Alfred Schieske: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Pippi in Taka Tuka Land

1970 | Jeugdfilm, Avonturenfilm, Familiefilm

Zweden​/​​Duitsland 1970. Jeugdfilm van Olle Hellbom. Met o.a. Inger Nilsson, Maria Persson, Pär Sundberg, Beppe Wolgers en Martin Ljung.

Uit flessenpost, die Pippi (Nilsson) en haar vriendjes Tommy (Sundberg) en Annika (Persson) vinden, blijkt dat de vader van Pippi Langkous door piraten gevangen genomen is. Hij wordt door zijn dochter en haar vriendjes op listige wijze bevrijd. Met de veroverde piratenbuit kan Pippi bovendien nog langer zelfstandig blijven. Jonge kinderen zullen deze aardige, wat verouderde avonturenfilm nog wel kunnen waarderen. Ook heel geschikt voor hun nostalgische (groot-)ouders. Derde film in de reeks, naar de boeken van Astrid Lindgren.

Le passage du Rhin

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van André Cayatte. Met o.a. Charles Aznavour, Nicole Courcel, Georges Rivière, Cordula Trantow en Georges Chamarat.

Franse soldaten zijn in 1940 gevangen genomen en worden op het Duitse platteland tewerkgesteld. Een van hen beraamt onmiddellijk een ontsnapping om zich bij de Vrije Fransen in Londen te voegen, de tweede ondervindt in een boerengezin meer hartelijkheid dan in zijn eigen huwelijk en bij zijn schoonfamilie, en zal na de bevrijding permissie aanvragen naar Duitsland terug te keren. Dit pleidooi voor verbroedering wordt al te zwart-wit en vol melodramatische incidenten getekend, zodat de overtuigingskracht vooral komt van de aandoenlijk sobere Aznavour die de vijand leert waarderen. Onderscheiden met de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het scenario is van Pascal Jardin, regisseur Cayatte en Arman Jammot naar diens idee. Het camerawerk is van Roger Fellous. Mono.

Dorothea Angermann

1958 | Drama

Duitsland 1958. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Ruth Leuwerik, Bert Sotlar, Kurt Meisel, Alfred Schieske en Edith Schulze-Westrum.

Verfilmde bewerking van Gerhart Hauptmanns toneelstuk. Leuwerik is Dorothea Angermann, een keurige domineesdochter die na verkrachting zwanger raakt en gedwongen wordt haar verkrachter te trouwen. Het kindje wordt doodgeboren, de vrouw doodt haar man. Een rasechte Duitse melodramatische draak, hoewel uit het leven gegrepen.

Großstadtgeheimnis

1952 | Mysterie

Duitsland 1952. Mysterie van Leo De Laforgue. Met o.a. Ingrid Lutz, Fritz Wagner, Harald Holberg, Joachim Teege en Alfred Schieske.

Niet al te spannende misdaadfilm. Het gaat om de opheldering van een bankroof en de jacht op de drie gangsters. Een commissaris bij de recherche wil zijn leerlingen tonen, dat vooral volharding en samenspel het succes bepalen. De oplossing van de zaak berust echter op een reeks van toevalligheden. Vanuit hedendaags oogpunt bekeken is de film de moeite waard, alleen al vanwege de opnamen van de nog onverwoeste steden Berlijn en Dresden.

Affäre Blum

1948 |

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1948. Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Hans Christian Blech, Gisela Trowe, Maly Delschaft, Arno Paulsen en Blandine Ebinger.

In de UFA-studio's van de Berlijnse wijk Babelsberg begon de latere DDR-staatsfirma DEFA aan een serie hoogst interessante films, die in die jaren beter waren dan het gros dat uit West- Duitsland kwam. DIE MÖRDER SIND UNTER UNS en AFFÄRE BLUM zijn daar knappe voorbeelden van. Dr. Jakob Blum wordt omstreeks 1925 van moord beschuldigd en wegens het heersende antisemitisme staat zijn schuld bij voorbaat vast. Goed scenario van Robert A. Stemmle, prima acteurs zelfs in de bijfiguren, en soms schitterend camerawerk van Friedl Behn-Grund en Karl Plintzner. Een klassieke DEFA-produktie.

Das tapfere Schneiderlein

1942 | Familiefilm, Fantasy

Duitsland 1942. Familiefilm van Hubert Schonger. Met o.a. Hans Hessling, Ursula Zeitz, Emil Hess, Alfred Schieske en Klaus Dohl.

Over het dappere kleermakertje dat door een misverstand een held werd (hij sloeg slechts zeven vliegen in één klap dood en nam twee reuzen in de maling door ze water uit een steen te laten persen. Zelf haalde hij vocht uit een kaas die op een steen leek). Uit het sprookjesboek van de Gebroeders Grimm die hun momumentale werk tussen 1812 en 1815 samenstelden. De tijd waarin deze film gedraaid werd, heeft de prent getekend kwa stijl en gekenmerkt kwa standpunt; dat laatste zou vijftig jaar later uitgelegd kunnen worden als een satirische daad van lijdelijk verzet van regisseur Schonger tegen het nazi-regime: de macht is arrogant en belachelijk, maar wordt te kijk gezet door een slim baasje. Voor de jeugd een weinig boeiende verfilming; er zijn er die veel beter en een stuk eigentijdser zijn. Scenario van regisseur Schonger en camerawerk van Edgar Ziesemer.