Regina Beyer: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Cosimas Lexikon

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Peter Kahane. Met o.a. Iris Berben, Ralf Richter, Karin Baal, Sebastian Koch en Tilly Lauenstein.

Kort na de val van de Muur van Berlijn houdt Cosima Richter (Berben) zich in leven met het schrijven van rijmregels voor een radiozender. In haar vrije tijd werkt ze aan de Grote Encyclopedie der Volkswijsheden (zie de titel). Omdat haar inkomen heel bescheiden is, woont ze in een afgetrapte woonkazerne, maar dat kan haar geen lor schelen. Juist als haar naslagwerk zijn voltooiing nadert, besluit de hufterige huismeester (Stier) een graantje mee te pikken van het nieuwe kapitalisme dat hij altijd partijgetrouw gehaat had, door de huren drastisch op te schroeven onder het mom van een verhoogd woongenot. De bewoners zijn dermate geschrokken dat ze de eigenaar opsporen. Het is de drankzuchtige zwerver Klaus Borgmann (Richter), die zich niet bewust is van zijn bezit, omdat zijn zakkenvullende neef Heinz (Mannkopf) onder één hoedje speelt met de schofterige huismeester. Cosima neemt Klaus onder haar hoede, krijgt hem droog, maakt hem gelukkig, maar dan wordt Klaus door de geldzucht behept... Het scenario van regisseur Kahane is een vrolijke satire op de nieuwe rijkdom die in zicht kwam toen het arbeidersparadijs DDR eindelijk ophield te bestaan. Berben is heerlijk en krijgt een uitstekende ondersteuning van de bijrollen. Het camerawerk is van Andreas Köfer. Al met al heerlijke onzin.

Die Geschichte von der Gänzeprinzessin und ihrem treuen Pferd Falada

1989 | Familiefilm, Fantasy

Oost Duitsland 1989. Familiefilm van Karl Petzold. Met o.a. Dana Morávková, Michaela Kuklová, Eberhard Mellies, Regina Beyer en Peter Zimmermann.

Lang geleden woonden er twee meisjes in een groot kasteel: prinses Aurinia (Mor[KA1]avkov[KA1]a) en haar vriendinnetje Liesa (Kuklov[KA1]a). Aurinia werd als bruid beloofd aan Prins Ivo (Höchst), die zij nog nooit gezien heeft. De twee meisjes gaan op reis om de prins te ontmoeten. De sluwe Liesa haalt onderweg de prinses over om van kleding te wisselen. De niets vermoedende prins maakt Liesa het hof, terwijl de prinses de ganzen moet hoeden. Zal de prins tijdig het bedrog ontdekken? Een verrassingsloos sprookje, neutraal van smaak, zoals die destijds werden ingeblikt in de staatsfilmfabrieken van de DDR. Scenario van regisseur Petzold en camerawerk van Hans Heinrich.

Polizeiruf 110: Abschiedsleid für Linda

1987 | Misdaad

Oost Duitsland 1987. Misdaad van Christa Mühl. Met o.a. Peter Borgelt, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Andreas Schmidt-Schaller en Ursula Karusseit.

Je krijgt de indruk dat scenarioschrijver Werner Hecht niet het talent had van zijn naamgenoot Ben Hecht en dat Werners scenario lijdt aan gebrek aan inspiratie en idee[KA3]en. Voor de zoveelste keer moet Hauptmann Fuchs (Borgelt) met zijn team, dat bestaat uit de inmiddels bezadigde Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) die nooit promotie heeft gemaakt, Oberleutnant Zimmernann (Riemann), een trouw SED-lid en de hippe vogel Leutnant Grawe (Schmidt-Schaller), mensen horen, verhoren, tegen elkaar uitspelen en ze bedreigen om de waarheid uit hen te krijgen. Ze moeten de roofmoord oplossen in een flatgebouw van Linda Ulmer (Schorn) verzekeringsloopster - een beroep dat in de jaren 1950 in het Westen was uitgestorven. Niets nieuws onder de zon en het enige plezier bestaat eruit om in deze wie-is-de-dader mee te denken en te proberen nog vóór de Vopo de schuldige aan te wijzen. Een reeks van karakterspelers, die we inmiddels wel kennen, passeert de revue. Aflevering 116.

Polizeiruf 110: Treibnetz

1985 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1985. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Jürgen Frohriep, Lutz Riemann, Holger Franke en Henry Hübchen.

Hauptmann Fuchs (Borgelt), Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep), Leutnant Zimmermann (Riemann) en Unterleutnant Richter (Franke) buigen zich over een diefstal in een warenhuis. Een grote zaak, die zo te zien zonder sporen is. Ze krijgen het druk, want ze worden geconfronteerd met nog meer inbraken. Dan vinden ze een spoor: de naam van een man, getypt op een vel papier. Het blijkt dat betrokkene een strafblad heeft. Praten, pluizen, combineren, deduceren en intimideren onder de kalme leiding van Fuchs leiden uiteraard tot de oplossing van de misdrijven. De DDR-kijker was indertijd best onder de indruk van de premisse, want zij schakelden massaal in: bijna zestig procent kijkdichtheid, die schril afsteekt tegen veel betere en sterkere afleveringen uit het jaar 2001: rond de twintig procent, maar er is veel meer concurrentie in herenigd Duitsland. De serie komt met deze cijfers op de tweede plaats na de serie TATORT en dat is een hele prestatie, terwijl het monopolie in de DDR makkelijk zat was. Aflevering 97.

Polizeiruf 110: Trüffeljagd

1981 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1981. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Jürgen Frohriep, Sigrid Göhler, Ulrich Thein, Henry Hübchen en Renate Blume.

Een flatgebouw moet gesloopt worden en men besluit dit met een ontploffing te doen. De buurt wordt afgezet. Gauwdief Georg Polte (Thein) krijgt een tip: in de fabriek Plaste zouden zich in de brandkast goud, zilver, geld en ruwe diamanten bevinden. Samen met Detlef Franzius (H[KA3]ubchen) verschaft hij zich toegang tot de leegstaande fabriek. Als ze de brandkast gekraakt hebben, vinden ze slechts een sleutelbos en een hoop waardeloze papieren. Als ze hem teleurgesteld smeren, zakt op dat moment het flatgebouw in elkaar en de politie heeft het duo snel in de kraag gevat. Detlef is van de ontploffing zo geschrokken dat hij er een trauma aan overhoudt en verpleegd moet worden. Georg weet dit niet. Naderhand heeft de politie te maken met inbraken in kluizen, waarvan de daders over de sleutels moeten beschikken. Polte wordt door Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) aan de tand gevoeld, maar hij zwijgt totdat ze hem onder druk zetten met een video, waarop de ontredderde toestand van Detlef zichtbaar is. Hoewel Georg nog steeds niet praten wil, hoeven H[KA3]ubner en Vera Arndt (G[KA3]ohler) hem slechts te volgen. Lottchen (Blume) tegenwoordig serveerster, ooit ingenieur bij Plaste, had met Peter Bittner (Richter-Reinick) een mooi plan gesmeed. Het scenario van regisseur Krätzig is niet slecht, maar deze film haalt het in de verste verte niet bij afleveringen die na het vallen van de Muur gemaakt werden. Het camerawerk is van Walter Küppers. Nummer 75.

Polizeiruf 110: Nerze

1981 | Misdaad

Oost Duitsland 1981. Misdaad van Lothar Hans. Met o.a. Peter Borgelt, Ingeborg Westphal, Henry Hübchen, Regina Beyer en Wolfgang Greese.

Hauptmann Fuchs (Borgelt) komt in een dorpje in Mecklenburg terecht als er iemand dodelijk gewond raakt. Hij maakt kennis met het voor hem onbekende wereldje van de nertsfokkerij, een broedertwist en de bedreiging, dat iemands levenswerk naar de knoppen gaat. De boodschap luidt dat er weinig brood zit in privéondernemingen en dat je beter af bent in een VEB. Deze leugen over het collectieve ondernemen kon het regime nog negen jaar volhouden, maar toen was het faillissement van het boeren-en arbeidersparadijs toch echt aangebroken. Intussen hebben we naar een aardige psychologische en vooral sfeervolle milieuschildering gekeken en ons verbaasd dat zoveel mensen een echte bontmantel dragen - onbetaalbaar in het kapitalistische Westen en afgezworen door de meerderheid die voor het natuurbehoud is. Het scenario is van Ulrich Waldner. Aflevering 70.

Polizeiruf 110: Der Teufel hat den Schnaps gemacht

1981 | Misdaad

Oost Duitsland 1981. Misdaad van Manfred Mosblech. Met o.a. Peter Borgelt, Jürgen Zartmann, Anne-Kathrein Bürger, Ulrich Thein en Hildegard Alex.

Regisseur Mosblech kreeg opdracht om een scenario te schrijven dat het drankmisbruik aan de kaak stelt en hij moest aantonen dat het tot foute zaken kan leiden, waardoor oom agent van de Vopo gedwongen is om in te grijpen en de rechter streng moet straffen. Over de strafmaat wordt nooit uitgeweid, want iedere rechtgeaarde DDR-burger wist dat dit niet mals was. Enige compassie was er wel: de oorzaken van overmatig drinken werden veroorzaakt door persoonlijk leed en niet omdat de maatschappij zo troosteloos was. Een garagehouder verwerkt het verdriet van de dood van zijn kind met een overdosis aan alcohol. Dit leidt in eerste instantie tot een crisis binnen zijn huwelijk en tenslotte veroorzaakt hij de dood van een jonge vrouw. Hauptmann Fuchs (Borgelt) rekent hem in en hij krijgt zijn verdiende loon. De gebruikelijke koele, deprimerende beelden van verkeersarme straten en van sfeerloze huizen met achterstallig onderhoud. Verder het gepruttel van slecht in de versnelling schietende Wartburgs en Trabants - je kunt de penetrante tweetact uit de uitlaten als het ware ruiken. De afloop hoef je ook bij deze aflevering niet echt af te wachten. Aflevering 69.

Polizeiruf 110: Der Hinterhalt

1980 | Misdaad

Oost Duitsland 1980. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Ingeborg Westphal, Henry Hübchen, Rolf Ludwig en Regina Beyer.

Heiner Bauer (H[KA3]ubchen) is weer op vrije voeten. Hij is vast van plan om op het rechte pad te blijven. De vernederde Heiner probeert heel voorzichtig een relatie op te bouwen met een jonge vrouw, maar zijn kompanen van vroeger laten hem niet met rust. Zo gebeurt er toch weer een misdrijf, en Hauptmann Fuchs (Borgelt) van de Vopo komt in actie om de ware schuldige bij de kladden te grijpen. Het opvoedkundige scenario van regisseur Krätzig gaat over de problemen die men heeft om na een misstap weer in de maatschappij te worden geïntegreerd. Aflevering 68, de eerste van anderhalf uur. Eindelijk werden de middelen gevonden na negen jaar ploeteren om een misdaadfilm met dezelfde speelduur te maken als de Westduitse aartsrivaal, resp. vijand, TATORT.

Polizeiruf 110: Die letzte Fahrt

1979 | Misdaad

Oost Duitsland 1979. Misdaad van Manfred Mosblech. Met o.a. Jürgen Frohriep, Werner Tietze, Jürgen Heinrich, Horst Weinheimer en Günter Schoß.

De titel slaat op de laatste reis (op aarde) van bootsman Hubert G[KA3]opfert (Scho[KL29]). Binnenschipper Uwe Wiechert (Heinrich), had vlak voor de kerst een kolencharter van de staat aangenomen. De grote bulkcarrier is echter niet op tijd ter plekke gearriveerd. Op een besneeuwde landweg niet ver van de bevroren rivier gebeurt een banale aanrijding, doch ernstig genoeg om onze Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) en zijn ondergeschikte collega Woltersdorf (Tietze) erbij te halen. Als de boel geklaard is, hoort H[KA3]ubner muziek. Hij begeeft zich met Woltersdorf door het besneeuwde land in de richting van de verwaaide klanken. H[KA3]ubner valt daarbij op zijn snufferd, wat hij helemaal niet leuk vindt (het maakt hem menselijk), maar zijn intu[KA3]itieve speurzin wordt beloond. Hij ziet het schip, dat vast is gelopen, en gaat aan boord. Samen met Woltersdorf zoekt hij de lange aak af. De boot blijkt verlaten te zijn en alles wijst op een forse zuippartij. Op de brug hangt een grote draagbare radio naar westers model, de voorloper van de ghettoblaster in de jaren 1970. Dan ziet H[KA3]ubner een dode op het ijs liggen; het is bootsman G[KA3]opfert. H[KA3]ubner laat de sporendienst komen, het lijk afvoeren (en onderzoeken) en men vindt (toevallig, maar men is gr[KA3]undlich) een grote scheepsnagel met bloed en een paar haren eraan onder een bank. Namens de rederij wordt druk uitge[KA3]oefend op de politie om het schip met een `lading die belangrijk is voor de Oostduitse economie`, zo snel mogelijk vrij te geven. Onze held H[KA3]ubner laat zich niet onder druk zetten, maar doet zijn werk toch sneller dan verwacht. De schipper is zoek, maar de kijker weet beter: hij was hem gesmeerd om naar zijn vrouw te gaan die in een kliniek in de buurt lag en net het leven had geschonken aan een baby, een jongetje, Robert genaamd. Wiechert is nerveus en denkt dat hij G[KA3]opfert gedood heeft. Matroos Ernst Klamroth (Weinhammer) is spoedig verdachte nummer één. Hij was ter ontnuchtering opgenomen in een naburig ziekenhuis. Dan ziet de kijker in flashbacks wat zich heeft afgespeeld en hoe Hübner en Woltersdorf terecht tot de conclusie komen dat Wiechert geen moordenaar is, maar wel verantwoordelijk voor de toestand van Göpfert. Hij is niet strafbaar, maar overmatig alcoholgebruik, bedrog in de liefde, trouwbeloften en stom gedrag van Göpfert zijn in het spel. Klamroth was zo stomdronken dat hij zich niet herinneren kan Göpfert een mep gegeven te hebben. Zullen Hübner en Woltersdorf deze conclusie nog trekken? Aflevering 62 sprak de kijkers aan, want ze gingen in groten getale kijken. Wij hopen dat het hemelse paradijs voor bootsman Göpfert beter is dan het boeren- en arbeidersparadijs, waarin hij gedwongen was zijn dagen te slijten. De film geeft een aardig beeld van het varen op een rivier die bezaaid is met ijsschotsen en laat ons een indrukwekkende sluis zien, die gelijk aan het Albert Kanaal in België, een lang binnenschip het niveauverschil middels een lift laat overbruggen. Deze opnamen zijn van documentair karakter. Het is alweer koud, hoewel je kunt zien dat er in verschillende wintermaanden gefilmd is.

Polizeiruf 110: Die letzte Chance

1978 | Misdaad

Oost Duitsland 1978. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Sigrid Göhler, Peter Borgelt, Henry Hübchen, Simone von Zglinicki en Regina Beyer.

Kijk dat ging zo in de DDR: wie van de universiteit getrapt werd, kreeg nooit meer een kans om te studeren en moest maar zien hoe hij in het Walhalla van Erich Honecker aan de slag kwam. Zoiets was bijna onmogelijk, maar scenarioschrijver-regisseur Kr[KA3]atzig spiegelt ons voor dat ex-student in de medicijnen Paulus (H[KA3]ubchen, altijd door de SED in schurkenrollen gedwongen) zijn ongeluk aan zichzelf te danken heeft en [KA1]e[KA1]en goede kans onbenut liet. Zijn vriendin Elfi (Von Zglinicki, die klasse heeft) wil graag helpen, maar Paulus is liever lui dan moe. Het begint met leugentjes om bestwil, luchtspiegelingen, kleine oplichterijtjes en leidt tenslotte tot ernstige strafbare feiten als iemand gewond raakt. Elfi heeft dan geen keuze meer (volgens het draaiboek) en laat haar vriend vallen. Hauptmann Fuchs (Borgelt) die kennelijk geen grotere en zwaardere misdaden te bestrijden heeft, rekent met behulp van zijn goed uitgeruste team met zachte aandrang de misdadiger Paulus in. De films worden langer, ze zijn in kleur, maar de synchronisatie laat te wensen over en ook de bonte pracht en praal is de DDR niet echt inspirerend. Aflevering 56.

Polizeiruf 110: Eine fast perfekte Sache

1976 | Misdaad

Oost Duitsland 1976. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrid Göhler, Regina Beyer, Rolf Römer en Kasper Elcher.

De politie maakt jacht op een stel gevaarlijke inbrekers. Ook in het arbeiders- en landbouwersparadijs van Erich Honecker gold het gebod 'Gij zult niet stelen' dat volgens de communistische partij natuurlijk door Karl Marx bedacht was. Het scenario is van regisseur Krätzig. Aflevering nummer 40.

Polizeiruf 110: Gesichter im Zwielicht

1973 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1973. Misdaad van Manfred Mosblech. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrid Göhler, Horst Drinda, Regina Beyer en Erwin Strittmatter.

Leutnant Falkenstein (Zartmann) van de volkspolitie in een haventje aan de Oostzee is dolblij als zijn collega`s Oberleutnant Fuchs (Borgelt) en Leutnant Vera Arndt (G[KA3]ohler) uit de hoofdstad komen aangereisd om hem te assisteren bij het onderzoek naar de moord op Astrid Jansen (Beyer), de koningin van de zeilregatta, die na het bal levenloos in een vissershut is aangetroffen. Haar man Bodo Jansen (Drinda) wordt verdacht van moord, maar Oberleutnant Fuchs en Vera Arndt gaan in Bodo`s verleden graven en voelen zijn zoon Detlev (Strittmatter) uit een eerste huwelijk aan de tand. Eerder een psychologisch drama dan een pure misdaadfilm. Hoewel het tempo rustig is, is het geheel geloofwaardig gedaan. Het scenario is van Fred Unger. Aflevering 14.

Hart am Wind

1969 | Drama

Oost Duitsland 1969. Drama van Heinz Thiel. Met o.a. Frank Obermann, Klaus Peter Thiele en Regina Beyer.

Onverdraaglijk brave film waarin een dwarsligger bij de marine tot een verantwoordelijk lid van de samenleving omgevormd wordt.

Im Himmel ist doch Jahrmarkt

1968 | Komedie

Oost Duitsland 1968. Komedie van Rolf Losansky. Met o.a. Regina Beyer, Angelika Waller en Christel Bodenstein.

De leden van een groepje parachutespringsters wordt door hun trainer aangeraden zich niet met mannen in te laten, dat benadeelt de sportieve prestaties volgens hem. Het tegendeel blijkt natuurlijk het geval in deze matige komedie.

Hauptmann Florian von der Mühle

1968 | Komedie, Historische film

Oost Duitsland 1968. Komedie van Werner W. Wallroth. Met o.a. Manfred Krug, Regina Beyer, Gisela Bestehorn, Rolf Herricht en Jutta Klöppel.

Flauwe historische klucht over Hauptmann Florian (Krug), die ten tijde van het Congres van Wenen (1814-15) koste wat het kost een schadevergoeding eist, een geheime missie krijgt opgedragen en vervolgens eindigt in een turbulente romance - alles op het kinderlijk historische niveau. Niks aan, hooguit curieus omdat Krug de hoofdrol speelt. De camera werd bemand door Eberhard Borkmann en Hans-Jürgen Kruse en het oppervlakkige scenario was van de hand van regisseur Wallroth hoogst persoonlijk, die daarvoor het boek Die Winternachtsabenteuer van Joachim Kupsch bewerkte. Typische partij-ideologische kost, vis noch vlees, alleen maar bedorven communistische waar.