende eigen bestaansrecht neerzet.

Les Petits câlins

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Jean-Marie Poiré. Met o.a. Dominique Laffin, Caroline Cartier, Josiane Balasko, Roger Mirmont en Claire Maurier.

Terwijl haar flatgenotes hun brood verdienen op de vlooienmarkt, leeft Sophie op kosten van haar ouders en brengt haar tijd door met het versieren van jongemannen voor één nacht. Sommigen schrikken terug omdat het initiatief hun ontnomen wordt, maar één van hen weigert zich als wegwerpartikel te laten gebruiken en zet koppig door tot een wat permanentere relatie. Deze aardige omkering van de conventionele man-vrouw omgangsvormen wordt topzwaar gemaakt met onnodige, flauwe grappen. Laffin is een ontdekking, maar de regie laat haar aan haar lot over zodat haar ontwapenende glimlach gaat irriteren.

Le juge Fayard dit le Shériff

1977 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1977. Drama van Yves Boisset. Met o.a. Patrick Dewaere, Aurore Clément, Philippe Léotard, Jacques Spiesser en Jean Bouise.

Verknopingen tussen Franse politiek, zakenleven en georganiseerde misdaad staan centraal in deze messcherpe thriller van genrespecialist Boisset. Wanneer de strijdbare, onomkoopbare onderzoeksrechter Fayard een gewapende overval uitpluist, steekt hij zich in een fataal wespennest. Dewaere, tijdens de opnamen in Saint Étienne doodongelukkig door de verbroken relatie met actrice Miou-Miou, excelleert op de rand van ongezond. De figuur Fayard is geïnspireerd op de in 1975 vermoorde François Renaud, magistraat in Lyon. Verbazingwekkend défilé bijrolspelers: Jean Bouise, Bernard Giraudeau, Marcel Bozzuffi, Myriam Mézières, Henri Garcin en Roland Blanche. Prix Louis Delluc 1976.

Le Point de mire

1977 | Thriller

Frankrijk 1977. Thriller van Jean-Claude Tramont. Met o.a. Annie Girardot, Jacques Dutronc, Matthias Habich, Jean-Claude Brialy en Françoise Brion.

Weduwe van een ex-oorlogsverslaggever wordt op hetspoor gezet van een geheim in het verleden van haar man en krijgt ongevraagd steun van kanten die ze niet geheel vertrouwt, maar ze komt niettemin achter een politiek complot. Regiedebuut van de in Hollywood geschoolde Belg blijft de aandacht prikkelen, tot de weinig bevredigende fatale afloop die veel vragen onbeantwoord laat. Zijn voornaamste prestatie is de grote soberheid die hij in het spel van de acteurs brengt, zoals Girardot en Brialy, die men te vaak anders heeft gezien.

Un Neveu silencieux

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Robert Enrico. Met o.a. Lucienne Hamon, Jean Bouise, Sylvain Seyrig, Joël Dupuis en Renée Faure.

Een gezin met een zes-jarig mongools zoontje brengt een vredige vakantie door tot de verdere familie arriveert die de aanwezigheid van het zwijgende neefje met een toenemende duidelijkheid verwerpt. Als hij een dodelijke val van de kustrotsen heeft gemaakt, wordt door hen wel de begrafenis georganiseerd 'zoals het hoort'. De ouders weigeren deze hypocrisie en vertrekken. Dit genuanceerd portret van de reacties op een 'smet op een normale familie' wordt zonder zwart- witoverdrijving getekend en geacteerd en krijgt een ontroerende authenticiteit door de vanzelfsprekende aanwezigheid van de echte mongool Joël Dupuis.

Monsieur Klein

1976 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1976. Oorlogsfilm van Joseph Losey. Met o.a. Alain Delon, Jeanne Moreau, Francine Bergé, Juliet Berto en Jean Bouise.

De ­Parijse antiekhandelaar Klein (Delon) koopt ­begin WO II – voor een veel te lage prijs – kunstwerken aan van Joden die Frankrijk willen ontvluchten. Maar dan krijgt hij plots een tijdschrift op de deurmat dat alleen aan Joden wordt toegestuurd, en moet Klein (zichzelf) zien te bewijzen dat er sprake is van een persoonsverwisseling. De taalbarrière bij de eerste Franse film van Losey leidt tot een aantal minder geslaagde spelprestaties, met als belangrijkste gunstige uitzondering de ingehouden geplaagde rol van Delon (die de film ook produceerde).

Le vieux fusil

1975 | Thriller, Misdaad, Actiefilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1975. Thriller van Robert Enrico. Met o.a. Philippe Noiret, Jean Bouise, Madeleine Ozeray, Joachim Hansen en Robert Hoffmann.

Deze film kreeg drie felbegeerde Césars, voor beste film, beste muziek en beste acteur. Volledig terecht, want Le vieux fusil is een monument van Franse cinema en van Frans oorlogstrauma. Nestor Philippe Noiret draagt de film als de vreedzame chirurg in oorlogsjaar 1944, geschokt door de brute moord op vrouw en dochter in het door de Duitsers uitgemoorde dorp Oradour-sur-Glane. Wat volgt is geraffineerde wraak op alle achtergebleven daders in het doolhof van zijn kasteeltje, slim afgewisseld met beelden van zijn liefdevolle gezinsleven van weleer. met als resultaat een tegelijkertijd uitzonderlijk wrede en tedere film.

Le retour du grand blond... avec une chaussure rouge

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Pierre Richard, Mireille Darc, Jean Rochefort, Michel Duchaussoy en Jean Carmet.

In zekere zin het vervolg van LE GRAND BLOND AVEC UNE CHAUSSURE NOIRE. Bij een onderzoek naar de dood van een geheim agent valt de verdenking op een verstrooide musicus. Scenarioschrijver was Francis Veber.

Dupont Lajoie

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Yves Boisset. Met o.a. Jean Carmet, Ginette Garcin, Jean-Pierre Marielle, Pascale Roberts en Pierre Tornade.

Een Parijse caf[KA1]ehouder brengt met zijn gezin de vakantie door op een camping waar de dochter van een bevriend echtpaar zijn begeerte wekt. Hij verkracht haar en vermoordt het meisje daarna in paniek. De verdenking en de agressie richten zich onmiddellijk op de Arabische gastarbeiders zodat de dader vrijuit gaat. De film blijft aanvankelijk in gemoedelijke ongeintoon van een burgerlijke klucht (met uit dat genre bekende acteurs), waardoor de doorbraak van de frustratie, agressie en racisme vervolgens des te harder aankomt. Carmet belichaamt in de titelrol al die aspecten ideaal.

Out one: Spectre

1973 | Experimenteel, Mysterie

Frankrijk 1973. Experimenteel van Jacques Rivette en Suzanne Schiffman. Met o.a. Juliet Berto, Jean Bouise, Françoise Fabian, Bernadette Lafont en Jean-Pierre Léaud.

De speurtocht van L[KA1]eaud naar een geheimzinnig complot, waarbij dertien mensen betrokken zouden zijn in een machtsstrijd binnen de Vijfde Republiek, is niet meer dan een rode draad om een reeks acteurs contrasterend bij elkaar te brengen of onafhankelijk van elkaar te tekenen in uiteenlopende spelstijlen. De repetities van Griekse tragedies onder een autoritaire regisseur en in een democratische interpretatie vanuit de acteurs zelf nemen een belangrijke plaats in binnen deze film die na voltooiing in 1971, 820 minuten duurde en bekend staat als OUT ONE, maar in de bekorte versie een opmerkelijke eenheid blijkt te hebben, ook door de fotografie die met simpele middelen van het herkenbare Parijs een vervreemde fantasiewereld maakt als theaterdecor waar binnen alles mogelijk is. De oorspronkelijke versie van twaalf uur en veertig minuten werd in 1990 ingedeeld in acht opeenvolgende episoden die op tv werden vertoond met het predicaat OUT 1 - Noli me tangere. Rivette, die bekend staat om zijn minachting voor het publiek, heeft maar [KA1]e[KA1]en succesfilm gemaakt (de aanvankelijk verboden LA RÉLIGIEUSE) en wordt gerekend tot de nouvelle-vague regisseurs, maar het grootste deel van zijn tijd heeft hij doorgebracht als redacteur van het filmtijdschrift Cahiers du Cinéma.

Les granges brûlées

1973 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1973. Drama van Jean Chapot. Met o.a. Alain Delon, Simone Signoret, Paul Crauchet, Bernard Le Coq en Pierre Rousseau.

Dat Les granges brûlées überhaupt werd voltooid, is aan het incasseringsvermogen van regisseur Chapot te danken, die regelrecht werd gekoeioneerd door ster Delon terwijl grande dame Signoret verzuimde in te grijpen. Delon speelt een magistraat die in de winterkille Jura de mysterieuze dood van een jonge vrouw moet onderzoeken. Daarbij stuit hij op de boerenclan van matriarch Signoret. Intrige en decor van dit psychologisch drama met sterk karakterspel herinneren sterk aan de Gabin-boerderijdrama's uit dezelfde periode: La horse, L'Affaire Dominici. Allégret is Signorets dochter.

La Brigade

1973 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1973. Drama van René Gilson. Met o.a. Brigitte Fossey, Edward Wojtaszek, Jean Bouise, Piotr Szymanowski en Andrzej Siedlecki.

Poolse vrijwilligers zijn na Spaanse Burgeroorlog naar Frankrijk geëmigreerd waar ze in 1943 in het Noorden een eigen verzetsgroep hebben. Bij arrestatie worden ze door Franse politie zwaarder gevonnist dan landgenoten, zodat na bevrijding slechts twee leden het hebben overleefd. Sobere reconstructie van ware gebeurtenissen en hun politieke verwikkelingen door regisseur die in neo-realistische traditie werkt en daarmee in Franse cinema uitzonderingspositie heeft.

Les Feux de la chandeleur

1972 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1972. Drama van Serge Korber. Met o.a. Annie Girardot, Jean Rochefort, Claude Jade, Bernard LeCocq en Bernard Fresson.

Tegengestelde politieke activiteit van vrouw van gemeentepoliticus doet huwelijk stuklopen. Tien jaar later wil ze inmiddels hertrouwde ex-man heroveren en gedraagt zich als romantische adolescente, zodat volwassen kinderen aan haar geestvermogens gaan twijfelen. Romantisch en pathetisch aangedikt scenario geeft goed spel van de acteurs geen kans waardoor film onbedoelde parodie wordt, waar de clichés in beeld nog fataal schepje bovenop doen.

Les Caïds

1972 | Misdaad

Frankrijk 1972. Misdaad van Robert Enrico. Met o.a. Serge Reggiani, Michel Constantin, Juliet Berto, Patrick Bouchitey en Jean Bouise.

De pleegzoon van een inbreker is verloofd met de dochter van diens makker die gevangen zit voor de kraak waarbij de ander met de buit ontkomen is. De jongen belandt in de gevangenis en zijn aanstaande schoonvader helpt hem te ontsnappen. Deze bescheiden gangsterfilm met het accent op de speciale zeden en loyaliteit van het milieu, onderscheidt zich door goed spel, maar niets anders.

Rendez-vous à Bray

1971 | Drama

België​/​​Frankrijk 1971. Drama van André Delvaux. Met o.a. Anna Karina, Mathieu Carrière, Roger Van Hool, Bulle Ogier en Martine Sarcey.

Tijdens WOI wordt een jongeman door zijn vriend ontboden in een afgelegen villa. Daar blijkt alleen een mooie zwijgzame huishoudster aanwezig te zijn, aan wie hij de voorgeschiedenis van de vriendschap vertelt. Hij brengt de nacht met haar door, terwijl de vriend nooit komt opdagen. Een sfeervolle en hoogst persoonlijke film van deze Belgische regisseur over de invloed van de verstrijkende tijd op menselijke gedragingen en relaties, in de stijl van magisch realisme. Naar verhaal van Julien Cracq.

Les choses de la vie

1970 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1970. Drama van Claude Sautet. Met o.a. Michel Piccoli, Romy Schneider, Lea Massari, Gérard Lartigau en Jean Bouise.

Indrukwekkend drama over een zakenman van middelbare leeftijd (Michel Piccoli) die met zijn Alfa Romeo over de kop slaat en in de ogenblikken voor zijn overlijden zijn leven aan zich voorbij ziet trekken. Juist voor het fatale ongeluk had hij een beslissing genomen over of hij verder moest gaan met zijn maîtresse (Romy Schneider) of jarenlange echtgenote (Lea Massari). Sautet zou het duo Piccoli en Schneider in veel van zijn latere films opnieuw casten. De film kreeg in 1994 een teleurstellende Amerikaanse remake onder de titel Intersection met Richard Gere in de hoofdrol.

Les Camisards

1970 | Drama, Historische film

Frankrijk 1970. Drama van René Allio. Met o.a. Jean Bouise, Jacques Debary, Gérard Desarthe, Dominique Labourier en François Marthouret.

Na het Edict van Nantes wordt de Franse protestanten opgedragen van hun geloof afstand te doen, waarna ze zich formeren in kleine verzetsgroepen die na een strijd van drie jaar tegen de koninklijke dragonders worden geëlimineerd. Sobere historische reconstructie ziet af van spektakel en legt accent op ideologische dialogen. Opmerkelijke fotografie maakt film meer dan geïllustreerde geschiedenisles.

La Poudre d'escampette

1970 | Komedie, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1970. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Marlène Jobert, Michel Piccoli, Michael York, Louis Velle en Amidou.

Een Franse zwarthandelaar en een Britse piloot weten in de woestijn van Libië aan Italiaanse troepen te ontkomen en zoeken toevlucht bij een Zwitserse diplomaat die om zijn eigen hachje te redden liever collaboreert, al denkt zijn echtgenote daar anders over. Deze achtervolgingskomedie heeft spectaculaire scènes en exotische locaties, maar is weinig ideaal bezet met het ster-trio waarbij vooral Piccoli de grenzen van de schmiere geregeld overschrijdt. Scenario van Jean-Loup Dabadie naar een roman van Robert Beylen La Route au Soleil.

L'aveu

1970 | Biografie

Frankrijk​/​​Italië 1970. Biografie van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Michel Vitold, László Szabó, Antoine Vitez en Simone Signoret.

Hij overleefde zowel concentratiekamp Mauthausen als de martelingen van stalinisten: de Joods-Tsjechoslowaakse intellectueel Artur London (1915-1986) was ervaringsdeskundige op het gebied van Europees totalitarisme. Op het autobiografische boek De bekentenis, dat hij en echtgenote Lise in 1968 publiceerden, baseerde Costa-Gavras deze meesterlijke politieke thriller. Vanaf het moment dat de protagonist door de gleufhoedenbrigade wordt gevolgd, weet je: dit gaat fout. En hoe. Cineperfectie in ieder departement, van regie en spel tot fotografie en muziek. Alain Corneau was assistent-regisseur, Jorge Semprún tekende voor de romanadaptatie.

Z

1969 | Misdaad, Historische film, Drama

Algerije​/​​Frankrijk 1969. Misdaad van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Irene Papas, Jean-Louis Trintignant, Jacques Perrin en François Périer.

De zinderend spannende thriller Z van de in politieke films gespecialiseerde Costa-Gavras gaat over de moord in 1963 op het linkse parlementslid Grigoris Lambrakis, een van de moordaanslagen die de weg effenden voor de machtsovername van het Griekse kolonelsregime. Costa-Gavras stond bekend om zijn linkse sympathieën, maar vertelde ooit in een interview dat hij had geleerd om ‘iedere ideologie die gepresenteerd wordt als alleenzaligmakend te wantrouwen.’ Z kreeg onder andere de Oscar voor beste buitenlandse film en de juryprijs in Cannes.

Les Hors-la-loi

1969 | Historische film, Drama, Misdaad

Algerije 1969. Historische film van Twefik Farès. Met o.a. Sid Ahmed Agoumi, Cheikh Noureddine, Mohamed Chouikh, Jacques Monod en Jeanne Augier.

De Franse overheid voert haar eigen structuren in tijdens de verovering van haar nieuwe kolonie (1830-1857), maar men slaagt er niet zonder meer in het in Algerije geldende ererecht te vervangen door een Napoleontische wetgeving. Dat heeft tot gevolg dat er 'bandieten van de eer' opstaan, waarvan in deze film de heldendaden verhaald worden. Zij bevinden zich in een paradoxale situatie. Het Franse rechtssysteem behandelt hen als misdadigers, maar de bevolking ziet hen als helden. Een mijlpaal in de geschiedenis van de film: eerste speelfilm van deze regisseur, eerste speelfilm in kleur en eerste film met een wezenlijke Franse deelname aan de 'casting'. Een heus gevoel voor epiek en schitterende, soms romantische kleuren in een explosief mengsel van satirische, komische en tragische elementen. Zeer kleurrijke en overtuigende personages. Traditionele muziek.

L'américain

1969 | Drama

Frankrijk 1969. Drama van Marcel Bozzuffi. Met o.a. Simone Signoret, Jean-Louis Trintignant, Marcel Bozzuffi, Jean Bouise en Françoise Fabian.

Man keert na vijftien jaar in VS terug in Rouen met bedoeling zich er opnieuw te vestigen. Alle vrienden van weleer zijn inmiddels mislukt, verburgerlijkt of verbitterd. Alleen bij moederlijke caféhoudster is het onveranderd en kan hij herinneringen aan vroeger - de Algerijnse oorlog - ophalen. Hij vertrekt zonder afscheid te nemen. Regiedebuut van acteur Bozzuffi is genuanceerd portret van generatie van veertigers die door sterke acteurs treffend wordt gespeeld. Ontbreken van echte dramatiek gaf film in bioscoop iets kabbelends, maar werkt op tv waarschijnlijk beter.

Le Mois le plus beau

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Guy Blanc. Met o.a. Georges Géret, Michel Galabru, Muriel Baptiste, Yves Rénier en Jean Bouise.

Een kroniek van de dagelijkse beslommeringen in een dorpje in de Franse provincie aan de vooravond van WO II.

Avec la peau des autres

1966 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1966. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Lino Ventura, Jean Servais, Jean Bouise, Marilù Tolo en Wolfgang Preiss.

Regisseur Deray verdiepte zich graag in de onderwereld, zoals in films als Borsalino en Le Marginal, met acteurs Alain Delon en Jean-Paul Belmondo. Dit keer levert hij een spionageverhaal af, waarin een geheim agent (Ventura) naar Wenen wordt gestuurd om een collega agent in de gaten te houden. Even later stuit hij op de KGB. Rechttoe-rechtaan thriller met Koude Oorlogthematiek, waarin Ventura - prima op zijn plek - een plezier is om naar te kijken. Naar een boek van Gilles Perrault.

Ubu Roi

1965 | Experimenteel, Komedie

Frankrijk 1965. Experimenteel van Jean-Christophe Averty. Met o.a. Jean Bouise, Rosy Varte en Henri Virlojeux.

Een bewerking van het toneelstuk van Alfred Jarry, verstoken van elke dramatiek. Benut alle electronische hulpmiddelen die er zijn. De personages worden aldus monsters en 'belachelijke marionetten', precies zoals de auteur het zelf wilde. Marionetten die net als de allesoverheersende Ubu, op dezelfde manier als zij gereduceerd, staan te trappelen. Origineel en vindingrijk.

La vieille dame indigne

1965 | Komedie, Drama

Frankrijk 1965. Komedie van René Allio. Met o.a. Sylvie, Victor Lanoux, Malka Ribovska, Jean Bouise en Pascale de Boysson.

Na de dood van haar man wordt een zeventigjarige weduwe zelfstandig en ontdekt - ondanks verzet van de kinderen - wat ze tijdens haar levenlang huishouden allemaal gemist heeft. Ze maakt anarchistische vrienden en helpt haar kleinzoon idealen na te streven. Brechts Unwürdige Greisin kreeg van de politiek geëngageerd toneelregisseur een aandachtige, warme en kritische observatie, maar de doorslaggevende kwaliteit is het acteren van de bejaarde Madame Sylvie.

La guerre est finie

1965 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel, Biografie

Zweden​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1965. Drama van Alain Resnais en Colin Barr. Met o.a. Yves Montand, Ingrid Thulin, Geneviève Bujold, Jean Bouise en Jean Dasté.

De leider van de Spaanse communistische partij in Frankrijk houdt direct contact met het verzet in Spanje. De jonge generatie verwijt hem dat hij teveel vastzit aan ideeën uit het verleden, om effectief op de huidige situatie in te spelen. Inhoudelijk en formeel, een opmerkelijke reflectie van Resnais (en schrijver Jorge Semprun) over vervreemding van oorsprong en tijd met prachtige rollen van Montand en Thulin. Camerawerk van Sacha Vierny.

Tintin et les oranges bleues

1964 | Familiefilm, Avonturenfilm, Actiefilm

Frankrijk​/​​Spanje 1964. Familiefilm van Philippe Condroyer. Met o.a. Jean-Pierre Talbot, Jean Bouise, Jenny Orléans, Felix Fernandez en Max Elloy.

Professor Zonnebloem ontvangt van een Spaanse collega een blauwe sinaasappel die zelfs op zand kan groeien. De vrucht verdwijnt en Zonnebloem gaat met Kuifje en kapitein Haddock naar Valencia waar hij zelf ook ontvoerd wordt. Deze tweede film naar de strip van Hergé blijft dichter bij het origineel en is met meer zorg gemaakt. Alleen is Kuifjevertolker Talbot sinds deel I zo gegroeid dat hij boven alle andere acteurs uitsteekt.

Soy Cuba

1964 | Drama, Experimenteel

Cuba​/​​USSR 1964. Drama van Mikhail Kalatozov. Met o.a. Luz María Collazo, Jean Bouise en Sergio Corrieri.

Bepaald vrij van politieke propagandalading is Soy Cuba niet: in de film vieren schaamteloos decadente Amerikanen eind jaren vijftig feest in Havana, terwijl de arme Cubaanse bevolking lijdt. Grootgrondbezitters verpatsen het land van arme boeren aan Amerikaanse multinationals, de corrupte politie van dictator Batista onderdrukt meedogenloos elk protest. De film is toch het aankijken meer dan waard, vooral vanwege de wonderschone zwart-wit fotografie, en het is ook best interessant, zo'n ouderwets communistische visie op de Cubaanse revolutie.

La foire aux cancres

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Louis Daquin. Met o.a. André Armontel, Jean Bouise, Julien Carette, Jean Carmet en Sophie Desmarets.

Deze film is een uit zeven episodes opgebouwde impressie van het lagere-schoolleven waarbij pedagogische methoden stuk lopen op de eigenzinnigheid of de al te letterlijke interpretatie van de leerling en/of op het cultuurbarbarisme van de ouders. De vanzelfsprekende en spontane kinderregie geeft deze komedie een authenticiteit die boven enkele al te gezochte grappen uitstijgt en die valse vertedering naar het volwassen publiek toe vermijdt. Sommige satirische momenten zijn inmiddels achterhaald, andere nog niet.