Hunt Stromberg: productie.
Er zijn 15 films gevonden.

Lady of Burlesque

1943 | Mysterie, Drama, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Mysterie van William A. Wellman. Met o.a. Barbara Stanwyck, Michael O'Shea, Iris Adrian, Stephanie Bachelor en Victoria Faust.

Dixie Daisy, de nieuwe attractie in een variété, is geliefd bij de bezoekers, waardoor diva Lolita La Verne jaloers wordt. Tot overmaat van ramp komt ook de oude ster Princess Nirvena nog terug. Kort hierop worden Lolita en Nirvena vermoord. Een amusante film gebaseerd op de 'G-String Murders' van Gypsy Rose Lee. Stanwyck als stripteasedanseres Dixie Daisy probeert de moorden op te lossen.

Shadow of the Thin Man

1941 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1941. Mysterie van W.S. Van Dyke. Met o.a. William Powell, Myrna Loy, Barry Nelson, Donna Reed en Sam Levene.

De vierde film in de reeks THIN MAN - een komische serie over moord en mysterie - met amateurspeurders Nick en Nora (Powell- Loy), die een dagje naar de paardenraces gaan. Ze raken - uiteraard - verwikkeld in een moord en worden geholpen door Nick Jr. en Asta, de hond. Een fijne, onderhoudende film. Let op het zeldzame optreden van Stella Adler (als gangsterliefje) die later bekend zou worden als autoriteit op het vakgebied van de dramaturgie. Het scenario is van Irving Brecher en Harry Kurnitz. Camerawerk van William Daniels. Zie ook: 'Thin Man'-serie.

Susan and God

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van George Cukor. Met o.a. Joan Crawford, Fredric March, Ruth Hussey, John Carroll en Rita Hayworth.

Crawford in de rol Gertrude Lawrence op het toneel heeft een milde aandoening van godsdienstwaanzin en hierdoor verwaarloost ze haar huwelijk. March vastbesloten hun echtverbintenis te redden doet een voorstel: ze blijven de zomermaanden bij elkaar, samen met hun dochter. Is hij in die periode geen enkele maal dronken, beginnen ze opnieuw. Ze gaat ermee akkoord. Langdradig melodrama, naar het toneelstuk van Rachel Crothers, met veel te veel dialoog. March is o.k., maar Crawford schmiert verschrikkelijk. Zeer goede bijrollen van Hussey en Hayworth. Enkel in het laatste kwartier lijkt Cukor de touwtjes terug goed in handen te krijgen. Scenario van Anita Loos naar het toneelstuk van Rachel Crothers. Camerawerk van Robert Planck.

Pride and Prejudice

1940 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1940. Komedie van Robert Z. Leonard. Met o.a. Greer Garson, Laurence Olivier, Mary Boland, Edna May Oliver en Edmund Gwenn.

Interessante Jane Austen-verfilming met Garson in de hoofdrol als de levendige en aantrekkelijke twintigjarige Elizabeth die haar sociaal onhandige 28-jarige huwelijkskandidaat Darcy (Olivier) aanvankelijk helemaal verkeerd inschat. Ondanks aanpassingen in toon, tijdperk en ontknoping is deze versie toch geliefd vanwege het subtiele spel en de fraaie verbeelding van de verstikkende lage landadel. Deze Pride and Prejudice kwam nog geen maand na de bevrijding uit in ­Nederland en was daarmee een welkome bron van geallieerd vermaak.

'Northwest Passage' (Book I -- Rogers' Rangers)

1940 | Western, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1940. Western van King Vidor. Met o.a. Spencer Tracy, Robert Young, Walter Brennan, Ruth Hussey en Nat Pendleton.

Major Robert Rogers (Tracy), die aan het hoofd staat van de legendarische Rogers' Rangers, zoekt naar nieuwe gebieden om het Westen te kolonialiseren. Het wordt een harde strijd tegen zowel de natuur als tegen de vijandige Indianen. Spannende western met actie van begin tot einde, sterk vertolkt door een cast van topacteurs. Destijds was de film een grandioos succes en niemand leek de opmerking te maken dat de weg naar de zee uit de titel nooit gevonden werd. De oorzaak hiervan was dat de film in productie ging toen de roman van Kenneth Roberts nog maar half af was en de producenten niet langer wensten te wachten, dus werd de ondertitel Book I -- Rogers' Rangers toegevoegd. Het vervolg werd nooit verfilmd. Scenaristen Lawrence Stallings en Talbot Jennings schreven er nog enkele nieuwe scènes bij om het geheel af te ronden. Knappe fotografie van Sidney Wagner en William V. Skall.

The Women

1939 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1939. Drama van George Cukor. Met o.a. Norma Shearer, Joan Crawford, Rosalind Russell, Paulette Goddard en Joan Fontaine.

'There is a name for you ladies,' merkt parfumverkoopster Crystal (Crawford) op tegen de Manhattan-luxekippetjes in wier gezelschap ze verkeert, 'but it isn't used in high society... outside of a kennel.' Ziedaar de teneur van het door Cukor met een sterrencast geïnspireerd verfilmde theaterstuk van Clare Boothe, bewerkt door Anita Loos en Jane Murfin. Het verhaal over upperclassvrouwen en hun omgang met mannen en elkaar is een niet aflatend vuurwerk van hatelijke observaties, innuendi en scheermesscherpe pointes. Het geraffineerde: die mannen zijn louter in de gesprekken present.

Idiot's Delight

1939 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1939. Drama van Clarence Brown. Met o.a. Clark Gable, Norma Shearer, Edward Arnold en Charles Coburn.

Gable is een man die zingt en danst en in een hotel aan de grens bij Italië terechtkomt. Daar treft hij Shearer, een oude geliefde.De bedachtzame bewerking van Robert Sherwoods stuk dat dateert van vóór WO II en pacifistisch getint is.

Another Thin Man

1939 | Misdaad, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1939. Misdaad van W.S. Van Dyke. Met o.a. William Powell, Myrna Loy, C. Aubrey Smith, Otto Kruger en Nat Pendleton.

Op een landgoed op Long Island wordt een moord gepleegd, waarna het populaire, bezopen detective-echtpaar (samen met Asta en pasgeboren zoontje Nick jr.) op de proppen komt om de dader te vinden. Sinds ze moeder is geworden, is Nora wel een beetje minder gaan drinken. Deze genietbare derde film in de reeks is de laatste die gebaseerd is op een verhaal van Dashiell Hammett. Scenario van Frances Goodrich en Albert Hackett. Camerawerk van Oliver T. Marsh en William Daniels. Zie ook: 'Boston Blackie'- serie.

Sweethearts

1938 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1938. Musical van W.S. Van Dyke. Met o.a. Jeanette MacDonald, Nelson Eddy, Frank Morgan, Florence Rice en Ray Bolger.

Eddy en MacDonald zijn zes jaar getrouwd en voeren net zo lang dezelfde show op te Broadway. Ze willen eens iets anders en Hollywood lonkt. Uit angst hen te verliezen laat hun producer Morgan, geholpen door Auer, het gerucht circuleren dat zijn nieuwe show geïnspireerd is door de ontrouw van Eddy. Het komt tot een breuk tussen beiden. Kleurrijke en spectaculaire muzikale komedie naar de operette van Victor Herbert met beide acteurs op het hoogtepunt van hun kunnen. Er werden nog enkele bijkomende songs geschreven door Bob Wright en Chet Forrest. Muzikale leiding had Herbert Stothard. Het scenario van Dorothy Parker en Alan Campbell is gebaseerd op het libretto van Fred de Gresac, Harry B. en Robert B. Smith en werd veel te lang uitgesponnen. Cameraman Oliver T. Marsh sleepte een Oscar in de wacht voor zijn kleurenfotografie.

Wife versus Secretary

1936 | Drama, Experimenteel, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1936. Drama van Clarence Brown. Met o.a. Jean Harlow, Clark Gable en Myrna Loy.

Eddy en MacDonald zijn zes jaar getrouwd en voeren net zo lang dezelfde show op te Broadway. Ze willen eens iets anders en Hollywood lonkt. Uit angst hen te verliezen laat hun producer Morgan, geholpen door Auer, het gerucht circuleren dat zijn nieuwe show geïnspireerd is door de ontrouw van Eddy. Het komt tot een breuk tussen beiden. Kleurrijke en spectaculaire muzikale komedie naar de operette van Victor Herbert met beide acteurs op het hoogtepunt van hun kunnen. Er werden nog enkele bijkomende songs geschreven door Bob Wright en Chet Forrest. Muzikale leiding had Herbert Stothard. Het scenario van Dorothy Parker en Alan Campbell is gebaseerd op het libretto van Fred de Gresac, Harry B. en Robert B. Smith en werd veel te lang uitgesponnen. Cameraman Oliver T. Marsh sleepte een Oscar in de wacht voor zijn kleurenfotografie.

The Great Ziegfeld

1936 | Biografie, Musical

Verenigde Staten 1936. Biografie van Robert Z. Leonard en Robert Leonard. Met o.a. William Powell, Myrna Loy, Luise Rainer, Frank Morgan en Fanny Brice.

Spectaculaire en zeer onderhoudende biografie van de flamboyante impresario Florenz Ziegfeld met Powell in een schitterende hoofdrol. Maar Rainer (als Anna Held) is adembenemend. Ze won dan ook een Academy Award; haar telefoonsc[KA2]ene is klassiek. De film kreeg ook Oscars voor de Beste Film en Beste Choreografie (het nummer 'A Pretty Girl Is Like A Melody' kwam voor de verantwoording van Seymour Felix). Scenario van William Anthony McGuire. Camerawerk van Oliver T. Marsh, Ray June en George Folsey.

The Thin Man

1934 | Mysterie, Komedie, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1934. Mysterie van W.S. Van Dyke. Met o.a. William Powell, Myrna Loy, Maureen O'Sullivan, Nat Pendleton en Minna Gombell.

Nick (Powell) en Nora (Loy) doen onderzoek naar de dood van een uitvinder. Deze klassieke mengeling van humor en suspense was de eerste film rond het paar dat één van de grootste romantische duo's uit de filmgeschiedenis zou worden. In slechts twee weken tijd opgenomen door regisseur Woody 'One-Shot' Van Dyke en cameraman James Wong Howe, zou deze film voortleven als dé komische detectivefilm bij uitstek en als inspiratiebron dienen voor vijf vervolgfilms zowel als talloze imitaties. Frances Goodrich en Albert Hackett bewerkten de roman van Dashiell Hammett. Het camerawerk is van James Wong Howe.

The Painted Veil

1934 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1934. Drama van Richard Boleslawski. Met o.a. Greta Garbo, Herbert Marshall, George Brent, Warner Oland en Jean Hersholt.

Deze in de mysterieuze Oriënt spelende film volgt Somerset Maughams verhaal over een ontrouwe vrouw die haar leven betert. Het afgezaagde scenario krijgt kleur door Garbo's persoonlijkheid, met steun van Marshall als haar man en Brent als haar minnaar.

Red Dust

1932 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1932. Avonturenfilm van Victor Fleming. Met o.a. Clark Gable, Jean Harlow, Mary Astor, Donald Crisp en Gene Raymond.

Gable speelt de rol van een ruwe rubberplanter, die er een liefje (Harlow) op na houdt, maar een heftige affaire heeft met de vrouw (Astor) van een van zijn medewerkers (Raymond) en dat leidt tot jaloezie, haat en tenslotte een crime-passionel. Harlow en Gable gaven de censuur heel wat werk indertijd, terwijl Hollywood er bol van stond. Nog steeds een aardige romantische film, die gesitueerd is Indo-China, het huidige Viet-Nam. Opnieuw gefilmd als CONGO MAISIE en als MOGAMBO. Wordt ook vertoond in een ingekleurde versie. Scenario van John Lee Mahin. Camerawerk van Harold Rossen.

The Easiest Way

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Jack Conway. Met o.a. Constance Bennett, Adolphe Menjou, Robert Montgomery, Clark Gable en Anita Page.

Melodrama in optima forma met een puike rolverdeling van jonge sterren en een zwaar verouderde moraal. Laura Murdock (Bennett) is de oudste uit een Newyorks arbeidersgezin. Haar vader Ben (MacDonald) is door de beurskrach van 1929 werkloos en haar moeder Agnes (Blandick) moet iedere cent omdraaien om rond te komen. Laura moet het bed delen met haar twee jongere zussen Peggy (Page) en Elfie (Rambeau). Peggy wordt het hof gemaakt door Nick (Gable), een rauwe, ambitieuze jongeman die chauffeur is bij een wasserij. Peggy ziet in Nick de kans om aan het arme gezin te ontkomen en het stel trouwt. Laura heeft een aardig kopje en krijgt een kans als fotomodel bij een reclamebureau, waar het oog van haar oudere baas Willard Brockton (Menjou) haar inpalmt. Laura`s beslissing is snel gemaakt: ze wordt de maintenee van Willard en baadt algauw in weelde voor haar doen. Nick verbiedt Peggy om nog langer met haar zondige zus om te gaan. Laura kan haar arme vader af en toe een welkom douceurtje onder de afkeurende blikken van haar moeder toestoppen. Laura leert de knappe, jonge verslaggever Jack Madison (Montgomery) kennen. Het is liefde op het eerste gezicht. Laura besluit met haar immorele leven te breken als Jack zegt met haar te willen trouwen. Jack wordt als correspondent naar Argentinië gestuurd, maar wil zijn belofte inlossen zodra hij terug is. Als Laura niets meer van Jack hoort, kan ze de verleiding van Willards geboden luxe niet langer weerstaan en keert naar haar suikeroompje terug. Dan komt Jack weer op de proppen... De film werd ontkracht door de Amerikaanse censuur van het z.g. Hays Office, dat naar hartelust coupeerde. Het scenario is van Edith Ellis naar een toneelstuk van Eugene Walter. Het camerawerk is van John Mescall. Een in de kiem gesmoord curiosum.