Frances Marion (1888-1973): regie, scenario en schrijver.
Er zijn 14 films gevonden.

The Champ

1979 | Drama, Sportfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1979. Drama van Franco Zeffirelli. Met o.a. Jon Voight, Faye Dunaway, Jack Warden, Arthur Hill en Strother Martin.

Voight is een ex-wereldkampioen boksen. Hij leeft gescheiden van zijn vrouw Dunaway en komt aan de kost als paardenverzorger en adviseur bij het paardenrennen. Hij gokt en is alcoholist. Toch wordt hij vereerd door zijn zoontje Schroder die niets liever zou willen dan dat zijn vader weer in de ring zou stappen. Sentimenteel melodrama dat het luxueuze wereldje van de moeder die mode-ontwerpster is, confronteert met het ongenadige boksmilieu. Onnodige remake van de veel sterkere film van King Vidor uit 1939, met acteurs die zich niet op hun gemak zijn in hun rol. Walter Newman moderniseerde het verhaal van Frances Marion, maar gooide ook alle charme overboord. Schroder is hartveroverend als de jongen. Fred J. Koenekamp stond in voor de fotografie.

The Prizefighter and the Lady

1933 | Misdaad, Sportfilm, Drama, Komedie, Romantiek, Thriller

Verenigde Staten 1933. Misdaad van W.S. Van Dyke. Met o.a. Myrna Loy, Max Baer, Otto Kruger, Walter Huston en Jack Dempsey.

Deze onderhoudende film verzandt niet in clich[KA1]e`s. Steve (Baer) wordt verliefd op gangsterlief Belle (Loy) die uit de hogere klassen komt. Een opwindende bokswedstrijd tot slot. Het scenario naar een verhaal van Frances Marion is van John Meehan en John Lee Mahin. Het camerawerk is van Lester White.

Dinner at Eight

1933 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1933. Drama van George Cukor. Met o.a. Billie Burke, Lionel Barrymore, Wallace Beery, John Barrymore en Marie Dressler.

Terwijl na de Beurskrach het scheepsbedrijf van echtgenoot Oliver (Barrymore) richting het faillissement koerst is de New Yorkse socialite Millicent (Burke) manisch bezig met de tafelschikking van haar prestigieuze dinner party. En zoals in het theaterstuk van George S. Kaufman waarop deze sublieme David O. Selznick-productie is gebaseerd houdt het decorum van de elitegasten een stroom aan drama in toom. Voor hoe lang, is de vraag. Valkuildialogen, oogstrelende Art Déco-sets en -garderobe en een droombezetting (Jean Harlow, Wallace Beery, John Barrymore) geregisseerd door meester Cukor: een Hollywoodparel, dit etentje.

The Champ

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van King Vidor. Met o.a. Wallace Beery, Jackie Cooper, Irene Rich, Roscoe Ates en Edward Brophy.

Een verlopen bokser reist met zijn zoontje en manager door het land. Hij hoopt op een comeback in Tijuana, waar hij zijn ex-vrouw ontmoet. Deze wil graag dat het zoontje bij haar en haar rijke man komt wonen. De bokser stuurt het knulletje weg naar zijn moeder. Maar hij blijft niet bij haar en keert terug naar Tijuana waar hij de laatste bokswedstrijd van zijn vader meemaakt. De bokser wint, maar stort zelf ook in. Als hij sterft verteld hij zijn zoon dat hij echt naar zijn moeder terug moet gaan. Walace Beery kreeg een oscar voor zijn rol als bokser Andy.

The Big House

1930 | Drama

Verenigde Staten 1930. Drama van George Hill. Met o.a. Wallace Beery, Chester Morris, Robert Montgomery, Lewis Stone en Karl Dane.

Het originele gevangenisdrama dat het schoolvoorbeeld is voor alle navolgers. Het is nog steeds goede, keiharde stof met een van de beste harde jongensrollen van Beery. De film kreeg Oscars voor het geluid en voor het scenario van Frances Marion dat hij met Joe Farnham en Martin Flavin schreef. Camerawerk van Harold Wenstrom.

Big House

1930 | Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1930. Drama van Paul Fejos en George Hill. Met o.a. Mona Goya, Charles Boyer, André Berley, André Burgère en Rolla Norman.

Franse versie van de Amerikaanse film van George Hill, getiteld THE BIG HOUSE met o.a. Leila Hyams, Chester Morris, Wallace Beery en Lewis Stone. Drie gevangenen zitten in een strafinrichting in een benauwde cel. Ze willen uitbreken en beramen daartoe een opstand. Een van hen weet te ontsnappen, maar wordt weer in de kraag gevat. Als hij zich tijdens de opstand netjes gedraagt, wordt hij beloond met zijn invrijheidstelling. Melodramatische in de V.S. gedraaide gevangenisfilm die hooguit interessant is vanwege de spelers en het feit dat men per taalgebied speciale versies vervaardigde. Het scenario is van Frances Marion en het camerawerk is van Harold Wenstrom. De Duitse versie - ook door Fejos gemaakt - heet MENSCHEN HINTER GITTERN en werd in 1931 gedraaid met in de hoofdrollen Heinrich George, Gustav Diessl, Egon von Jordan en Anton Pointner. Ward Wing maakte de Spaanstalige versie in EL PRESIDIO in 1930 met Juan De Landa en José Crespo. Frejos raakte verbitterd en teleurgesteld over de grote studio's en verruilde na deze film Amerika voor Frankrijk om er na vele omzwervingen weer in 1941 terug te keren en directeur te worden van een Anthropologisch instituut.

The Wind

1928 | Drama, Western, Zwijgende film

Verenigde Staten 1928. Drama van Victor Sjöström. Met o.a. Lillian Gish, Lars Hanson, Montague Love, Dorothy Cumming en Edward Earle.

De maagdelijke Gish strijdt tegen de elementen in een gortdroog woestijnstadje - ze trouwt uit recalcitrantie met een man van wie ze walgt, en schiet de pummel die haar verkracht dood. Waarschijnlijk de grootste film van Gish - en een van de laatste grote zwijgende films - met een prachtig geënsceneerde woestijnstorm. Geschreven door Frances Marion.

The Son of the Sheik

1926 | Romantiek

Verenigde Staten 1926. Romantiek van George Fitzmaurice. Met o.a. Rudolph Valentino, George Fawcett, Vilma Bánky, Agnes Ayres en Karl Dane.

Dit vervolg op THE SHEIK geeft de kleurijke avonturen weer van de woestijnleider die verliefd wordt op danseres Banky. Een knap geproduceerde zwijgende film; een eersteklas avonturenromance, maar met een knipoogje.

Secrets

1924 | Zwijgende film, Drama

Verenigde Staten 1924. Zwijgende film van Frank Borzage.

Dit vervolg op THE SHEIK geeft de kleurijke avonturen weer van de woestijnleider die verliefd wordt op danseres Banky. Een knap geproduceerde zwijgende film; een eersteklas avonturenromance, maar met een knipoogje.

The toll of the sea

1922 | Zwijgende film, Drama

Verenigde Staten 1922. Zwijgende film van Chester Franklin. Met o.a. Kenneth Harlan en Anna May Wong.

Dit vervolg op THE SHEIK geeft de kleurijke avonturen weer van de woestijnleider die verliefd wordt op danseres Banky. Een knap geproduceerde zwijgende film; een eersteklas avonturenromance, maar met een knipoogje.

The Love Light

1921 | Drama

Verenigde Staten 1921. Drama van Frances Marion. Met o.a. Mary Pickford, Fred Thomson, Raymond Bloomer, Evelyn Dumo en Edward Phillips.

Een door Marion geschreven drama, spelende in WO I waarin Pickford Thomson ontmoet zonder te weten dat hij een Duits spion is. Als ze erachter komt, is het te laat en haar broer sterft. Ze is echter wel van Thomson in verwachting, maar ook hij sterft. Als haar echte verloofde, Bloomer, blind terugkeert van het front, wil ze aanvankelijk van het kind af. Pickford produceerde het drama zelf; Charles Rosher en Henry Cronjager deden het camerawerk. Marion regisseerde op verzoek van Pickford en was zelf veel bekender als scenariste. In 1919 trouwde zij met Thomson, de zoon van een dominee die sinds 1913 zelf dominee was, geestelijke in het leger werd in 1916 na de dood van zijn eerste vrouw Gail Dubois Jepson, en in het hospitaal waar hij gewond lag, Pickford en Marion ontmoette. Ze trouwden nadat hij in Amerika terug kwam. Op aandringen van zijn vrouw en haar vrienden gaf hij het domineeschap op en werd filmster. Hij zou de op één na populairste western-ster van de jaren twintig worden. Dit was zijn filmdebuut.

Just Around the Corner

1921 | Drama

Verenigde Staten 1921. Drama van Frances Marion. Met o.a. Margaret Seddon, Lewis Sargent, Sigrid Holmquist, Fred Thomson en Edward Phillips.

Een drama rond een moeder, die met haar dochter (Holmquist) en zoon (Sargent) samenwoont en wier gezondheid aan het teruglopen is, terwijl de dochter intussen verkikkerd raakt op Phillips. Als ma de dood tegemoet gaat, wil ze eindelijk de verloofde van haar dochter zien. Dan komt zijn ware schurkachtige karakter naar boven en in wanhoop wendt het meisje zich tot een vreemdeling, Thomson, die bereid is te doen alsof hij de man is. Ma kan rustig sterven, want ze vindt Thomson een fijne vent! Marion bewerkte het boek van Fannie Hurst. Henry Cronjager was de cameraman.

Pollyanna

1920 | Zwijgende film, Komedie

Verenigde Staten 1920. Zwijgende film van Paul Powell. Met o.a. William Courtleigh, Herbert Ralston, Katherine Griffith, Mary Pickford en Helen Jerome Eddy.

Een drama rond een moeder, die met haar dochter (Holmquist) en zoon (Sargent) samenwoont en wier gezondheid aan het teruglopen is, terwijl de dochter intussen verkikkerd raakt op Phillips. Als ma de dood tegemoet gaat, wil ze eindelijk de verloofde van haar dochter zien. Dan komt zijn ware schurkachtige karakter naar boven en in wanhoop wendt het meisje zich tot een vreemdeling, Thomson, die bereid is te doen alsof hij de man is. Ma kan rustig sterven, want ze vindt Thomson een fijne vent! Marion bewerkte het boek van Fannie Hurst. Henry Cronjager was de cameraman.

Rebecca of Sunnybrook Farm

1917 | Zwijgende film, Drama

Verenigde Staten 1917. Zwijgende film van Marshall Neilan. Met o.a. Marjorie Daw, Mayme Kelso, Josephine Crowell, Eugene O'Brien en Mary Pickford.

Een drama rond een moeder, die met haar dochter (Holmquist) en zoon (Sargent) samenwoont en wier gezondheid aan het teruglopen is, terwijl de dochter intussen verkikkerd raakt op Phillips. Als ma de dood tegemoet gaat, wil ze eindelijk de verloofde van haar dochter zien. Dan komt zijn ware schurkachtige karakter naar boven en in wanhoop wendt het meisje zich tot een vreemdeling, Thomson, die bereid is te doen alsof hij de man is. Ma kan rustig sterven, want ze vindt Thomson een fijne vent! Marion bewerkte het boek van Fannie Hurst. Henry Cronjager was de cameraman.