Margo Lion

Acteur

Margo Lion is acteur.
Er zijn 36 films gevonden.

La ligne d'ombre

1972 | Drama, Avonturenfilm, Historische film

Italië/Duitsland/Frankrijk 1972. Drama van Georges Franju. Met o.a. Jean Babilée, Roger Blin, Kurt Großkurth, Luis Masson en Margo Lion.

In juli 1888 monstert stuurman Marlow (Babil[KA1]ee) af van de Vidar in Singapore om het bevel te nemen over de cargo Otago, waar stuurman Burns (Blin) zijn tweede in bevel is. Marlows voorganger stierf onder mysterieuze omstandigheden. In de haven van Bankok moeten ze een tijdje wachten op een lading suiker. Marlow wordt gefascineerd door Alice (Lion), de frele dochter van handelaar Jacobus (Großkurth). Deze dringt Marlow een lading aardappelen op. Eens terug op zee breekt er een ziekte uit aan boord. Volgens Burns is het de vloek van de vroegere kapitein. Geplaagd door warmte en windstilte stijgt de spanning aan boord. Bovendien beginnen de aardappelen te rotten en verspreiden een ondraaglijke geur. Een trage film met een broeierige sfeer. Franju weet zijn verhaal over de strijd tegen het noodlot haarfijn te brengen, met afgewogen, beheerste vertolkingen. Hij blijft de plot en de sfeer van het verhaal van Joseph Conrad zeer trouw, waardoor de film tevens een grote literaire waarde meekrijgt. Schitterend scenario van Franju en Louis Guilloux. Voor de fotografie was Marcel Fradetal verantwoordelijk. Een veel te weinig gekende film van grootmeester Franju. Duitse coproductietitel: DIE SCHATTENLINIE.

La Faute de l'abbé Mouret

1971 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1971. Drama van Georges Franju. Met o.a. Francis Huster, Gillian Hills, André Lacombe, Margo Lion en Lucien Barjon.

De film is een bewerking van Zola's roman over een jonge priester die seksuele gevoelens sublimeert in Maria-verering, tot hij verliefd wordt op een jonge vrouw; na de zondeval tracht hij in zelfkastijding zijn roeping te hervinden. Ondanks trouw aan de feiten kreeg de film een drastisch andere interpretatie, waarbij het niet meer gaat om oneigenlijke frustraties door godsdienstwetten maar om een magisch sprookje over eeuwige liefde voor de Mythische Vrouw. De picturale kracht van de film wordt ondermijnd door de jonge hoofdrolspelers, die niet tegen hun rollen zijn opgewassen.

L' Humeur vagabonde

1971 | Drama

Frankrijk 1971. Drama van Edouard Luntz. Met o.a. Erick Penet, Jeanne Moreau, Michel Bouquet, Madeleine Renaud en Margo Lion.

Een jonge provinciaal ontsnapt aan de sleur van het gezin en wil Parijs veroveren. Ondanks de belangstelling van een mondaine vrouw, keert hij teleurgesteld terug naar zijn geboorteplaats waar zijn moeder zijn vrouw vermoordt op verdenking van overspel. Dit voorval geeft hem kortstondige roem waardoor hij van het Parijse 'wereldje' opeens alle aandacht krijgt.Een niet geslaagde, maar interessante poging om een beeld te geven van het gebrek aan communicatie in een op een façade gerichte samenleving maakt de eenvormigheid duidelijk door Bouquet een hele reeks verschillende Parijzenaars te laten spelen. Terugkeer naar Parijs ná de tragedie voegt aan het voorafgaande niets toe en doet de vrij korte film langdradig lijken.

Le fou du labo 4

1967 | Komedie, Sciencefiction

Frankrijk 1967. Komedie van Jacques Besnard. Met o.a. Bernard Blier, Pierre Brasseur, Michel Serrault, Maria Latour en Margo Lion.

Een na[KA3]ieve uitvinder, Eug[KA2]ene Ballanchon (Lefebvre), ontdekt een gas dat iedereen vriendelijk en goedgehumeurd maakt. Een spionage-organisatie die door directiesceretaris Beauchard (Blier) wordt aangevoerd, probeert zijn vinding te pakken te krijgen. Warrig verhaal is alleen kapstok voor gezochte grappen en de acteurs spannen zich overmatig in om er nog iets leuks van te maken. Vergeefs. Het scenario is van regisseur Besnard en Jean Halain naar de roman van René Cambon. Het camerawerk is van Raymond Le Moigne.

La bien-aimée

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Michèle Morgan, Paul Guers, Jean-Marc Bory, Eléonore Hirt en Marc Eyraud.

Meer een herziening dan een bewerking van de roman [KL]Fanny[KLE] van Lucie Faure. Parijs aan het einde van de negentiende eeuw. Een bankier, de graaf van Frezac (Guers) wordt na een hartaanval op de vloer van zijn kantoor aangetroffen. Een vriend vertelt het trieste verhaal aan Fanny (Morgan), die al tien jaar lang een relatie met de graaf had, hoewel hij getrouwd was en kinderen had. Tenminste, dat dacht iedereen toch. De waarheid blijkt echter heel anders te zijn. Behalve met de subtiele dialogen en het hoogstaande spel van de acteurs hebben we hier te maken met een regisseur die het tv-gebeuren heeft weten te verrijken met zijn scheppende geest (1920-1989). Elk beeldt verwijst naar een schilderij van de impressionistische meesters van die tijd. 'Overdreven esthetiek' volgens sommigen, maar dat doet niks af aan het verhaal en aan de bijzonder betoverende helderheid van het geheel.

Nick Carter va tout casser

1964 | Actiefilm, Komedie, Thriller

Italië/Frankrijk 1964. Actiefilm van Henri Decoin. Met o.a. Eddie Constantine, Daphné Dayle, Charles Belmont, Paul Frankeur en Barbara Somers.

Een Franse geleerde roept de hulp van meester-detective Carter in omdat hij vreest dat een bende hem zijn uitvinding van een vernietigingswapen afhandig wil maken. Carter kan zijn dood niet voorkomen, maar verdenkt de pleegzoon van de geleerde. De film is beter gemaakt en houdt de parodistische toon meer vast dan de meeste latere Eddie-produkties, maar de ster wordt wat oud en stram voor stuntwerk waardoor het avontuur moeizaam op gang komt. Scenario van Jean Marcillac, André Haguet en André Legrand.

Coplan prend des risques

1963 | Thriller

Frankrijk/Italië 1963. Thriller van Maurice Labro. Met o.a. Dominique Paturel, Virna Lisi, Jacques Balutin, André Weber en Margo Lion.

Deense spionne weet bij Nationale Defensie model van nieuwe statoreactor te stelen. Geheim agent Coplan - die in het verleden al last van haar heeft gehad - gaat achter haar aan. Economisch bescheiden en ook verder weinig briljante poging om met roman- held van Paul Kenny in te haken op succes van James Bond. Resultaat was serie met wisselende vertolkers van titelrol.

Jusqu'à plus soif

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Maurice Labro. Met o.a. Juliette Mayniel, Pierre Michael, Bernadette Lafont, Henri-Jacques Huet en René Dary.

Een nieuwe dorpsonderwijzeres in Normandië maakt zich onmogelijk door haar verwantschap met een inspecteur die clandestiene drankstokerij in die streek bestrijdt. Als ze merkt dat ook haar leerlingen hun koffie met een 'drupje' aanlengen, komt ze in actie, maar wordt als tegenmaatregel tegen haar wil dronken gevoerd. Het economisch belang van de wijnindustrie maakte alcoholisme voor de Franse film een taboe-onderwerp. De moed van de keuze van het onderwerp wordt teniet gedaan door de al te gezochte uitwerking van het verhaal. Goed spel.

Lola

1961 | Romantiek, Drama

Frankrijk/Italië 1961. Romantiek van Jacques Demy. Met o.a. Anouk Aimée, Marc Michel, Elina Labourdette, Jacques Harden en Margo Lion.

Een nachtclubzangeres in de havenstad Nantes wacht al jaren op de terugkeer van de zeeman van wie ze een kind heeft, al heeft ze intussen ook andere minnaars. Een jeugdvriend wordt verliefd op haar en zij bijna op hem. Maar op dat moment komt de rijkgeworden zeeman haar halen. Ook voor andere personages is het te vroeg of te laat voor de liefde. Deze stijlvolle, bitterzoete debuutfilm van Demy - onder artistieke begeleiding van Jean-Luc Godard - heeft al alle stilistische kenmerken van zijn latere oeuvre. De mooiste rol van Aimée. Het fraaie camerawerk is van Raoul Coutard. In 2000 is er een gerestaureerde versie gemaakt door Ciné-Tamaris.

Katia

1959 | Historische film, Romantiek

Frankrijk/Duitsland 1959. Historische film van Robert Siodmak. Met o.a. Curd Jürgens, Monique Mélinand, Pierre Blanchar, Michel Bouquet en Françoise Brion.

Tsaar Alexander wordt verliefd op een jonge studente die hij eerst naar Parijs stuurt, weg uit zijn omgeving, maar na de dood van de tsarina naar Sint-Petersburg laat komen. Haar morele steun bij de door hem gewilde sociale hervormingen is niet opgewassen tegen het verzet dat hij daarmee oproept. De weinig ideale combinatie Schneider-Jürgens ondermijnt de romantische aanpak, zodat voornamelijk prachtvolle decors de aandacht vragen.

Mam'zelle Nitouche

1954 | Komedie, Musical, Muziek

Frankrijk 1954. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Fernandel, Pier Angeli, François Guérin, Michèle Cordoue en Jean Debucourt.

Deze nieuwe versie in kleur van de vooroorlogse muzikale komedie van Marc Allégret uit 1931 met dezelfde titel en met in de hoofdrollen Raimu en Janie Marèse, rond de stiekeme operettecomponist, werd geregisseerd door Yves, de jongere broer van Marc, die de remake lang zo luchtig niet heeft aangepakt. De frisheid en inzet van de rolverdeling, Fernandel en Pier Angeli voorop, redden het simpele verhaaltje. Het scenario is van Marcel Achard, Jean Aurenche en regisseur Allégret naar het verhaal van Henri Meilhac, Albert Maillaud en Ernest Blum. Het camerawerk is van Armand Thirard. Eastmancolor, Mono.

Le grand jeu

1953 | Avonturenfilm

Frankrijk/Italië 1953. Avonturenfilm van Robert Siodmak. Met o.a. Gina Lollobrigida, Jean-Claude Pascal, Arletty, Raymond Pellegrin en Peter van Eyck.

Vriendschap, rivaliteit, liefde en tragische ongelukken in het Vreemdelingenlegioen. De film mist, ondanks de fraaie fotografie van de exotische locaties, de sfeervolle aanpak van de vooroorlogse versie en is daardoor veel minder overtuigend. Het spel van Pascal en Pellegrin is het ergste minpunt. Scenario van Jacques Feyder en Charles Spaak.

Verträumte Tage

1951 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1951. Drama van Emile E. Reinert. Met o.a. Aglaja Schmid, O.W. Fischer, Axel von Ambesser, Josef Sieber en Margo Lion.

Gedurende een vakantie in de bergen geeft een verveelde vrouw zich aan een veel oudere wetenschapper, een bergbeklimmer. Hij stort echter naar beneden tijdens de tocht van zijn leven, na door de bliksem te zijn getroffen. Hoogdravend melodrama naar de novelle Das Joch van Vicky Baum.

Annette

1951 | Drama, Misdaad

Spanje/België 1951. Drama van Jaime de Mayora. Met o.a. Anouk Aimée, Margo Lion, Mario Cabré en Mario Berriatúa.

Een moordenaar die door de politie wordt achtervolgd klopt aan bij een herberg. Die wordt geleid door een moeder en een dochter. En dat is een zeer knappe, dromerige jonge vrouw. Deze slechte co-produktie werd onder zeer slechte omstandigheden gedraaid. Hij had geen enkel succes.

Le furet

1949 | Misdaad

Frankrijk 1949. Misdaad van Raymond Leboursier. Met o.a. Pierre Larquey, Pierre Jourdan, Jacques Baumer, Michel Peres en Héléna Manson.

Een nauwkeurige bewerking van de roman [KL]Crimes [KA2]a vendre[KLE] van de vandaag de dag nog altijd veel gelezen Belg Stanislas-Andr[KA1]e Steeman. Zijn beroemde Monsieur Wens (Jourdan) ontdekt hoe `Le Furet` (Larquey) de dader van verscheidene misdaden is, wanneer hij ze thuis ten overstaan van getuigen voorspelt, en ook voor zijn kristallen bol in de hoedanigheid van helderziende. Vindingrijk (zelfs wat te veel), maar heel goed gespeeld en gefilmd door wat voor een behoorlijk ambachtsman kan doorgaan, hoewel hij vandaag de dag in het vergeetboek is beland. Een slimmerik, die kan bewijzen of het hier om een complete versie gaat.

Clochemerle

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Pierre Chenal. Met o.a. Armontel, Mady Berry, Jean Brochard, Jean-Roger Caussimon en Saturnin Fabre.

De installatie van een pissoir tegenover de dorpskerk leidt tot twisten tussen 'klerikalen' en 'progressieven' die zo hoog oplopen dat het leger er zich mee moet bemoeien. De kolderieke dorpsschetsen van Gabriel Chevalier kregen een, vanwege de onbenullig afgeschilderde geestelijkheid, destijds controversiële verfilming waarvan de scherpte inmiddels grotendeels verloren is gegaan, zodat alleen de sjeuïge mannetjesmakerij van een reeks karakterspelers is overgebleven.

La femme que j'ai assassinée

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Micheline Francey, Jane Marken, Margo Lion, Palmyre Levasseur en Charles Vanel.

Na wat voor een vrijgezel een onbenullig pleziertje was, pleegt een vrouw zelfmoord. Daardoor verandert de man. Hij vangt het kind van de overledene op en trouwt later met haar, na met zijn oude, losbandige vrienden gebroken te hebben. Charles Exbrayat schreef het slaapverwekkende draaiboek; het schrijven van detectives bracht hem later meer succes. Dat deze film niet in de vergetelheid is geraakt komt vooral door de acteurs.

La Danse de mort

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Marcel Cravenne. Met o.a. Eric von Stroheim, Denise Vernac, Maria Denis, Margo Lion en Marie Olivier.

Na twee films ging Cravenne definitief naar de televisie; een verlies voor de film. Deze film is de bewerking van het sombere en pessimistische drama over haat en eenzaamheid van August Strindberg. Het speelt in een van zichzelf al onheilspellende omgeving: een gestrafte op een eiland met een heftig contrast tussen het zwarte en het witte (fotografie van Robert le Febvre). Von Stroheim blijft onvergetelijk in zijn laatste grote rol op het witte doek, soms krachtig, soms verontrustend. Blijkbaar nam hij tevens deel aan zowel de bewerking van het stuk als aan de regie.

Femme sans passé

1948 | Komedie, Drama

Frankrijk 1948. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Sophie Desmarets, Margo Lion, Hélène Pépée, François Périer en Alfred Adam.

Caroline wordt verwaarloosd door haar echtgenoot, een zakenman, en maakt een aantal avonturen mee die haar in de armen van een uitvinder doen belanden. In het bijzonder een verblijf in een psychiatrische kliniek en een identiteitscrisis gingen daaraan vooraf. Een scenario dat niet veel voorstelt en een routine-regie. Is het bekijken nog wel waard, vooral vanwege de prikkelende schoonheid van Desmarets.

Une Nuit à Tabarin

1947 | Komedie, Musical

Frankrijk 1947. Komedie van Karl Lamac. Met o.a. Jacqueline Gauthier, Margo Lion, Denise Bosc, Janette Batti en Robert Dhéry.

Een vaag, onbelangrijk verhaaltje dient vooral om eenheid te brengen in de opeenvolgende nummers in de Parijse nachtclub Tabarin, beroemd in zijn tijd. Een middelmatige verfilming maar de film is het aanzien waard vooral dankzij de humor van Dhéry - hier alleen acteur - en de show in het café natuurlijk. Het is onbedoeld een documentaire over de showstijl van vlak na de oorlog geworden.

Le Diable souffle

1947 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1947. Romantiek van Edmond T. Gréville. Met o.a. Héléna Bossis, Margo Lion, Charles Vanel, Jean Chevrier en Henri Maïk.

Afgezien van wat vluchtige voorbijgangers gaat het in deze film om slechts drie personen. Het verhaal speelt zich af op een onbewoond eiland, slechts omringd door klotsend water. We zien de hevige liefde tussen een man en een jonge vrouw: en dat is alles. Gréville is er niet beroemd mee geworden. Deze bijzondere filmmaker blonk uit in het scheppen van een benauwende en drukkende sfeer, waar een behoorlijke zinnelijkheid van uitstraalde, hetgeen zijn films zo opmerkelijk maakte. Zijn beste films zijn zeer persoonlijke documenten en hebben de tand des tijds doorstaan. Ze zijn het waard herondekt te worden.

Martin Roumagnac

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Marlene Dietrich, Jean Gabin, Marcel Herrand, Margo Lion en Daniel Gélin.

Een aannemer ontdekt dat de wereldse vrouw met wie hij verloofd is een sjieke prostitu[KA1]ee is en vermoordt haar uit jaloezie. Tijdens het proces blijkt de oprechtheid van haar liefde. De enige film samen van het toenmalige liefdespaar Dietrich-Gabin is een clich[KA1]ematig melodrama dat bij de premi[KA2]ere al ouderwets was. De sterren zijn ook niet op hun best. (Overigens haalde de censor destijds 17 minuten uit de film). Het scenario is van de regisseur en Pierre Véry naar de roman van Pierre-René-Wolf.

La Foire aux chimères

1946 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Madeleine Sologne, Claudine Dupuis, Margo Lion, Annette Poivre en Dora Doll.

Een naargeestig en somber verhaal over een man die geld vervalst in ruil voor de liefde van een jonge, blinde vrouw. Nadat ze haar gezichtsvermogen terug heeft, verlaat zij hem uiteraard om er met een messenwerper vandoor te gaan. De politie brengt zijn zaak aan het licht. De valsemunter pleegt zelfmoord. Zo`n thema loopt het gevaar onbedoeld komisch uit te vallen. Niets is minder waar. De niet te definie[KA3]eren Pierre Chenal schept hier weer de duistere, troebele en beklemmende sfeer van zijn politiefilms van voor de oorlog, die hij maakte onder zijn ware naam Pierre Cohen (geboren in 1903); hij moet naderhand ongelukkiger zijn geweest. Zoals te doen gebruikelijk doet de glansrijke rolbezetting veel maar de beelden van Pierre Montazel mogen er ook wezen en de decors van Jean d'Eaubonne al evenzeer. Scenario van Jacques Companeez en Ernest Neubach.

Tant que je vivrai

1945 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Edwige Feuillère, Marguerite Deval, Germaine Kerjean, Margo Lion en Germaine Michel.

Een voorname avonturierster doet een kuur in een sanatorium. Ze komt daar de liefde tegen in de vorm van een jonge schilder. Ze laat zich arresteren omdat ze weet dat ze later haar minnaar weer zal vinden. Met een dergelijk verhaal kan men een betere, maar ook slechtere film maken. Zonder [KA1]e[KA1]en van de belangrijkste films van De Baroncelli te zijn, ontbreekt het deze romance niet aan belang dankzij een degelijk gemaakt scenario (vijf schrijvers!), het camerawerk van Christian Matras en een overtuigend spel.

Je chante

1939 | Komedie, Musical

Frankrijk 1939. Komedie van Christian Stengel. Met o.a. Charles Trenet, Janine Darcey, Nina Sinclair, Jean Tissier en Félix Oudart.

Een zingende muziekleraar weet een noodlijdend meisjesinternaat uit de financiële moeilijkheden te helpen. De chansons van Trenet hebben de tand des tijds beter doorstaan dan de film zelf: de braafheid en opgewektheid van de kostschoolmeisjes geeft anderszins aanleiding tot glimlachen dan destijds was bedoeld.

L'alibi

1937 | Misdaad

Frankrijk 1937. Misdaad van Pierre Chenal. Met o.a. Erich von Stroheim, Louis Jouvet, Albert Préjean, Jany Holt en Margo Lion.

Een helderziende in een nachtclub vermoordt de minnaar van zijn vrouw en verschaft zich tegen betaling een alibi bij een animeermeisje, waar een politiecommissaris aanvankelijk niet doorheen weet te breken. De regie van Chenal steunt op inmiddels verouderde en doorzichtige effecten, maar het verhaal en vooral het acteerduel tussen Von Stroheim en Jouvet houden de aandacht vast. Het scenario is van Marcel Achard.

L' Affaire Lafarge

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Marcelle Chantal, Erich von Stroheim, Pierre Renoir, Margo Lion en Sylvie.

Een aantrekkelijke Parisienne heeft een brute echtgenoot. Als deze man via een bord soep wordt vergiftigd, wordt zij van moord beschuldigd. De beroemde hieruit voortkomende rechtszaak is gefilmd in de voor regisseur en periode kenmerkende aangezet-theatrale stijl. De film boeit vooral door de sterke bijrollen, waarin op venijnige of onheilspellende wijze de burgerlijke huichelarij aan de kaak wordt gesteld.

L' Homme de nulle part

1936 | Drama

Italië/Frankrijk 1936. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Pierre Blanchar, Isa Miranda, Margo Lion, Robert Le Vigan en Ginette Leclerc.

Een jongeman ontvlucht zijn ongelukkige huwelijk en wordt dood gewaand, waarna zijn vrouw hertrouwt. De nieuwe echtgenoot verschaft hem valse identiteitspapieren om een schandaal te voorkomen, zodat de held echt een nieuw leven kan beginnen. Deze verfilming van de Pirandello-roman Wijlen Mattia Pascal maakt haar vooroorlogse reputatie niet meer waar, ondanks het scenario van literaire grootheden als Vitrac, Salacrou en Pirandello zelf en voor die tijd ongewone locatie-opnamen. De vlakke regie doet het geheel op bordpapier lijken en de romantische gekweldheid van het toenmalig idool Blanchar komt nu potsierlijk over.

Jenny

1936 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1936. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Françoise Rosay, Albert Préjean, Charles Vanel, Lisette Lanvin en Jean-Louis Barrault.

De eigenares van een door de onderwereld bezochte nachtclub heeft een jonge minnaar die tegen zijn zin ook in de misdaad verzeild raakt. Hij haalt zich de jaloezie van een gangster op de hals en wordt intussen zelf verliefd op de dochter van zijn maîtresse. Dit op maat gesneden vehikel voor Rosay zou door haar echtgenoot Jacques Feyder worden geregisseerd, maar die werd vlak voor de opnamen vervangen door debutant Carné. Ondanks de acteursprestaties mist dit drama de overtuigingskracht die Feyder er aan had kunnen geven, maar deze eerste samenwerking tussen Carné en schrijver Jacques Prévert zou tot een reeks betere films leiden.

La Bandera

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1935. Avonturenfilm van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Annabella, Robert Le Vigan, Pierre Renoir en Aimos.

Trouwe bewerking van de roman van Pierre Mac Orlan. Legioensoldaten en achterhaalde mythen over heroïsche dood oftewel de clichés van destijds. Niettemin is hier sprake van een zeer hechte regie, goed spel en de dialogen van Charles Spaak 'kunnen' nog altijd. LA BANDERA is zodoende een van de beste Franse films uit de jaren 1930-40. Scenario van Julien Duvivier.

Du haut en bas

1933 | Drama, Komedie

Frankrijk 1933. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Jean Gabin, Jeannine Crispin, Michel Simon, Margo Lion en Ma.

Een Weense stervoetballer keert na een overwinning terug in zijn wijk, die bevolkt wordt door allerhande mislukkelingen. Een werkloze onderwijzeres zoekt zijn steun en schaaft tevens zijn verwaarloosde ontwikkeling bij. De laatste Franse film van Pabst vóór zijn emigratie naar Hollywood is een teleurstelling, zowel door de niet-overtuigende Franse reconstructie van Wenen als door zijn ongeïnspireerde aanpak van de romance tussen de voetballer en de onderwijzeres. De bijrollen, zoals die van Simon en Lion als de verwerpelijke werkgevers van de heldin in haar tijdelijke betrekking als dienstmeisje, krijgen méér reliëf. De toen uit Duitsland gevluchte Peter Lorre heeft een minieme bijrol als bedelaar.

Das Lied einer Nacht

1932 | Muziek, Komedie

Duitsland 1932. Muziek van Anatole Litvak. Met o.a. Jan Kiepura, Magda Schneider, Fritz Schulz, Otto Wallburg en Ida Wüst.

In de trein wisselen de beroemde tenor Ferraro (Kiepura) en de huwelijkszwendelaar Koretzky (Schulz) van rol. Ze komen aan in een Kurort, en daar loopt meteen alles mis. Koretzky kan niet zingen; Ferraro wordt verliefd op de dochter (Schneider) van de hoteldirecteur (Wallburg) en, verdacht van huwelijkszwendel, gearresteerd. Maar alles loopt goed af. Een indertijd zeer succesvolle muziekfilm, die ook vandaag het aanzien zeker nog waard is. Niet in de laatste plaats omdat de Poolse tenor Kiepura niet alleen prachtig zingt, maar ook als acteur zijn mannetje staat. De titelsong veroverde de wereld en de film kreeg een Engelse, zowel als een Franse versie (TELL ME TONIGHT en LA CHANSON D'UNE NUIT).

Nie wieder Liebe

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Anatole Litvak en Max Ophüls. Met o.a. Lilian Harvey, Harry Liedtke, Felix Bressart, Margo Lion en Theo Lingen.

Playboy Sandercroft zweert dat hij vijf jaar lang op zee zal blijven rondvaren om geen vrouw meer te hoeven zien, totdat men midden op zee een schipbreukelinge tegenkomt. Een alleraardigste komedie van Litvak en Ophüls, die de dialoogregie deed.

Die Koffer des Herrn O.F.

1931 | Historische film, Musical

Duitsland 1931. Historische film van Alexis Granowski. Met o.a. Alfred Abel, Peter Lorre, Harald Paulsen, Ernst Busch en Hedy Kiesler.

Een alleraardigste komedie in een verrassend filmische revuevorm over het slaperige stadje Oostende dat wakker geschud wordt als er dertien koffers arriveren van iemand die 6 kamers bestelt in een hotel dat er maar vijf heeft. De geheimzinnige O.F. komt nimmer opdagen, maar Oostende is intussen een grote badplaats. Goebbels liet later alle liedjes van Ernst Busch en de leukste grappen eruit snijden.

Die Große Attraktion

1931 | Muziek

Duitsland 1931. Muziek van Max Reichmann. Met o.a. Richard Tauber, Marianne Winkelstern, Margo Lion, Siegfried Arno en Ivan Koval-Samborsky.

Zanger Riccardo (Tauber) is directeur van een variet[KA1]e- gezelschap. Kitty, een danseresje (Winkelstern), wordt verliefd op hem, maar hij denkt alleen aan zijn vrouw, die een paar jaar geleden bij hem weggelopen is. Maar Kitty houdt vol: ze verbreekt haar contract met haar dansgroep, reist Riccardo achterna en slaagt erin een baantje te krijgen bij zijn gezelschap. Als Riccardo toevallig de vriend van zijn vrouw ontmoet (Kowal- Samborski) beseft hij dat zijn huwelijk nu echt verleden tijd is. Hij is vrij om de liefde van Kitty te beantwoorden. Houterig gedoe in een afgrijselijk langdradige film, die alleen overeind gehouden wordt door de vele muzikale intermezzi en de prachtige stem van Tauber (die ook producent van de film was).

24 Stunden aus dem Leben einer Frau

1931 | Drama

Duitsland 1931. Drama van Robert Land. Met o.a. Henny Porten, Walter Rilla, Friedrich Kayßler, Margo Lion en Hermine Sterler.

Een eenzame, jonge weduwe (Porten) reist langs de plaatsen waar ze zulke gelukkige tijden heeft doorgebracht met haar man. In het casino van een hotel aan de Rivi[KA2]era ontmoet ze een jongeman (Rilla), een gokverslaafde. Ze voorkomt zijn zelfmoord en samen brengen ze een heerlijke dag door. 's Avonds zit hij weer aan de speeltafel. Zij trekt zich terug, maar hij komt haar toch achterna. Een verfilming van de novelle van Stefan Zweig die nog sterk tegen de zwijgende film aanleunt. Maar het spel is zeker het aanzien waard.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Margo Lion op televisie komt.

Reageer