Robert Blum: muziek.
Er zijn 12 films gevonden.

Die Schatten werden länger

1961 | Drama

Duitsland​/​​Zwitserland 1961. Drama van Ladislao Vajda. Met o.a. Barbara Rütting, Luise Ullrich, Hansjörg Felmy, Fred Tanner en Loni von Friedl.

Christa Andres (R[KA3]utting) die ooit zelf in een gesloten opvangtehuis had gezeten, krijgt ondanks dit minpuntje op haar cv toch een baan als leidster in het tehuis van van Frau Diethelm (Ullrich). Met veel energie kwijt zij zich aan haar niet al te gemakkelijke taak, waarbij ze veel te stellen krijgt met de moeilijk handelbare, zestien-jarige Erika (Von Friedl). Op een boze dag duikt Max op, de boef uit haar verleden die haar liet ontsporen, waardoor zij zelf een tijdje lang gedwongen werd in een jeugdhonk te verblijven. Hij wil nu een lucratief afpersingszaakje opzetten door de ouders van de pupillen te chanteren. Christa moet hem daarbij helpen, maar het wordt zwart voor de ogen en ze neemt een drastisch, onverstandig besluit. Aan de hand van dit zwaar op de hand zijnde verhaal hebben scenaristen István Békeffy, Heinz Pauck en regisseur Vajda een portret willen maken van de moeilijk opvoedbare jeugd. Hadden ze het verhaal maar laten wijken voor een gedramatiseerde documentaire dan hadden ze waarschijnlijk een tijdloze film gecreëerd. Camerawerk van Enrique Gaertner.

Jacqueline

1956 | Drama

Zwitserland 1956. Drama van Franz Schnyder. Met o.a. Nelly Borgeaud, Hannes Schmidhauser, Heinrich Gretler, Peter Arens en Fred Tanner.

Het verhaal van deze film navertellen is ondoenlijk. Er is een operetteachtige Freiburger, een soldaat van de Zwitserse garde van het Vaticaan ('praat wat zachter, de paus slaapt!'), gedwarsboomde liefdes, een gezamenlijke reis naar Rome, een hersentumor en het Vreemdelingenlegioen. Waarschijnlijk de meest belachelijke Franstalige Zwitserse film ooit gemaakt. Hoogtepunt in deze film: dertig Zwitserse koeien die hun bellen laten klingelen, terwijl de mensen buikpijn krijgen van het lachen. Met als muziek het onovertroffen 'koeherderslied' gezongen in plat Freiburgs. Stuitend kleurgebruik. Deze film kan beschouwd worden als de enige werkelijk surrealistische Zwitserse film, wat zeker niet de bedoeling van de makers was.

Heidi und Peter

1955 | Familiefilm, Drama, Jeugdfilm

Zwitserland 1955. Familiefilm van Franz Schnyder. Met o.a. Elspeth Sigmund, Heinrich Gretler, Thomas Klameth, Willy Birgel en Isa Günther.

Heidi keert na een lang verblijf in de grote stad terug naar haar geliefde alpenlandschap en de berghut van haar grootvader. Ze leert haar vriendje Peter, die geitenhoeder is, lezen en zwerft dagenlang met hem over de alpenweide. Peter en Heidi smeden al toekomstplannen, maar de komst van Heidi's vriendin Klara gooit alles in de war.

Heidi

1952 | Familiefilm, Drama, Jeugdfilm

Zwitserland 1952. Familiefilm van Luigi Comencini. Met o.a. Elsbeth Sigmund, Heinrich Gretler, Willy Birgel en Thomas Klameth.

Na de dood van haar ouders groeit de kleine Heidi op bij haar grootvader in de bergen. Heidi's beste vriend is Peter, die geitenhoeder is. Op een dag wordt ze echter tegen haar zin meegenomen naar de rijke familie Sesemann in Frankfurt. Zij hebben een gehandicapt dochtertje, Klara, en Heidi zou weleens een leuk kameraadje kunnen zijn voor haar.

Das Pestalozzi-Dorf

1951 | Familiefilm

Zwitserland 1951. Familiefilm van Leopold Lindtberg. Met o.a. Eva Dahlbeck, John Justin en Maurice Régamey.

Een Zwitsers kinderdorp voor internationale oorlogswezen laat aanvankelijk geen Duitse kinderen toe en blijkt machteloos tegen politieke verordeningen op grond waarvan Poolse kinderen naar hun geboorteland terug moeten. Deze laatste film van de Zwitserse pionier Lindtberg is opnieuw een pleidooi voor tolerantie, dat zonder valse zoetsappigheid is uitgewerkt in een sobere, maar effectieve vormgeving.

Quatre dans une jeep

1950 | Misdaad, Oorlogsfilm, Romantiek

Zwitserland 1950. Misdaad van Leopold Lindtberg. Met o.a. Viveca Lindfors, Ralph Meeker, Yoseph Yadin, Michael Medwin en Albert Dinan.

Deze film speelt zich af in het door de Koude Oorlog verscheurde Wenen dat in vijf sectoren was verdeeld. De vier mannen waarover de film gaat zijn Frans, Engels, Amerikaans en Russisch. De vijfde sector, waar het verhaal zich afspeelt, had elke maand een ander regime. Het verhaal loopt goed af, na een mensenjacht, maar het slot is voorspelbaar. Een afgietsel van THE THIRD MAN, maar helaas zonder Orson Welles en de citermuziek van Anthon Karas. De sfeer van Wenen is echter goed weergegeven, met een somber realisme. De acteurs zijn zeer overtuigend.

Swiss tour - Suzanne et son marin

1949 | Komedie, Romantiek

Zwitserland​/​​Verenigde Staten 1949. Komedie van Leopold Lindtberg. Met o.a. Cornel Wilde, Josette Day, Simone Signoret, John Baragrey en Richard Erdmann.

De Amerikaanse marinier Stanley Robin (Wilde) wordt in Mulhouse vlak bij de grens met Duitsland en Zwitserland gestationeerd. Hij ontmoet er zijn toekomstige verloofde Suzanne (Day) tijdens zijn verlof van vier dagen in Zwitserland een femme fatale, Yvonne (Signoret). De eerste - met een goed hart, maar saai als regen op zondag - wint het uiteraard van de mannenverslindster, die door en door slecht is, maar wel heel erg mooi. Dit bleke filmpje heeft veel weg van een toeristische folder. Lindtberg is verpletterd onder de eisen van de co- producent uit Hollywood die ten onrechte dacht een Zwitserse Howard Hawks te hebben gevonden. Dan blijft er nog Simone Signoret in de rol van een geëmancipeerde vrouw zonder moraal (sic). Het scenario is van Richard Schweizer. Het camerawerk is van Emil Berna. Ook bekend als Four Days Leave.

The Search

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Zwitserland​/​​Verenigde Staten 1948. Oorlogsfilm van Fred Zinnemann. Met o.a. Montgomery Clift, Ivan Jandl, Aline MacMahon, Jarmila Novotná en Wendell Corey.

In naoorlogs Duitsland ontfermt een Amerikaanse soldaat zich over de kleine Tsjechische Karel, die in Auschwitz een deel van zijn familie heeft verloren. Het zwijgzame jochie wil op zoek naar zijn moeder. Ondertussen doet de moeder er alles aan haar kind te vinden. Acteursregisseur Zinnemann maakte op locatie een aandoenlijk drama over de parallelle zoektochten van twee intens beschadigde zielen. Mooie eerste filmrol van latere ster Montgomery Clift, met wie Zinnemann ook nog From Here to Eternity zou maken. De piepjonge Ivan Jandl kreeg zowel een speciale Oscar als een Golden Globe voor zijn rol.

Die letzte Chance

1945 | Drama, Oorlogsfilm

Zwitserland 1945. Drama van Leopold Lindtberg. Met o.a. Eduard G. Morrison, John Hoy, Penrose Reagan, Giuseppe Galeati en Luisa Rossi.

Een groepje ontsnapte geallieerde krijgsgevangenen en andere vluchtelingen uit het door de Duitsers bezette Noord-Itali[KA3]e tracht in 1943 Zwitserland binnen te komen. Dit meesterwerk van de Weense regisseur Leopold Lindtberg - de kroon op zijn werk uit zijn Zwitserse exil (1935-45) werd in 1946 in Cannes dubbel bekroond: de Grote Prijs en de Vredesprijs. Het scenario is van Richard Schweizer, Elizabeth Scott-Montagu en Alberto Barberis. Het camerawerk is van Emil Berna en Franz Vlasak. Mono.

La Maison hantée

1942 | Horror

Zwitserland 1942. Horror van Franz Schnyder. Met o.a. Emil Hegetschweiler, Blanche Aubry, Jakob Sulzer, Alfred Rasser en Herman Gallinger.

Een louche notaris gebruikt allerlei trucs om de mensen te laten geloven dat het spookt in een huis, dat dan niet verkocht zal worden. Zo kan hij het tegen een lage prijs opkopen. De spoken zijn nu alleen maar lachwekkend, en de film is flauw. Toch is hij nog wel aan te zien, onder andere omdat de cameraman de bijzondere charme van een oude wijk heeft vastgelegd vanaf de toren van de kathedraal van Bern.

Le Bâtard

1941 | Familiefilm, Drama

Zwitserland 1941. Familiefilm van Edmund Heuberger. Met o.a. Leopold Biberti, Petra Marin, Röbi Rapp, Hans Fehrmann en Walburga Gmür.

Min of meer trouwe bewerking van de succesvolle gelijknamige Zwitserse roman van Paul Ilg, handelend over de teleurstellingen waar een buitenechtelijk kind mee te maken heeft. De regisseur (en zijn producent Markus) heeft aan dit realistische en wrede werk alle pit ontnomen, met name door het een gelukkige afloop te geven. Bovendien is er gefilmd zonder een greintje visuele fantasie. In ieder geval wordt de microkosmos in de provincie aardig, soms meedogenloos, weergegeven. Een van de weinige Franstalige Zwitserse films die in die tijd enig succes in Europa kenden. Ook bekend als TROIS DANS LA VIE.

Gilberte de Courgenay

1941 | Oorlogsfilm, Drama

Zwitserland 1941. Oorlogsfilm van Franz Schnyder. Met o.a. Anne-Marie Blanc, Hélène Dalmet, Heinrich Gretler, Ditta Oesch en Erwin Kohlund.

Gedateerde bewerking van de gelijknamige roman en toneelstuk van Mäglin. De marketenster uit de Jura, de Courgenay, met gouden hart en ijzeren moraal, gaf de in 1915-1916 in Courgenay gelegerde soldaten morele steun. Een ambitieuze en kostbare film, destijds zeer gewaardeerd door het publiek, maar niet door de critici. Die vonden dat er te veel cliché's zoals 'militaire broederschap' in voorkwamen, waardoor alle problemen in de film werden opgelost. Een zoetige film vol sentiment, mooi verfilmd maar zonder enige psychologische diepgang.