Pierre Richard-Willm: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Le Beau voyage

1946 | Romantiek

Frankrijk 1946. Romantiek van Louis Cuny. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Jane Marker, Laure Diana, Luce Clament en Ginette Baudin.

Een vrouw, die een middelmatig bestaan leidt, en een virtuoze pianist ontmoeten elkaar in Antwerpen. De twee eenzame mensen gaan aan boord van een passagiersschip. Een ontmoeting die heel, heel lang duurt, waarschijnlijk om de mistige beelden van een overijverige cameraman tot hun recht te laten komen. Alleen misschien genietbaar voor wie nog nooit in Antwerpen is geweest, evenals voor de fans van Pierre Richard-Willm, wiens laatste rol op het witte doek dit was.

La Fiancée des Ténèbres

1945 | Avonturenfilm, Romantiek, Mysterie, Fantasy

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Serge de Poligny. Met o.a. Jany Holt, Simone Valère, Line Noro, Pierre Richard-Willm en Édouard Delmont.

Het scenario - door de regisseur in samenwerking met Gaston Bonheur gemaakt - wekt de mythe van de Batharen tot leven en speelt zich af temidden van de zeer mooie natuurlijke decors van Carcassonne. Het gaat voornamelijk om fantasie; een mengeling van sprookjesachtigheid en mysterie. De verdienste van deze film schuilt in een fascinerend en ontroerend schoonschrift met beelden. Een van de weinige goede films uit Frankrijk in dit moeilijke genre. De liefdesscéne op de vestingmuur zou van Jean Anouilh zijn, alhoewel niet vermeld op de aftitelrol.

Le comte de Monte-Cristo

1942 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1942. Avonturenfilm van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Michèle Alfa, Aimé Clariond, Lise Delamare en Marcel Herrand.

De tijdens de oorlog (WO II) gemaakte filmversie van de beroemde wraakroman van Alexandre Dumas geeft vooral romantiek en nobelheid van de emoties het volle pond, waarschijnlijk al te veel naar huidige maatstaven. In 1814 wordt een jonge officier Edmond Dant[KA2]es (Richard-Willm) ingesloten op het ch[KA4]ateau d`If bij Marseille op de avond voor zijn huwelijk. Hij wordt ervan verdacht een Bonapartistische samenzweerder te zijn. Hij blijft twintig jaar gevangen, maar dankzij de priester Faria (Zacconi), die eveneens opgesloten is, hoort hij op diens sterfbed over de schat van de graaf van Monte-Cristo. Hij slaagt erin te ontsnappen. In de tweede episode beweegt Dantès, die zich nu de graaf van Monte-Cristo noemt, zich in de betere kringen in Parijs. Hij gaat oude rekeningen vereffenen. De eerste episodes is getiteld: PREMIÈRE ÉPOQUE : EDMOND DANTÈS en de tweede, SECONDE ÉPOQUE : LE CHÂTIMENT. Wordt op tv soms in twee gedeelten uitgezonden. Scenario van Charles Spaak. Camerawerk van Victor Arménise.

La Loi du nord

1939 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jacques Feyder. Met o.a. Michèle Morgan, Pierre Richard-Willm, Charles Vanel, Jacques Terranne en Arlette Marchal.

Een New Yorkse secretaresse helpt haar werkgever die zijn vrouw heeft vermoord uit een psychiatrische inrichting ontsnappen en vlucht met hem naar Noord-Canada. Daar is een trapper hun nietsvermoedende gids, terwijl een politie-inspecteur hen najaagt. Dit melodramatisch verhaal in een quasi-Amerikaanse situering boeit door de picturale aanpak van het sneeuwlandschap en het spel van Morgan en Vanel (als politieman).

Le roman de Werther

1938 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1938. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Pierre Richard-Wilm, Annie Vernay, Jean Galland, Jean Périer en Paulette Pax.

Een dichter sterft aan een ongelukkige liefde voor een jonge vrouw die met zijn vriend is getrouwd. Ophüls geeft een ontnuchterende versie van de romantische Weltschmerz uit Goethe's beroemde roman die de personages aardser en volwassener maakt en bepaalt, door of in verzet tegen sociale conventies. Vernay vooral is opmerkelijk in de genadeloze oprechtheid van Lotte en de virtuose cameravoering geeft zowel interieurs als fraaie landschappen en motoriek en expressie van de acteurs alle aandacht. Deze minder bekende film doet nauwelijks onder voor klassiek naoorlogs werk van deze regisseur. Scenario van Ophüls en Hans Wilhelm. Camerawerk van Eugen Schüfftan, Paul Portier, Fédote Bourgassof en Georges Stilly.

Entente cordiale

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Gaby Morlay, Victor Francen, Pierre Richard-Willm, André Lefaur en Janine Darcey.

Terwijl de Prins van Wales in Parijs de bloemetjes buitenzet, wordt koningin Victoria geconfronteerd met een dreigende oorlog met Frankrijk: Lord Kitchener en commandant Marchand in Afrika zijn met elkaar in conflict gekomen. De Franse regering verkiest uiteindelijk vrede boven nationale trots. De Frans-Britse verstandhouding anno 1898 werd het onderwerp van een groots opgezette kostuumfilm, waarin men, door een overmaat aan personages èn omdat alle nationaliteiten door Fransen worden gespeeld, soms de draad dreigt kwijt te raken. Door de stijl en het spel is het toch een boeiend document geworden.

Yoshiwara

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Michiko Tanaka, Lucienne Le Marchand, Foun-Sen, Pierre Richard-Willm en Sessue Hayakawa.

Een jonge Russische officier, die in het bezit is van geheime documenten wordt in de rosse buurt van Tokio, Yoshiwara, verliefd op een geisha. Als hij dodelijk gewond op straat wordt aangetroffen, wordt het lichte meisje gefusilleerd wegens medeplichtigheid aan moord. Een weinig opzienbarende versie van een Mata-Hari-verhaal op z'n Japans, rond 1860. Ophüls schreef mee aan het scenario.

Tarakanova

1937 | Drama, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1937. Drama van Fedor Ozep en Mario Soldati. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Annie Vernay, Suzy Prim, Roger Karl en Abel Jacquin.

De favoriet van Katharina de Grote moet een jonge gravin verleiden die aanspraak op de Russische troon maakt met de bedoeling haar uit te schakelen. De opdracht groeit uit tot een echte liefde en de gekrenkte tsarina laat het paar ombrengen. Ondanks historische personages is de film een romantische fictie die stijl- en sfeervol in beeld werd gebracht. Richard-Willm en Vernay waren een succesvol liefdespaar in de vooroorlogse film. De jeugd van Vernay (die op haar twintigste stierf) maakt de titelrol aandoenlijk.

L' Argent

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Vera Korene, Raymond Rognoni, Philippe Richard en Olga Tchekowa.

Kleurloze bewerking van roman van Emile Zola, eerder veel beter gedaan door Marcel Lherbier. Buiten dat maakt een gekunsteld en sentimenteel nevenverhaal het allemaal nog erger.

Anne Marie

1936 | Avonturenfilm

Frankrijk 1936. Avonturenfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Annabella, Jean Murat, Pierre Richard-Willm, Paul Azaïs en Pierre Labry.

Annabella speelt Anne-Marie, een jonge vrouw, die vliegenierster is geworden. Ze wil een solo-vlucht van 5.000 km maken, waardoor zij een record kan breken. Er zijn vijf piloten, die allen op haar verliefd zijn, maar zij houdt van een ander: een jonge vliegtuigbouwer, die haar leven tijdens een bijna fatale nachtelijke oefenvlucht weet te redden. Een film over kameraadschap, waar ook plaats is ingeruimd voor een vrouw. Het dichterlijke scenario is van niemand minder dan literator Antoine de Saint-Exupéry, zelf een gepassioneerd vlieger. Marc Fossard en Jules Krüger bemanden de camera.

Les nuits moscovites

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Alexis Granowsky. Met o.a. Annabella, Harry Baur, Pierre Richard-Willm, Spinelly en Germaine Dermoz.

1916. WO I woedt in alle hevigheid. In een militair hospitaal in Moskou leert verpleegster Natacha Kovrine (Annabella) kapitein Ignatoff (Richard-Willm), een jonge officier kennen, die gewond is. Ze worden verliefd, maar ze is al verloofd met de veel oudere, maar rijke graanhandelaar Piotr Brioukow (Baur). Als Ignatoff begrijpt dat ze aan een ander toebehoort, verdwijnt hij geruisloos. Later wordt kapitein Ignatoff beschuldigd van spionage, maar de ridderlijke getuigenis van Brioukow redt hem van de strop. Een melodrama van jewelste, dat alleen nog maar interessant is vanwege de prachtige decors van André Andrejew en zeker niet vanwege het scenario van Hermann Kosterlitz die de pulproman van Pierre Benoit bewerkte. Het camerawerk was in handen van Franz Planer en Louis Née, en oogt nog steeds zeer goed. Baur was beslist niet in topvorm. Er werd tegelijkertijd een Engelstalige versie gedraaid onder de regie van Anthony Asquith met eveneens Baur, die zijn eigen rol speelde, Laurence Olivier, Penelope Dudley Ward en Robert Cochran. Deze film kwam in Engeland uit onder de titel MOSCOW NIGHTS en in Amerika als I STAND CONDEMNED.

Le grand jeu

1933 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1933. Avonturenfilm van Jacques Feyder. Met o.a. Marie Bell, Pierre Richard-Willm, Françoise Rosay, Charles Vanel en Camille Bert.

Een advocaat raakt vanwege een vrouw in een schandaal verwikkeld, en tekent voor het Vreemdelingenlegioen. Daar ontmoet hij een prostituée die sprekend op zijn ex-geliefde lijkt en hij vermoordt diens belager. Hij laat haar een nieuw leven beginnen in Europa en zoekt zijn eigen boetedoening als legionair. De tekening van het koloniale milieu en de sterke regie van Feyder tillen het melodrama boven zichzelf uit. Werd twintig jaar later opnieuw gefilmd. Scenario van de regisseur en Charles Spaak. Het camerawerk is van Harry Stradling en Maurice Forster.