Birgitta Andersson: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Jönssonligan dyker upp igen

1986 | Komedie

Zweden 1986. Komedie van Mikael Ekman. Met o.a. Gösta Eckman, Ulf Brunnberg, Björn Gustafson, Birgitta Andersson en Per Grunden.

Inhakend op het succes van de Deense films over de Olsen-bende, inmiddels dertien afleveringen, hebben de Zweden hun Jöhnsson-bende bedacht. In dit vierde deel pogen Eckman en twee andere kruimeldieven een zakentycoon de loef af te steken die voor miljoenen aan elektronica aan de Russen wil verkopen. Een klucht die finesse en humor mist en waarin de satire vergeten is.

Kristoffers hus

1979 | Drama, Thriller

Zweden 1979. Drama van Lars Lennart Forsberg. Met o.a. Thommy Berggren, Agneta Eckemyr, Mimi Pollack, Gunnel Breström en Börje Ahlsted.

Een succesvolle, maar privé weinig geslaagde fotograaf heeft een reportage gemaakt over een zelfmoordenaar, waarvan de foto's hem zó gaan obsederen dat hij diens voorgeschiedenis onderzoekt en parallellen met zijn eigen situatie ziet. Het is een psychologische thriller die de suspense niet weet vast te houden, maar de acteurs zijn temidden van de nadrukkelijke symboliek opmerkelijk, Berggren voorop die met Vilgot Sjöman het scenario schreef. Er zijn al te duidelijke overeenkomsten met BLOW-UP, maar zonder de modieuze excessen van het voorbeeld.

Du ar inte klok Madicken

1979 | Familiefilm

Zweden 1979. Familiefilm van Göran Graffman. Met o.a. Jonna Liljendahl, Liv Alsterlund, Monica Nordquist, Björn Granath en Lis Nilheim.

Naar een van de boeken van Astrid Lindgren. De zeven-jarige Madicken (Liljendahl) en haar zusje Lisabet (Alsterlund) hebben het goed en zijn een beetje verwend. Op school is een uitdagend, arm meisje (zonder vader) dat Madicken's schoenen in het vuur werpt. Madicken is kwaad en ze dagen elkaar uit; ze gaan een verboden weddenschap aan, wat Madicken wint. Als het meisje uit de gratie valt bij het schoolhoofd en de andere leerlingen, verdedigt Madicken haar. Ze hebben een heleboel idiote ideeën, wat leidt tot allerlei grappig kattekwaad. Heel vermakelijk. Ook bekend als MISCHIEVOUS MEG.

Picassos äventyr

1978 |

Zweden 1978. Tage Danielson. Met o.a. Gösta Ekman, Hans Alfredson, Margaretha Krook, Bernard Cribbins en Wilfrid Brambell.

Een `gelogen biografie` van de schilder Picasso in burleske confrontaties met tijdgenoten gedurende zijn lange leven, onder wie de feministen Gertrude Stein en Alice B. Toklas (gespeeld door Britse komieken in travestie). De absurde visuele humor kan het zonder dialoog stellen, maar werkt op den lange duur ook tamelijk afmattend. Het internationaal floppen van de film was niettemin onterecht en hij verdient herontdekking.

Den Allvarsamma leken

1977 | Drama, Historische film

Zweden​/​​Noorwegen 1977. Drama van Anja Breien. Met o.a. Lil Terselius, Stefan Ekman, Hans Alfredson, Torgny Anderberg en Birgitta Andersson.

Een in 1897 begonnen jeugdliefde tussen een journalist en een kunstenaarsdochter krijgt na tien jaar een vervolg, als beiden met een ander getrouwd zijn en zich maatschappelijk hebben opgewerkt. De inmiddels ge[KA3]emancipeerde vrouw wil een vrije relatie; de verburgerlijkte minnaar wil hier niet aan, met tragische gevolgen en ten slotte een breuk. De Noorse regisseuse van HUSTRUER heeft zich vertild aan deze verfilming van Hjalmar S[KA3]oderbergs roman, die wel een zorgvuldige tijdsreconstructie krijgt (hoewel topzwaar door de verwerking van historische gebeurtenissen) maar de emoties en de psychologie van de hoofdrollen papieren bedenksels laat, zonder de spontaniteit van haar vorige film.

Äppelkriget

1972 | Familiefilm, Fantasy

Zweden 1972. Familiefilm van Tage Danielsson. Met o.a. Hans Alfredson, Hȧkan Serner, Nils Alhroth, Birgitta Andersson en Monica Zetterlund.

Een onbedorven natuurgebied in Zuid-Zweden wordt bedreigd met de exploitatie van een toeristische trekpleister door een Duitse organisatie, maar een boerenfamilie weet de ondernemers machteloos te maken via bovennatuurlijke krachten. Regisseur Danielsson en hoofdrolspeler Alfredson brengen op de Zweedse tv een MONTY PYTHON-achtig programma, en verwerken in de film aanverwante humor, waarbij de satirische sprookjeselementen aan Tolkien lijken ontleend. De film is te lang om de grappen verrassend te houden, maar de opmerkelijke opnamen van het landschap geven het ecologisch pleidooi de overtuigingskracht die suggereert dat de natuur terugslaat.