Jean Servais: cast.
Er zijn 54 films gevonden.

Le Protecteur

1974 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Spanje 1974. Drama van Roger Hanin. Met o.a. Georges Géret, Bruno Cremer, Robert Hossein, Roger Hanin en Jean Servais.

Een architect wiens dochter is verdwenen, is bij zijn speurtocht stukgelopen op de gesloten wereld van de prostitutie wat hem zelfs gevangenisstraf oplevert. Hij gaat opnieuw op onderzoek uit, meldt zijn bevindingen aan de pers en politie en zaait zo verwarring in het milieu van de blanke-slavinnenhandel. De verdwenen dochter wordt tot een huwelijk met een pooier gedwongen om haar vader tot zwijgen te brengen, maar deze zet toch door. Deze op ware gebeurtenissen gebaseerde film onthult naast dit individuele geval de cijfers en achtergronden van het nog steeds doorgaande verdwijnen van meisjes en vrouwen. Gedocumenteerde in plaats van sensatie zoekende aanpak maakt dit regiedebuut van acteur Hanin interessant; al doet de keuze van 'zware-jongensacteurs' een standaard-trottoirfilm verwachten.

La Balançoire à minouches

1973 | Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1973. Misdaad van JeanLouis Van Belle. Met o.a. Paul Frankeur, Jean Servais, Michel Subor, Roger Dumas en Marika Green.

Nadat zijn dochter door een junkie is vermoord, is commissaris Dutour (Frankeur) vastbesloten een bende drugssmokkelaars achter de tralies te zetten. Zijn enquête brengt hem naar Marseille, waar hij ontdekt dat de bende geleid wordt door een corrupte politicus... Deze op zich niet oninteressante, zij het weinig originele policierintrige wordt om de haverklap onderbroken door vermoedelijk later toegevoegde softpornoscènes, zodat het geheel verward en technisch rommelig overkomt. Alternatieve titel: UN TUEUR, UN FLIC, AINSI SOITIL...

L' Affaire Crazy Capo

1973 | Misdaad, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1973. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Maurice Ronet, Jean Servais, Jean-Pierre Marielle, Marika Green en Alice Sapritch.

Binnen de Franse mafia ontstaat een conflict over drugshandel, omdat de oude chef principieel weigert de markt uit te breiden tot de jongeren. Een Belgische rivaal infiltreert in de bende en wordt neergeschoten door zijn eigen zoon. Dit clichématige misdaaddrama kreeg een bekwame regie van debutant Jamain en een plichtmatige toewijding van de acteurs, zonder dat het gebrek aan oorspronkelijkheid daardoor wordt gecompenseerd.

Au service du diable

1972 | Horror

België 1972. Horror van Jean Brismée. Met o.a. Erika Blank, Jean Servais, Shirley Corrigan en Daniel Emilfork.

Zeven personen, die de zeven hoofdzonden symboliseren, worden door de duivel naar een geïsoleerd kasteel gelokt en zullen 's nachts sterven bij het uitoefenen van hun zonde. Een originele, speelse en vrij onderhoudende horrorfantasie die helaas te lijden heeft onder een rommelige regie en niet bepaald overtuigende vertolkingen. Ook bekend als LA PLUS LONGUE NUIT DU DIABLE, LA NUIT DES PÉTRIFIÉS, DEVIL'S NIGHTMARE, VAMPIRE PLAYGIRLS, THE DEVIL WALKS AT MIDNIGHT en SUCCUBUS.

Le Seuil du vide

1971 | Horror, Mysterie

Frankrijk 1971. Horror van Jean-François Davy. Met o.a. Dominique Erlanger, Jean Servais, Pierre Vaneck, Odette Duc en Michel Lemoine.

De geliefde van een overgeplaatst politicus huurt via een bevriende arts een kamer bij een oude Parijse dame, die haar toegang tot één bepaald vertrek verbiedt. Ze gaat toch naar binnen, ziet vreemde verschijningen en verschijnselen en ontdekt dat de arts haar lichaam wil gebruiken voor de verjonging van de oude hospita. Interessante poging tot een eigentijdse Franse horrorfilm, die door middel van dubbelzinnige details de alledaagse werkelijkheid verontrustend weet te tekenen, maar in de vormgeving van de fantasie beroep doet op overbekende effecten. Niettemin een veelbelovend debuut dat nooit bioscooproulatie kreeg, zodat de regisseur zich moest omscholen voor pornofilms om faillissement te ontlopen.

Better A Widow

1969 |

1969. Duccio Tessari. Met o.a. Jean Servais, Peter McEnery, Gabriele Ferzetti en Virna Lisa.

De geliefde van een overgeplaatst politicus huurt via een bevriende arts een kamer bij een oude Parijse dame, die haar toegang tot één bepaald vertrek verbiedt. Ze gaat toch naar binnen, ziet vreemde verschijningen en verschijnselen en ontdekt dat de arts haar lichaam wil gebruiken voor de verjonging van de oude hospita. Interessante poging tot een eigentijdse Franse horrorfilm, die door middel van dubbelzinnige details de alledaagse werkelijkheid verontrustend weet te tekenen, maar in de vormgeving van de fantasie beroep doet op overbekende effecten. Niettemin een veelbelovend debuut dat nooit bioscooproulatie kreeg, zodat de regisseur zich moest omscholen voor pornofilms om faillissement te ontlopen.

Las Vegas 500 Milliones

1968 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Spanje​/​​Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1968. Misdaad van Antonio Isasi-Isasmendi. Met o.a. Gary Lockwood, Elke Sommer, Lee J. Cobb, Jack Palance en Jean Servais.

Zoals de titel zegt: het gaat om veel geld. Nog altijd trouwens. Er wordt een plan bedacht om gewapenderhand het gokgeld van Las Vegas te roven. Scenario van regisseur Isasi-Isasmendi, Jo Eisinger en Luis Comeron naar het boek van André Kay. Camerawerk van Juan Gelpi.

Black Jesus

1968 | Drama

Italië 1968. Drama van Valerio Zurlini. Met o.a. Woody Strode, Franco Citti, Jean Servais, Pier Paolo Capponi en Stephen Forsyth.

Zoals de titel zegt: het gaat om veel geld. Nog altijd trouwens. Er wordt een plan bedacht om gewapenderhand het gokgeld van Las Vegas te roven. Scenario van regisseur Isasi-Isasmendi, Jo Eisinger en Luis Comeron naar het boek van André Kay. Camerawerk van Juan Gelpi.

Qualcuno ha tradito

1967 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1967. Misdaad van Franco Prosperi. Met o.a. Robert Webber, Elsa Martinelli, Jean Servais, Marina Berti en Claudio Gora.

Een Amerikaanse gangster bereidt in Marseille een juwelenroof voor en ontmoet daar een oude bekende die hem tijdens WOII het leven heeft gered. Hoewel één van zijn handlangers hem probeert uit te schakelen, slaagt de kraak, tot de politie arriveert. De oude vriend blijkt een inspecteur te zijn, wiens bedekte waarschuwingen de held heeft genegeerd. De vlot gemaakte en harde misdaadfilm naar Amerikaans voorbeeld heeft een sterke bezetting en goed gebruikte locaties.

Meglio vedova

1967 | Misdaad, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1967. Misdaad van Duccio Tessari. Met o.a. Virna Lisi, Peter McEnery, Gabriele Ferzetti, Jean Servais en Lando Buzzanca.

Een Britse ingenieur, naar Sicilië gekomen voor de bouw van een olieraffinaderij, raakt verstrikt in een belangenconflict tussen de mafia en meer progressieve notabelen. Het meisje op wie hij verliefd wordt, staat ook tussen beide partijen in, maar wordt snel genoeg weduwe om voor hem vrij te zijn en toch alle tradities te blijven respecteren. Deze satirische komedie hinkt op twee gedachten: een exportfilm met internationale sterren en een lokale dialectklucht. Beide elementen laten zich slecht combineren en maken de film onnodig lang.

Every Man Is My Enemy

1967 |

1967. Francesco Prosperi. Met o.a. Marina Berti, Elsa Martinelli, Jean Servais en Robert Webber.

Een Britse ingenieur, naar Sicilië gekomen voor de bouw van een olieraffinaderij, raakt verstrikt in een belangenconflict tussen de mafia en meer progressieve notabelen. Het meisje op wie hij verliefd wordt, staat ook tussen beide partijen in, maar wordt snel genoeg weduwe om voor hem vrij te zijn en toch alle tradities te blijven respecteren. Deze satirische komedie hinkt op twee gedachten: een exportfilm met internationale sterren en een lokale dialectklucht. Beide elementen laten zich slecht combineren en maken de film onnodig lang.

Coplan sauve sa peau

1967 | Actiefilm, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1967. Actiefilm van Yves Boisset. Met o.a. Claudio Brook, Margaret Lee, Bernard Blier, Jean Servais en Klaus Kinski.

Een geheim agent wordt door zijn oude vlam naar Istanboel gehaald. Daar werkt haar broer namelijk aan een uitvinding waarmee de wereld vernietigd kan worden. Het meisje wordt vermoord; haar tweelingzus spant samen met de krankzinnige geleerde. Boissets debuut is een bekwame stijloefening vol citaten en hommages aan de klassieke Hollywood-actiefilms, en met bizarre typeringen. De film bevat een fantastische achtervolgingsfinale à la THE MOST DANGEROUS GAME. Met de held uit Paul Kenny's spionageromans heeft de film alleen de naam gemeen; die naam werd namelijk pas op aandrang van de producenten aan de hoofdpersoon gegeven toen het oorspronkelijke scenario al was voltooid.

Lost Command

1966 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1966. Oorlogsfilm van Mark Robson. Met o.a. Anthony Quinn, Alain Delon, George Segal, Maurice Ronet en Claudia Cardinale.

Quinn, een beroeps-militair afkomstig uit een eenvoudige boerenfamilie in Frans Baskenland, aanvaardt het commando over een stel losgeslagen para's met wie hij op patrouille moet tegen de FLN in Algerije. Hij maakt er een elite-eenheid van en klimt zelf op tot generaal en dingt in het mondaine Parijs naar de hand van een gravin die weduwe is van een hoge militair. De politieke verhoudingen komen niet uit de verf en het is een matig boeiende militaire actiefilm met redelijk veel gepraat.

Avec la peau des autres

1966 | Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1966. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Lino Ventura, Jean Servais, Jean Bouise, Marilù Tolo en Wolfgang Preiss.

Regisseur Deray verdiepte zich graag in de onderwereld, zoals in films als Borsalino en Le Marginal, met acteurs Alain Delon en Jean-Paul Belmondo. Dit keer levert hij een spionageverhaal af, waarin een geheim agent (Ventura) naar Wenen wordt gestuurd om een collega agent in de gaten te houden. Even later stuit hij op de KGB. Rechttoe-rechtaan thriller met Koude Oorlogthematiek, waarin Ventura - prima op zijn plek - een plezier is om naar te kijken. Naar een boek van Gilles Perrault.

Un Soir, par hasard

1964 | Mysterie

Frankrijk 1964. Mysterie van Yvan Govar. Met o.a. Annette Stroyberg, Michel Le Royer, Jean Servais, Pierre Brasseur en Gil Delamare.

Een jonge kerngeleerde wordt na een motor-ongeval tijdens zijn vakantie opgenomen in een geheimzinnig landhuis waarvan de bewoners niet ouder worden en dat omgeven is door radio-actieve terreinen die door een meteoriet-inslag zijn ontstaan. Achteraf gelooft hij aan een droom en vindt het kasteel onbewoond, maar hij krijgt toch een telegram van zijn mooie gastvrouw. Dit met onvoldoende middelen en fantasie gemaakt mysterie heeft ook nog eens uiterst zwakke hoofdrollen, zodat tot aan de logische ontknoping de film meer irriteert dan intrigeert.

Thomas l'imposteur

1964 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1964. Drama van Georges Franju. Met o.a. Emmanuelle Riva, Fabrice Rouleau, Jean Servais, Sophie Darès en Michel Vitold.

Een wereldvreemde jonge dromer neemt bij het begin van WO I de naam van een generaal aan en trekt een officiersuniform aan om als luitenant oorlogsavontuur te beleven. Hij komt in contact met een prinses die haar landgoed openstelt als hospitaal voor oorlogsgewonden en wekt daarmee de jaloezie van een krantendirecteur. De roman van Cocteau werd door Franju verfilmd in diens stijl wat een reeks uiterst verzorgde en frappante beelden oplevert, maar het blijven illustraties van de tekst (die door Jean Marais op geluidsband wordt gelezen). Goed spel weet sporadisch door de hierdoor ontstane afstandelijkheid heen te breken.

Rififi en la ciudad

1964 | Thriller

Spanje​/​​Frankrijk 1964. Thriller van Jesús Franco. Met o.a. Fernando Fernán-Gómez, Jean Servais, Robert Manuel, Marie Vincent en Antonio Prieto.

In een Zuid-Amerikaans land wordt een politieke misdaad gepleegd. Een draak van een thriller met sociale trekjes, waarin Jesús Franco zijn bewondering voor de films van Orson Welles overduidelijk laat blijken. Dat komt vooral naar voren in de sfeer die het beste deel van de film uitmaakt, terwijl de dialogen duidelijk minder zijn.

L'homme de Rio

1964 | Avonturenfilm, Komedie, Actiefilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1964. Avonturenfilm van Philippe de Broca. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Françoise Dorléac, Jean Servais, Adolfo Celi en Simone Renant.

Jean Fouchets regenboogoptiteling en de sambariedel van Georges Delerue vormen de zonnige opmaat tot deze heerlijke, nu klassieke avonturenfilm. Waarin luchtmachtsoldaat-met-verlof Adrien, wanneer hij ontvoerde verloofde Agnès wil bevrijden, verzeild raakt in Brazilië en de jacht op een gestolen Amazonebeeldje. Onversaagd grapt, sjeest, knokt en stunt Belmondo zich door het dollemansscenario geïnspireerd op Kuifje-strips en belandt ook in de nog onvoltooide architectenutopie Brasilia. De Broca en Bébel deden het in 1965 nog eens dunnetjes over met de Jules Verne-adaptatie Les tribulations d'un Chinois en Chine.

La Soupe aux poulets

1963 | Drama, Thriller

Frankrijk 1963. Drama van Philippe Agostini. Met o.a. Jean Servais, Françoise Spira, Gérard Blain, Claude Brasseur en Guy Bedos.

De weduwe van een heroïnesmokkelaar stelt een politie-inspecteur aansprakelijk voor de dood van haar man en dringt zich, voorzien van nitroglycerine, zijn bureau binnen om zich te wreken. Tijdens het wachten op de komst van de inspecteur loopt de spanning gevaarlijk op, terwijl hij ondertussen de echte moordenaar probeert te arresteren. Deze roman van Ed MacBain werd effectief naar Frankrijk verplaatst en boeit door de genuanceerde karaktertekening, waaraan de toch wel bekende spectaculaire actie is opgeofferd. Onderdrukte spanningen op het politiebureau worden beklemmend vastgehouden, met een goede centrale rol van de jong overleden Spira.

L' Homme De Rio

1963 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1963. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Jean Servais, Françoise Dorléac, Jean-Paul Belmondo, Milton Ribeira en Simone Renant.

De weduwe van een heroïnesmokkelaar stelt een politie-inspecteur aansprakelijk voor de dood van haar man en dringt zich, voorzien van nitroglycerine, zijn bureau binnen om zich te wreken. Tijdens het wachten op de komst van de inspecteur loopt de spanning gevaarlijk op, terwijl hij ondertussen de echte moordenaar probeert te arresteren. Deze roman van Ed MacBain werd effectief naar Frankrijk verplaatst en boeit door de genuanceerde karaktertekening, waaraan de toch wel bekende spectaculaire actie is opgeofferd. Onderdrukte spanningen op het politiebureau worden beklemmend vastgehouden, met een goede centrale rol van de jong overleden Spira.

Le crime ne paie pas

1962 | Komedie, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1962. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Edwige Feuillère, Gabriele Ferzetti, Gino Cervi, Rosanna Schiaffino en Michèle Morgan.

Deze episodenfilm in all star-bezetting naar romantische stripverhalen laat in vier verschillende perioden de heldin uit naam van de liefde een misdaad plegen en hiervoor straf ondergaan. De verhalen gaan van de Renaissance tot de tegenwoordige tijd, waarin een bezoek aan de vertoning van een film LE CRIME NE PAIE PAS het startpunt van de intrige is. De decoratieve aanpak van Oury maakt de film tot kitsch, zonder de komedie-elementen die later zijn sterkste kant zouden blijken. Door de spitse dialoog is de sketch van Morgan en Noiret over chantage en politiek gekonkel anno 1878 een uitschieter. Scenario van regisseur Oury, Jean-Charles Tachella en Paul Gordeaux.

Les Menteurs

1961 | Thriller

Frankrijk 1961. Thriller van Edmond T. Gréville. Met o.a. Dawn Addams, Jean Servais, Claude Brasseur, Francis Blanche en Roland Lesaffre.

Een rijkgeworden koloniaal plaatst een huwelijksadvertentie waarop een vrouw van middelbare leeftijd met haar volwassen zoon reageert. In werkelijkheid heeft ze zich twintig jaar ouder gemaakt en is de jongen haar minnaar. De geloofwaardigheid en de ontknopingen in het gezochte verhaal - naar roman van Fr[KA1]ed[KA1]eric Dard - worden ondermijnd door Addams (en haar grimeur) door een zo doorzichtige vermomming dat de bedrogen held zeer bijziend moet zijn om erin te trappen. De onbedoelde humor is amusanter dan de opzettelijke ironie.

Le jeu de la vérité

1961 |

Frankrijk 1961. Robert Hossein. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Nadia Gray en Jean Servais.

Een rijkgeworden koloniaal plaatst een huwelijksadvertentie waarop een vrouw van middelbare leeftijd met haar volwassen zoon reageert. In werkelijkheid heeft ze zich twintig jaar ouder gemaakt en is de jongen haar minnaar. De geloofwaardigheid en de ontknopingen in het gezochte verhaal - naar roman van Fr[KA1]ed[KA1]eric Dard - worden ondermijnd door Addams (en haar grimeur) door een zo doorzichtige vermomming dat de bedrogen held zeer bijziend moet zijn om erin te trappen. De onbedoelde humor is amusanter dan de opzettelijke ironie.

Le Jeu de la verité

1961 | Drama, Thriller

Frankrijk 1961. Drama van Robert Hossein. Met o.a. Marc Cassot, Jacques Dacqmine, Nadia Gray, Robert Hossein en Thien Huong.

Een soiree bij een succesvolle romanschrijver wordt verstoord door een ongenode gast die zegt voor een van de aanwezigen een compromitterende brief te hebben die hij later zal voorlezen. Als het licht uitvalt tijdens een onweer, wordt de man vermoord en is de brief verdwenen, waarna er een politieman arriveert die ook niet blijkt te zijn wie hij voorgeeft. De ingenieuze salon- thriller naar Brits voorbeeld heeft een al te gezochte ontknoping en steunt vooral op de uitdrukkelijk spitsvondige dialogen waarmee de acteurs al te goed uit de voeten kunnen. Hun dames zijn vooral decoratief.

I Fratelli Corsi

1961 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1961. Avonturenfilm van Anton Giulio Majano. Met o.a. Geoffrey Horne, Valérie Lagrange, Gérard Barray, Amedeo Nazzari en Jean Servais.

Een Corsicaanse familie wordt om een vete geheel uitgeroeid, op een tweeling na die onafhankelijk van elkaar opgroeit als de pleegzoon van een Parijse arts en van een revolutionaire Corsicaanse bandiet. De Parijzenaar is bevriend geraakt met de zoon van de moordenaar van zijn familie die door de Corsicaan bevochten wordt. Verliefdheid op hetzelfde meisje doet hen de familieband beseffen en ze verenigen zich in de strijd. Romangegeven van Alexandre Dumas heeft zóveel intriges en verwikkelingen dat de aandacht wordt vastgehouden, ondanks de middelmatige regie en het houterige spel van de jonge acteurs. Scenario en bewerking van de dialoog van Majano, Dieggo Fabbri en Gianviti.

An einem Freitag um halb zwölf

1961 | Thriller, Misdaad

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1961. Thriller van Alvin Rakoff. Met o.a. Rod Steiger, Nadja Tiller, Peter van Eyck, Ian Bannen en Jean Servais.

Samen met drie handlangers, heeft gangster Frank Morgan het plan opgevat om een geldtransport van het Amerikaanse leger in Marseille te overvallen, waarbij hij hoopt een miljoen dollar buit te maken voor een verder zorgeloos leven. Op een vrijdag om half twaalf is het zover, maar dan gaat er iets mis.

Vendredi, treize heures

1960 | Misdaad, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1960. Misdaad van Alvin Rakoff. Met o.a. Nadja Tiller, Rod Steiger, Peter van Eyck, Jean Servais en Ian Bannen.

Een geraffineerd voorbereide overval op een geldtransport door drie mannen en één vrouw loopt toch mis. Er vallen slachtoffers en het overlevende liefdespaar pleegt zelfmoord om niet in handen van de politie te vallen. Voor een groot deel is de roman van James Hadley Chase spannend verfilmd. Er wordt goed geacteerd door de internationale rolbezetting, maar de film ontspoort tegen het einde in een opgeklopt melodrama.

Murder At 45 R.p.m.

1960 |

1960. Etienne Périer. Met o.a. Michel Auclair, Jean Servais en Danielle Darrieux.

Een geraffineerd voorbereide overval op een geldtransport door drie mannen en één vrouw loopt toch mis. Er vallen slachtoffers en het overlevende liefdespaar pleegt zelfmoord om niet in handen van de politie te vallen. Voor een groot deel is de roman van James Hadley Chase spannend verfilmd. Er wordt goed geacteerd door de internationale rolbezetting, maar de film ontspoort tegen het einde in een opgeklopt melodrama.

Meurtre en 45 tours

1959 | Thriller

Frankrijk 1959. Thriller van Etienne Périer. Met o.a. Danielle Darrieux, Michel Auclair, Jean Servais, Henri Guisol en Raymond Gérôme.

Een zangeres is getrouwd met een ziekelijk jaloerse componist en heeft een verhouding met haar pianist. De dood van de componist zaait tweespalt en verdenking tussen de geliefden. Dit ingenieuze verhaal (naar een roman van Boileau en Narcejac) kreeg een sterke vertolking, maar de regie is nogal traag en nadrukkelijk.

La fièvre monte à El Pao

1959 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Mexico 1959. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Gérard Philipe, María Félix, Jean Servais, Domingo Soler en Raúl Dantés.

In het fictieve Midden-Amerikaanse El Pao - symboolmodel voor bestaande dictaturen - zuchten op een eiland politieke gevangenen onder dwangarbeid. Dan wordt de gouverneur van het regime vermoord. Wanneer zijn humanistische secretaris Vázquez (nobele vent Philipe) de pre-revolutionaire boel waarneemt, komt zijn maîtresse Inès (de warmbloedige Félix) tussen hem en de van hogerhand gezonden ordehandhaver Gual (Servais) te staan. Expliciet linkse, politieke film van Buñuel, naar roman van Henry Castillou, heeft ondanks de formulevorm zijn momenten en vooral: sfeer.

Tamango

1957 | Drama, Historische film, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1957. Drama van John Berry. Met o.a. Dorothy Dandridge, Curd Jürgens, Jean Servais, Alex Cressan en Roger Hanin.

Een Nederlandse zeekapitein transporteert slaven en heeft van een Guinese koning de complete bevolking van het dorp laten kopen. Aan boord komen ze onder leiding van Tamango in opstand en gijzelen de gekleurde ma[KA4]itresse van de kapitein, die tenslotte zelf voor haar ras kiest, waarna de zeelieden het vuur openen. De in Amerika op de zwartelijst gezette regisseur maakte een boeiend en vaak meeslepend pleidooi voor rassenvrijheid, op basis van een verhaal van Prosper Merim[KA1]ee. (Overigens werden geïntegreerde liefdesscènes van Dandridge en Jürgens mèt en zonder kussen gefilmd om vertoningsmogelijkheden in Verenigde Staten niet in gevaar te brengen.)

Quand la femme s'en mêle

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Yves Allégret. Met o.a. Edwige Feuillère, Jean Servais, Bernard Blier, Sophie Daumier en Jean Debucourt.

Gangster heeft de vrouw van oude makker afgepikt die niettemin een beroep op hem komt doen om een vijand uit de weg te ruimen. Eigenmachtig optreden van de vrouw leidt tot het gewenste resultaat, maar ook tot hun arrestatie. Prominente rolbezetting en regisseur voor middelmatig scenario, dat welkome zwarte humor meekreeg. Debuutrollen van Delon (opvallend slecht) en Crémer.

La Roue

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van André Haguet. Met o.a. Jean Servais, Claude Laydu, Catherine Anouilh, Julien Bartheau en Georges Chamarat.

Een treinmachinist ziet bij het uitbreken van WO II een vrouw verongelukken en adopteert haar dochtertje. Als zij volwassen is, omringt hij haar met verliefde jaloezie die hem van zijn omgeving en eigen zoon vervreemdt. Zijn verbittering wordt nog groter wanneer hij zijn gezichtsvermogen verliest. Deze Remake van de beroemde zwijgende film van Abel Gance mist de formele kwaliteiten ervan, terwijl ook de eigentijdse situering de melodramatische aspecten nadrukkelijk en gezocht maakt. Goed geacteerd door Servais met Mondy als zijn loyale collega.

La Châtelaine du Liban

1956 | Avonturenfilm, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1956. Avonturenfilm van Richard Pottier. Met o.a. Gianna Maria Canale, Jean-Claude Pascal, Jean Servais, Juliette Gréco en Omar Sharif.

Een ingenieur vertelt de ontdekking van uranium aan een vriend die in de ban is van een geheimzinnige avonturierster die hem vermoordt, haar aanbidder ervan beschuldigt en haar bondgenoot-in-misdaad op de hoogte brengt. De verplaatsing naar moderne tijd maakt dit exotische misdaadmelodrama er niet waarschijnlijker op, maar de curieuze rolbezetting werkt onbedoeld vermakelijk. Eerste westerse filmrol van Egyptenaar Sharif.

Celui qui doit mourir

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van Jules Dassin. Met o.a. Jean Servais, Melina Mercouri, Pierre Vaneck, Nicole Berger en Grégoire Aslain.

Terwijl een Grieks dorpje zich voorbereidt op de opvoering van een passiespel, maakt de komst van dakloze vluchtelingen tragisch duidelijk dat intolerantie van alle tijden is. De eerste in Griekenland gesitueerde film van Dassin heeft opmerkelijke landschapsfotografie van Kreta en een boeiend onderwerp, ontleend aan het boek Christus wordt weer gekruisigd van Nikos Kazantzakis. Hoewel de aandacht voortdurend geboeid blijft, is de film toch niet overtuigend. Misschien omdat de Frans-Duitse rolbezetting niet het geschikte temperament heeft om aannemelijke Grieken te spelen.

Les héros sont fatigués

1955 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1955. Avonturenfilm van Yves Ciampi. Met o.a. Yves Montand, María Félix, Curd Jürgens, Jean Servais en Gérard Oury.

De hoofdstad van een denkbeeldige Afrikaanse republiek trekt Europese avonturiers en misdadigers van allerlei allooi aan, waarbij zowel de jacht op gestolen diamanten als de amoureuze rivaliteit om een verleidelijke vrouw de strijd doet ontbranden. Een broeierige avonturenfilm met een sterke rolbezetting en een vaak beklemmende sfeer, maar de exotische achtergrond ontaardt in oppervlakkige en overbodige folklore.

Le Couteau sous la gorge

1955 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1955. Misdaad van Jacques Severac. Met o.a. Jean Servais, Madeleine Robinson, Jean Chevrier, Michèle Cordoue en Yves Demand.

Een arts wiens zoon is gekidnapt, roept de hulp in van een goedwillende gangster om hem op het spoor te komen. Hij redt het kind, al weet de verantwoordelijke dader aanvankelijk te ontkomen. Tenslotte mag de gangster van de politie vrijuit gaan als dank voor bewezen diensten. Vlot gemaakte en goed geacteerde film noir met een voor het genre ongewoon optimistische strekking.

Du rififi chez les hommes

1955 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1955. Film noir van Jules Dassin. Met o.a. Jean Servais, Carl Möhner, Robert Manuel, Magali Noël en Janine Darcey.

Du rififi chez les hommes is een toonbeeld van film noir en kluizenkrakerij tegelijk, met een sterke invloed op toekomstige genregenoten. Invloed op dieven zelfs: in Mexico werd de film verboden omdat dieven succesvol methodes imiteerden uit Rififi. Een groepje inbrekers met verschillende specialiteiten besluit een juwelier te beroven. Een kwart van de film bestaat uit een spannend en gedetailleerd verslag van de roof zelf - zonder dialoog of muziek. Na jaren te zijn gekopieerd en ook geparodieerd, maakte regisseur Dassin zelf de ultieme persiflage op Rififi: Topkapi.

Tourbillon

1952 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1952. Misdaad van Alfred Rode. Met o.a. Jean Servais, Claudine Dupuis, Marcello Pagliero, Pierre-Louis en Raymond Cordy.

Tijdens de filmopnamen van een diamantenroof blijkt dat de bewuste juwelierszaak [KA2]echt bestolen is, waarna de politie de schuldige gaat zoeken (en vindt) onder de filmploeg en de acteurs. Een aardig gegeven voor een misdaadfilm wordt de mist in geholpen door de slonzige regie die er een onoverzichtelijke warboel van maakt. De nachtclubscènes die bedoeld zijn om de fysieke aantrekkelijkheden van Dupuis te etaleren voegen er niet meer aan toe dan dàt.

Rue de l'Estrapade

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Anne Vernon, Daniel Gélin, Jean Servais, Micheline Dax en Jacques Morel.

Een jonge bourgeoise ontvlucht (na ontdekking van ontrouw van haar echtgenoot) de echtelijke woning en neemt een kamer in het Quartier Latin. Deze simpele maar raak gedetailleerde huwelijkskomedie is aanleiding voor een boeiend beeld van het Parijse existentialisten-en bohémiensmilieu in de jaren vijftig dat zonder overdrijving wordt geschilderd.

Le plaisir

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Jean Galland, Madeleine Renaud, Daniel Gélin, Claude Dauphin en Gaby Morlay.

De Maupassant door Ophüls: een portmanteaufilmmeesterstuk. In Le masque zijgt een oudere Casanova op de dansvloer ineen. In La maison Tellier neemt de madam van een maison close haar nachtvlinders mee op een bijzonder uitje. Le modèle vertelt de tragische liefde tussen kunstschilder en muze. Kijker, treed binnen in de Belle Époque van de classicistische Franse cinema: van decors, kostumering en fotografie tot spel en muziek ademt Le plaisir perfectie en ambivalente schoonheid. Het door Christian Matras gerealiseerde openingsshot van het tweede segment is een mirakel.

Le château de verre

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1950. Drama van René Clément. Met o.a. Michèle Morgan, Jean Marais, Jean Servais, Elina Labourdette en Elisa Cegani.

In Vicki Baums roman Das große Einmaleins uit 1935 vonkt het tussen de in haar huwelijk vereenzaamde bourgeoise Evelyne en een Amerikaan op doorreis. Ze brengt met hem een weekend in Parijs door, aanvankelijk niet wetende dat zij voor hem een tussendoortje is. Vakmatig bewerkten Clément en zijn scenaristenteam de tragische liefdesgeschiedenis: alle gedoemde romantiek komt uit het spel van het drietal Morgan-Marais-Servais als respectievelijk droeve roos-charmeur-echtgenoot. Fraaie fotografie van Robert Levebvre. De dramaturgisch afwijkende verfilming van Gabi Kubach uit 1982 draagt met Rendezvous in Paris dezelfde titel als de heruitgave van Baums roman.

Mademoiselle de la Ferté

1949 | Avonturenfilm, Misdaad, Drama

Frankrijk 1949. Avonturenfilm van Georges Lacombe. Met o.a. Jany Holt, Françoise Christophe, Agnès Laury, Colette Régis en Jacqueline Marbaux.

Stève Passeur bewerkte de beroemde volksroman van Pierre Benoît. Gilles Lacombe geeft op vrij exacte en nauwgezette wijze de basisstructuur weer, evenals de sfeer. Erg geïnspireerd is het echter allemaal niet. De mooie beelden van de Landes zijn te danken aan Roger Arrignon.

Le furet

1949 | Misdaad

Frankrijk 1949. Misdaad van Raymond Leboursier. Met o.a. Pierre Larquey, Pierre Jourdan, Jacques Baumer, Michel Peres en Héléna Manson.

Een nauwkeurige bewerking van de roman [KL]Crimes [KA2]a vendre[KLE] van de vandaag de dag nog altijd veel gelezen Belg Stanislas-Andr[KA1]e Steeman. Zijn beroemde Monsieur Wens (Jourdan) ontdekt hoe `Le Furet` (Larquey) de dader van verscheidene misdaden is, wanneer hij ze thuis ten overstaan van getuigen voorspelt, en ook voor zijn kristallen bol in de hoedanigheid van helderziende. Vindingrijk (zelfs wat te veel), maar heel goed gespeeld en gefilmd door wat voor een behoorlijk ambachtsman kan doorgaan, hoewel hij vandaag de dag in het vergeetboek is beland. Een slimmerik, die kan bewijzen of het hier om een complete versie gaat.

La septième porte

1948 | Mysterie

Frankrijk 1948. Mysterie van André Zwobada. Met o.a. María Casares, Catherine Arley, Georges Marchal, Aimé Clariond en Jean Servais.

Een van de twee oosterse fabels van deze unieke maar geenszins onbelangrijke regisseur. De andere is NOCES DE SABLE. De jonge Ali erft de rijkdommen van een Pasja in ruil voor de belofte nooit de zevende deur van het paleis te openen. Hij doet het toch en wordt veroordeeld tot het vernemen van zijn hele verdere levensloop. Zijn jeugd is hij vanaf dat moment verloren. Een film in een traag tempo en in de vorm van een dichterlijk en vervreemdend verweerschrift, dank zij met name de beelden van Marcel Grignon. Scenario en dialogen zijn van Aurenche en Bost. Marchal in de rol van Ali is ongeloofwaardig.

La Danse de mort

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Marcel Cravenne. Met o.a. Eric von Stroheim, Denise Vernac, Maria Denis, Margo Lion en Marie Olivier.

Na twee films ging Cravenne definitief naar de televisie; een verlies voor de film. Deze film is de bewerking van het sombere en pessimistische drama over haat en eenzaamheid van August Strindberg. Het speelt in een van zichzelf al onheilspellende omgeving: een gestrafte op een eiland met een heftig contrast tussen het zwarte en het witte (fotografie van Robert le Febvre). Von Stroheim blijft onvergetelijk in zijn laatste grote rol op het witte doek, soms krachtig, soms verontrustend. Blijkbaar nam hij tevens deel aan zowel de bewerking van het stuk als aan de regie.

Une si jolie petite plage

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Gérard Philipe, Madeleine Robinson, Jean Servais, Jane Marken en Mona Doll.

Een jonge verschoppeling is verliefd geworden op een grillige zangeres, en vermoordt haar uit wanhoop. Hij duikt onder in een familiepension bij andere mislukkelingen, maar de impressario van de zangeres vindt zijn spoor. Met celstraf in het vooruitzicht pleegt hij zelfmoord. Deze psychologische film noir ontleent zijn sfeer aan een melancholieke verfilming, tegen een voortdurend regenachtig kustlandschap. De opeenhoping van uitsluitende ellende en somberheid in het spel van Philipe doen wat gekunsteld aan, maar Robinson is prachtig als de vrouw die hem vergeefs tracht te helpen.

Amanti senza amore

1947 | Romantiek, Drama

Italië 1947. Romantiek van Gianni Franciolini. Met o.a. Clara Calamai, Roldano Lupi, Jean Servais en Mary Melwin.

Jong echtpaar ontdekt al snel na het huwelijk dat ze eigenlijk helemaal niet van elkaar houden. Zelfs de geboorte van hun kind kan de relatie niet verbeteren. De vrouw wordt langzamerhand verliefd op de vriend van haar man, een musicus, maar deze affaire is gedoemd tragisch af te lopen.

La vie de plaisir

1943 |

Frankrijk 1943. Albert Valentin. Met o.a. Claude Génia, Yolande Laffon, Hélène Constant, Claude Nollier en Julienne Paroli.

De directeur van het cabaret uit de titel Pr[KA1]ejean valt voor de schone G[KA1]enia. Zij is van adellijke komaf, haar ouders hebben een hoop kouwe kak en zijn zo kaal als een knikker: ze staan aan de rand van de financi[KA3]ele afgrond. Toch hebben zij het hart om te eisen dat Pr[KA1]ejean zijn dubieuze onderneming opdoekt voordat hij met hun dochter mag trouwen. Film die op geweldige wijze de draak weet te steken met de veranderende maatschappij, die zich kenmerkte door hypocrisie, standverschillen tegenover openheid en realisme enz. Een maatschappij die druk bezig was de stap te zetten van de 19e naar de 20e eeuw. Het verhaal wordt verteld vanuit twee verschillende invalshoeken die diametraal op elkaar staan. De film mocht van de zuiveringscommissie na de bevrijding van Frankrijk (in 1944) niet vertoond worden, en niemand weet tegenwoordig meer precies waarom. De produktiemaatschappij Continental kreeg een drietal van zulke verboden. Tegenwoordig is de film weer vrijgegeven.

Quartier sans soleil

1939 | Avonturenfilm, Komedie, Misdaad

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Dimitri Kirsanov. Met o.a. Antonin Berval, Colette Darfeuil, Jean Servais, Jean Brochard en Charlotte Lyses.

Dimitri Karsanov (1899-1957), een van oorsprong Russische regisseur, heeft een goede reputatie als maker van zwijgende documentaires verworven. Zijn lange speelfilms zijn minder geslaagd. Een somber verhaal (maar met een opgelegd 'happy end') dat zich afspeelt in de leprozenwijken van een grote stad. Deze slecht aangeklede film lijkt op een volks melodrama.

Terre de feu

1938 | Drama, Muziek

Frankrijk 1938. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Tito Schipa, Mireille Balin, Marie Glory, Louise Carletti en André Lefaur.

Een internationaal beroemde zanger is een voorbeeldig huisvader, maar door zijn talrijke buitenlandse tournees ontstaat er toch een verwijdering, waarbij hij tot een crime passionel wordt gedreven. Veroordeeld tot het bagno wordt hij wegens goed gedrag eerder in vrijheid gesteld, maar is dan een come-back mogelijk? Dit muzikaal melodrama in de vooroorlogse traditie was destijds een enorm succes maar is nu hooguit een curiositeit, die ironisch bekeken zal worden.

Une Fille à papa

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van René Guissart. Met o.a. Josette Day, Lucien Baroux, Jean Servais, René Lestelly en Michèle Morgan.

Meisje gaat op mannenjacht en vraagt hotelportier zich voor te doen als haar chaperonnerende vader. Deze neemt zijn rol serieus en schakelt ongewenste kandidaten uit en vindt voor zijn 'dochter' de ideale echtgenoot. Deze simpele komedie heeft door de jaren heen zijn frisse charme behouden en heeft als curiositeit een bijrol van de nog uiterst jonge Morgan, vlak vóór haar doorbraak.

Les Misérables

1934 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1934. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Harry Baur, Charles Vanel, Orane Demazis, Charles Dullin en Marguerite Moreno.

De tweede sprekende verfilming van Victor Hugo's beroemde sociale roman is waarschijnlijk de beste, vooral dankzij het spel van Baur als Jean Valjean die wegens brooddiefstal twintig jaar gevangenisstraf krijgt en van Vanel als inspecteur Javet, die hem ook daarna levenslang blijft achtervolgen. De grote lengte van de film-in-drie-delen volgt alle verhaalsontwikkelingen uit het boek, maar blijft boeiend. Opmerkelijke fotografie en muziek. Het scenario is van de regisseur en André Lang. Het camerawerk is van Jules Krüger. Deel 1 is getiteld UNE TEMPÊTE SOUS UN CRÂNE, deel 2 LES THÉNARDIER en deel 3 LIBERTÉ, LIBERTÉ, CHÉRIE.

Angèle

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Orane Demazis, Fernandel, Jean Servais, Andrex en Henri Poupon.

Boerendochter Demazis wordt bemind door de niet al te slimme knecht, Fernandel, die van kinds af aan op de boerderij is en door een jonge landarbeider, Servais. Ze gaat echter naar Marseille met een vriend van Servais, Andrex een vlotpratende nietsnut, die op de vlucht is voor de politie. Andrex laat haar als prostitu[KA1]ee werken tot ze een kind krijgt. Fernandel trekt de stoute schoenen aan, en besluit de grote stad te confronteren en gaat haar zoeken. Fernandel neemt haar mee terug naar huis, waar haar vader Poupon haar opsluit totdat Fernandel met haar trouwt en het kind adopteert. Pagnol verfilmde de stof (uit de reeks Provencaalse vertellingen, Un de Beaumugnes) van een aan hem verwante schrijver Jean Giono met zijn bekende vaste acteurs in een gedragen tempo dat naar tegenwoordige maatstaven wel erg laag ligt. Fernandel is heel aandoenlijk als de knecht. Teruggesneden in het algemeen tot resp. 150m en 134m. De op de tv vertoonde versie is 145m. Achter de camera stonden Willy en Roger Ledru.