Sandra Milowanoff: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Le comédien

1948 | Drama, Biografie

Frankrijk 1948. Drama van Sacha Guitry. Met o.a. Lana Marconi, Pauline Carton, Marguerite Pierry, Yvonne Hébert en Ludmilla Pitoëff.

Guitry verfilmde zijn toneelstuk, dat hij al in 1921 schreef met zichzelf in de hoofdrol. In feite is het de rozig gekleurde biografie van zijn vader - een gevierd fin-de-siècle acteur van het grote theater - met wie hij een moeizame relatie had. De film laat zien hoe Guitry's vader door zijn grootvader geen strobreed in de weg werd gelegd om als dertien-jarige jongen met lessen zijn toneelcarrière te beginnen en op zijn twintigste, na Rusland veroverd te hebben, te triomferen in de Parijse zalen. Het hoogtepunt van deze behoorlijk statische film is de generale repetitie voor een operette. Oorspronkelijk zou de film getiteld worden Lucien Guitry. Camerawerk van Nicolas Toporkoff. Scenario van Guitry dat tevens geput is uit de door hem geschreven biografie Lucien Guitry.

Le Jugement dernier

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van René Chanas. Met o.a. Michèle Martin, Sandra Milowanoff, Jean Davy, Louis Seigner en Jean Desailly.

Een variatie op Romeo en Julia ergens in een niet nader aangegeven land in Midden-Europa tegen de achtergrond van WO II en verraad. Hoewel het onderwerp weinig origineel mag heten, is de aanpak nauwkeurig en vol flair in wat de eerste lange speelfilm van de regisseur was, toen alleen nog bekend vanwege zijn voortreffelijke korte films.

Dans la nuit

1929 | Drama

Frankrijk 1929. Drama van Charles Vanel. Met o.a. Charles Vanel, Sandra Milowanoff en Sandra Milovanoff.

Door een explosie krijgt een arbeider (Vanel) een misvormd gelaat. Hij draagt een masker om zijn medemens niet af te schrikken. Zijn vrouw (Milowanoff) walgt zo van hem, dat ze er een minnaar op na gaat houden. Deze zet op een keer voor de grap een zelfde masker op. Daarbij wordt hij verrast door de bedrogen echtgenoot. Ze raken slaags en een van hen sterft. Als de vrouw de man helpt het lijk te verdonkeremanen, is de gemaskerde die is blijven leven, niet degene die ze gehoopt had! Toch is het einde van de film niet bitter (er komt een verzoening) of negatief (de slechte moraal wordt gestraft), want anders had de censuur deze prachtige draak indertijd verboden. In 1983 heeft de Cinémathèque française deze zwijgende film in volle glorie gerestaureerd. Wat hedentendage opvalt zijn de royale tableaux, de fraaie close-ups en de zeer verzorgde enscèneringen. Het scenario is van regisseur-hoofdrolspeler Vanel. Het camerawerk is van Georges Asselin.

Le fantôme du Moulin-Rouge

1924 | Fantasy, Horror, Romantiek

Frankrijk 1924. Fantasy van René Clair. Met o.a. Sandra Milowanoff, Madelaine Rodrigue, Georges Vaultier, Albert Préjean en Paul Ollivier.

Afgevaardigde Vaultier is tot over zijn oren verliefd op Milowanoff, maar zij wijst hem af. Ten einde raad wendt hij zich tot een spiritist (Ollivier) in Moulin-Rouge, die zijn lichaam en geest scheidt, zodat hij zijn geliefde ongemerkt kan gadeslaan en bespeurt dat haar vader het slachtoffer is chantage, waarvoor zij zich diep schaamt. Hij zorgt als fantoom dat alles in het reine komt, keert terug naar in zijn lichaam en kan met haar trouwen. Bordkartonnen decors en primitieve speciale effecten; Claire, wiens ware naam René Chomette is, zou zes jaar later pas echt naam maken met zijn sociale, satirische komedies toen het geluidsfilm zijn intrede deed. De duur van de film is afhankelijk van de snelheid waarmee hij - met de hand - door de operateur afgedraaid werd.

Les Deux Gamines

1921 | Drama

Frankrijk 1921. Drama van Louis Feuillade. Met o.a. Sandra Milowanoff, Olinda Mano, Biscot, Blanche Montel en Violette Jyl.

Wekelijkse serial in twaalf afleveringen, die een heel tijdperk besloeg! Feuillade heeft hier LES DEUX ORPHELINES duidelijk tot voorbeeld genomen. In deze melodramatische films hebben twee onschuldige jonge meisjes een heleboel pech maar uiteindelijk trouwen ze gelukkig. Mede door oprechtheid en frisse aanpak van tal van scènes nog steeds de moeite waard. Knappe montage en mooie beelden van Maurice Champreux.