Jerome Hellman: regie en productie.
Er zijn 6 films gevonden.

The Mosquito Coast

1986 | Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1986. Drama van Peter Weir. Met o.a. Harrison Ford, Helen Mirren, River Phoenix, Jadrien Steele en Hilary Gordon.

Doorwrocht drama, gebaseerd op het boek van Paul Theroux, over een bevlogen perfectionist (Ford) die met zijn gezin (Mirren en Phoenix) het regenwoud intrekt om een nieuwe beschaving te stichten. Ter plekke blijken er nog gevaarlijker wezens dan muskieten rond te scharrelen. Een klassieker, mede vanwege het weergaloze acteerwerk, het evenwichtige scenario van Paul Schrader en de natuurlijke regie van Weir. De Australische regisseur haalt vaak het beste uit grote sterren: kijk maar naar Mel Gibson in The Year of Living Dangerously, Jim Carrey in The Truman Show of Harrison Ford in deze film.

Promises in the Dark

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Jerome Hellman. Met o.a. Marsha Mason, Ned Beatty, Susan Clark, Michael Brandon en Kathleen Beller.

Een zeventien-jarig meisje (Beller) breekt een been bij een sportongeval. Na een onderzoek in het ziekenhuis blijkt dat ze een terminale kanker heeft. Aanvankelijk willen haar ouders het verzwijgen, maar het wilskrachtige meisje is realistisch en na een shock aanvaardt ze haar toestand. Ze heeft slechts één wens: waardig sterven en niet kunstmatig vegeteren. Haar begrijpende arts Mason belooft haar te helpen, maar als ze in een coma raakt waar ze niet meer uit zal komen, proberen haar ouders toch haar lichaam nog te laten voortleven totdat dokter Mason het niet meer kan houden. Een deprimerende, maar decent gemaakte film over stervensbegeleiding. Naar het gelijknamige boek van Loring Mandel. De weinig bekende acteurs spelen goed en Bellers snoetje werd later bekend in de tv-serie Dynasty.

Coming Home

1978 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1978. Drama van Hal Ashby. Met o.a. Jane Fonda, Jon Voight, Bruce Dern, Robert Carradine en Robert Ginty.

Typisch zo'n jaren '70-film waarmee politiek correct Amerika het nationale Vietnamtrauma probeerde te verwerken. Sally Hyde (Fonda) ontpopt zich na het vertrek van haar militaristische echtgenoot (Dern) als de ideale therapeute voor de verbitterde oorlogsveteraan Luke Martin (Voight). Ondanks de zalvende toon van het scenario wordt er erg goed geacteerd. Vooral Voight weet goed raad met de lange, veelbetekenende stiltes. Drie Oscars: Fonda, Voight en scenario.

Midnight Cowboy

1969 | Drama

Verenigde Staten 1969. Drama van John Schlesinger. Met o.a. Dustin Hoffman, Jon Voight, Sylvia Miles, John McGiver en Brenda Vaccaro.

Voight is uitstekend als een cowboy uit een Texaans dorpje die denkt dat hij in New York een fortuin zal vergaren als gigolo. Hij sluit een onwaarschijnlijke vriendschap met een kleine oplichter (Hoffman). De film weet de smoezelige sfeer die toen rond Times Square hing fraai te vangen. De film was destijds tamelijk controversieel vanwege het geweld, openlijke ­uitingen van homoseksualiteit en enkele naaktscènes, en kreeg een X-rating. (Al werd dat snel een R-rating.) Desondanks kreeg Midnight Cowboy de Oscars voor beste film, regie en script.

A Fine Madness

1966 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1966. Komedie van Irvin Kershner. Met o.a. Sean Connery, Joanne Woodward, Jean Seberg, Patrick O'Neal en Colleen Dewhurst.

Dichter Connery, zonder erkenning en succes, krijgt zijn meesterwerk niet van de grond en meent dat heel New York tegen hem samenzweert. Hij raakt overspannen en laat zich gewillig opnemen in een psychiatrische inrichting, maar wat begon als een vriendelijke uitnodiging voor zijn zieleheil, blijkt vanwege de plannen van de geneesheer-directeur schadelijk voor zijn gezondheid. Heel grappig. Woodward is zijn uitbundige echtgenote, die als serveerster slooft om het zout in de pap te verdienen. Scenario van Elliot Baker naar zijn boek.

The World of Henry Orient

1964 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1964. Komedie van George Roy Hill. Met o.a. Peter Sellers, Paula Prentiss, Angela Lansbury, Tippy Walker en Merrie Spaeth.

Een fijne komedie over twee meisjes die de buitenissige pianist Sellers aanbidden en hem in en om New York volgen. Bosley en Lansbury zijn schitterend als Walkers ouders en Thaxter is aantrekkelijk als Spaeths begrijpende moeder. Scenario van Nora Johnson, die haar eigen roman met Nunally bewerkte. Camerawerk van Arthur J. Ornitz en Boris Kaufman. Gedraaid in Panavision.